• 1
  • 2
2023-11-30, 14:07
Jag hörde av en kollega att dom som är arbetslösa och går ut på praktik 100% får 150 kr per dag?
Är det sant? Det är ju mycket mindre än när dom är arbetslösa. De borde ju få lika mycket som dom har då, inte mindre. Eller är det helt fel?
Citera
2023-11-30, 14:11
Medlem
swebarbs avatar
Nej det är runt 250-500kr per dag ungefär man får från f-kassan.
Citera
2023-11-30, 14:20
ok, den som hon pratade om hade 12.000 i månaden nu, då blir det ju mindre när hon går på praktik. Kommer hon klara sig på det undrar jag? Låter mysko
Citera
2023-11-30, 20:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad från ”Praktik”.

Mod.
Citera
2023-11-30, 21:26
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunkentussen
ok, den som hon pratade om hade 12.000 i månaden nu, då blir det ju mindre när hon går på praktik. Kommer hon klara sig på det undrar jag? Låter mysko

Blir svårt men då får man söka försörjningsstöd då isåfall som extra. Praktik är ett jävla helvete som borde försvinna såvida man inte har på papper ett man är garanterad anställning efter.
Citera
2023-12-01, 00:09
Medlem
killawifes avatar
Man får samma som när man är arbetslös. Har du A-kassa får du akassans belopp fast via aktivitetsstöd, har du aktivitetstöd så fortsätter detta som vanligt. Ingen får 150:-/dag, nån har noll koll bara.
Citera
2023-12-01, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Man får samma som när man är arbetslös. Har du A-kassa får du akassans belopp fast via aktivitetsstöd, har du aktivitetstöd så fortsätter detta som vanligt. Ingen får 150:-/dag, nån har noll koll bara.

Precis vad jag tänkte skriva. Bra där
Citera
2023-12-01, 02:20
Medlem
lasse-bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jo, väldigt många får det beloppet. Lite högre är det dock, 183kr. Blir 3700-4200 i månaden ungefär, beroende på hur många vardagar det är i en månad.
Det är du som har noll koll bara, ingen fara. Allt detta går att läsa på försäkringskassans hemsida så jag förstår inte varför du ljuger på internet. Nu har jag ju just detta belopp själv o kan tala från egen erfarenhet, men ändå.

O de som får aktivitetstöd har förmodligen redan tömt ut sina dagar hos akassan, vilket är då man just går över till aktivitetstöd.

https://www.forsakringskassan.se/pri...ingens-program
Senast redigerad av lasse-bengtsson 2023-12-01 kl. 02:27.
Citera
2023-12-01, 02:29
Medlem
lasse-bengtssons avatar
Citat:
Jag hörde av en kollega att dom som är arbetslösa och går ut på praktik 100% får 150 kr per dag?
Är det sant? Det är ju mycket mindre än när dom är arbetslösa. De borde ju få lika mycket som dom har då, inte mindre. Eller är det helt fel?
Det stämmer. Har man inte uppfyllt ett arbetsvillkor så får man inte rätt till akassa, o det är just 184kr per vardag man får ut.
Man måste alltså söka soc samtidigt, för att överleva.
Mvh
Citera
2023-12-01, 05:50
Hörde med denna person att denne har aktivitetsstöd just nu, får hon ha kvar summan då eller blir det mindre, då hon går ut på praktik? Tycker allt verkar jätte konstigt. Mycket man inte vet och kan i denna värld.
Citera
2023-12-01, 05:52
Brukar praktik leda till jobb? Personen ska visst gå i en butik och plocka varor som hamnat fel. Känner att det inte verkar så stimulerande.
Citera
2023-12-01, 09:19
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Hörde med denna person att denne har aktivitetsstöd just nu, får hon ha kvar summan då eller blir det mindre, då hon går ut på praktik? Tycker allt verkar jätte konstigt. Mycket man inte vet och kan i denna värld.

bara gå praktik ger inte mycket pengar nej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in