2023-11-30, 13:10
Medlem
Hej,

Jag funderar på att studera till redovisningsekonom på YH.
Jag har en bekant som jobbar som det på en väldigt liten byrå och som inte rekommenderar mig att söka då han inte känner någon i branschen som har 5v semester. Han tror att om man dock jobbar på stor byrå så har man istället väldigt höga krav på sig.

Jag förstår att det kan skilja sig mycket beroende på storleken på företaget..

Blir velig.. jag är intresserad av jobbet men vill att det ska passa en framtida familjesituation också..

Någon som kan vägleda mig?

Och nej, jag behöver ingen kommentar ang AI tar över....
Citera
2023-11-30, 13:14
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notme12
Hej,

Jag funderar på att studera till redovisningsekonom på YH.
Jag har en bekant som jobbar som det på en väldigt liten byrå och som inte rekommenderar mig att söka då han inte känner någon i branschen som har 5v semester. Han tror att om man dock jobbar på stor byrå så har man istället väldigt höga krav på sig.

Jag förstår att det kan skilja sig mycket beroende på storleken på företaget..

Blir velig.. jag är intresserad av jobbet men vill att det ska passa en framtida familjesituation också..

Någon som kan vägleda mig?

Och nej, jag behöver ingen kommentar ang AI tar över....

5 veckors semester har du rätt till enligt lag, sen kan det säkert finnas kulturer som ser ner på de som tar ut den semester man har rätt till. Vad din bekant nog menar är att du kanske inte får ta ut dessa 5 veckor i rad på sommaren. Små byråer (gäller väl alla små företag) har ju inte mängder med folk som kan täcka upp när du har semester så det är mer på arbetsgivarens villkor hur semestern kan läggas ut.

På en revisionsbyrå kan du nog glömma ledighet mellan december och mars också pga allt bokslutsarbete som är då.
Citera
2023-11-30, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
5 veckors semester har du rätt till enligt lag, sen kan det säkert finnas kulturer som ser ner på de som tar ut den semester man har rätt till. Vad din bekant nog menar är att du kanske inte får ta ut dessa 5 veckor i rad på sommaren. Små byråer (gäller väl alla små företag) har ju inte mängder med folk som kan täcka upp när du har semester så det är mer på arbetsgivarens villkor hur semestern kan läggas ut.

På en revisionsbyrå kan du nog glömma ledighet mellan december och mars också pga allt bokslutsarbete som är då.

Vad jag förstod på min bekant så har man gjort en punkt i avtalet typ om att dom har förhandlat bort det eller något sånt. Hade bara önskat iaf 4 veckor under juni-aug.
Citera
2023-11-30, 13:24
Medlem
Citat:
Vad jag förstod på min bekant så har man gjort en punkt i avtalet typ om att dom har förhandlat bort det eller något sånt. Hade bara önskat iaf 4 veckor under juni-aug.

Tror inte riktigt man kan göra så, det tycker jag att en revisionsbyrå borde känna till.
Citera
2023-11-30, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Tror inte riktigt man kan göra så, det tycker jag att en revisionsbyrå borde känna till.

Vilket tänker du på?
Citera
2023-11-30, 13:34
Medlem
Citat:
Vilket tänker du på?

Avtala bort rätten till semester.
Citera
2023-11-30, 15:17
Medlem
För det första så bör du nog tänka lite bredare... en utbildning som "redovisningsekonom" behöver inte innebära att du kommer, måste, jobba för en redovisningsbyrå, revisionsbyrå, bokföringsbyrå (ut mot kund). Du kan ju lika gärna hamna på en "ekonomiavdelning" på vilket slags bolag, inom vilken bransch som helst, litet som stort...

Det du dock bör "känna till". Redovisning, bokföring, är i vissa aspekter datumstyrt (!). Arbetsgivaravgifter, moms, skatter skall deklareras och betalas in vid givna datum, likaså löneutbetalningar. Beroende på företag (inte minst storlek) så kan det ibland stöka till det att kunna ta 4-veckors sammanhängande semester (såvida man inte kan koppla upp sig remote...)
Citera
2023-11-30, 16:33
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Helt rätt. Det får man ej göra.
Citat:
En arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår. Om anställningen påbörjas efter den 31 augusti under semesteråret, har arbetstagaren rätt till endast fem semesterdagar.
4 § Semesterlag (1977:480)
Det är f.ö. en paragraf som ej får förhandlas bort/försämras, varken genom enkilt avtal eller kollektivavtal.

Andra paragrafen i samma lag lyder
Citat:
Ett avtal, som innebär att arbetstagares rättigheter enligt denna lag inskränks, är ogiltigt i den delen. Detta gäller dock inte, om något annat framgår av lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in