2023-11-30, 13:10
Medlem
Hej,

Jag funderar på att studera till redovisningsekonom på YH.
Jag har en bekant som jobbar som det på en väldigt liten byrå och som inte rekommenderar mig att söka då han inte känner någon i branschen som har 5v semester. Han tror att om man dock jobbar på stor byrå så har man istället väldigt höga krav på sig.

Jag förstår att det kan skilja sig mycket beroende på storleken på företaget..

Blir velig.. jag är intresserad av jobbet men vill att det ska passa en framtida familjesituation också..

Någon som kan vägleda mig?

Och nej, jag behöver ingen kommentar ang AI tar över....
Citera
2023-11-30, 13:14
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notme12
Hej,

Jag funderar på att studera till redovisningsekonom på YH.
Jag har en bekant som jobbar som det på en väldigt liten byrå och som inte rekommenderar mig att söka då han inte känner någon i branschen som har 5v semester. Han tror att om man dock jobbar på stor byrå så har man istället väldigt höga krav på sig.

Jag förstår att det kan skilja sig mycket beroende på storleken på företaget..

Blir velig.. jag är intresserad av jobbet men vill att det ska passa en framtida familjesituation också..

Någon som kan vägleda mig?

Och nej, jag behöver ingen kommentar ang AI tar över....

5 veckors semester har du rätt till enligt lag, sen kan det säkert finnas kulturer som ser ner på de som tar ut den semester man har rätt till. Vad din bekant nog menar är att du kanske inte får ta ut dessa 5 veckor i rad på sommaren. Små byråer (gäller väl alla små företag) har ju inte mängder med folk som kan täcka upp när du har semester så det är mer på arbetsgivarens villkor hur semestern kan läggas ut.

På en revisionsbyrå kan du nog glömma ledighet mellan december och mars också pga allt bokslutsarbete som är då.
Citera
2023-11-30, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14