Jag har ärvt min pappas bostadsrätt (3 rok) men ska inte bo där. Jag bor i en annan bostadsrätt (4 rok) med fru och barn en kort promenad därifrån. Just nu hyr jag ut den ärvda lägenheten i andra hand till en kompis som är ensamstående mamma med 2 barn. Hon hade en egen bostadsrätt men hennes ekonomi klarade inte alla räntehöjningar så jag hjälper henne med bostad. Jag tar en marknadsmässig andrahandshyra och inget kompispris men hon sparar ändå 7000 kr varje månad på att hyra av mig jämfört med sin gamla lägenhet.
Jag har godkännande av styrelsen att hyra ut i tre år så det är inget fuffens med upplägget. Alla inblandade parter är med på tåget.
Men efter tre år så får jag inte hyra ut i andra hand längre enligt BRF regler.
Min plan är min dotter som är 16 år idag ska flytta in där när de tre åren har gått. Hon är då 19 år.
Men säg att min dotter flyttar till Lund för att gå på universitetet.
Hur kan jag behålla lägenheten när de tre åren gått?
Enligt BRF så måste den som bor i lägenheten efter uthyrningen äga minst 10%.
Om min kompis vill fortsätta bo i lägenheten kan jag sälja 10% till henne? Vilka problem uppstår då om jag senare vill att hon ska flytta ut för att min dotter ska bo där när hon är klar med studierna?
Varför säljer jag inte bara lägenheten? Som jag skrev tidigare så vill jag behålla den för att mina barn ska ha en lägenhet att bo i när dom flyttar hemifrån, inte för alltid utan för ett tag. Jag har även en son på 15 som kan vara aktuell för att få bo i lägenheten när han har åldern inne. Jag har hellre en lägenhet än en säck med pengar och ska ut på marknaden.
Vi bor i Stockholm och bostadsmarknaden är tuff för ungdomarna idag.
Tyck till.
Jag har godkännande av styrelsen att hyra ut i tre år så det är inget fuffens med upplägget. Alla inblandade parter är med på tåget.
Men efter tre år så får jag inte hyra ut i andra hand längre enligt BRF regler.
Min plan är min dotter som är 16 år idag ska flytta in där när de tre åren har gått. Hon är då 19 år.
Men säg att min dotter flyttar till Lund för att gå på universitetet.
Hur kan jag behålla lägenheten när de tre åren gått?
Enligt BRF så måste den som bor i lägenheten efter uthyrningen äga minst 10%.
Om min kompis vill fortsätta bo i lägenheten kan jag sälja 10% till henne? Vilka problem uppstår då om jag senare vill att hon ska flytta ut för att min dotter ska bo där när hon är klar med studierna?
Varför säljer jag inte bara lägenheten? Som jag skrev tidigare så vill jag behålla den för att mina barn ska ha en lägenhet att bo i när dom flyttar hemifrån, inte för alltid utan för ett tag. Jag har även en son på 15 som kan vara aktuell för att få bo i lägenheten när han har åldern inne. Jag har hellre en lägenhet än en säck med pengar och ska ut på marknaden.
Vi bor i Stockholm och bostadsmarknaden är tuff för ungdomarna idag.
Tyck till.