• 1
  • 2
2023-11-30, 12:03
Medlem
jutsulegendens avatar
Jag har ärvt min pappas bostadsrätt (3 rok) men ska inte bo där. Jag bor i en annan bostadsrätt (4 rok) med fru och barn en kort promenad därifrån. Just nu hyr jag ut den ärvda lägenheten i andra hand till en kompis som är ensamstående mamma med 2 barn. Hon hade en egen bostadsrätt men hennes ekonomi klarade inte alla räntehöjningar så jag hjälper henne med bostad. Jag tar en marknadsmässig andrahandshyra och inget kompispris men hon sparar ändå 7000 kr varje månad på att hyra av mig jämfört med sin gamla lägenhet.

Jag har godkännande av styrelsen att hyra ut i tre år så det är inget fuffens med upplägget. Alla inblandade parter är med på tåget.

Men efter tre år så får jag inte hyra ut i andra hand längre enligt BRF regler.
Min plan är min dotter som är 16 år idag ska flytta in där när de tre åren har gått. Hon är då 19 år.

Men säg att min dotter flyttar till Lund för att gå på universitetet.
Hur kan jag behålla lägenheten när de tre åren gått?
Enligt BRF så måste den som bor i lägenheten efter uthyrningen äga minst 10%.
Om min kompis vill fortsätta bo i lägenheten kan jag sälja 10% till henne? Vilka problem uppstår då om jag senare vill att hon ska flytta ut för att min dotter ska bo där när hon är klar med studierna?

Varför säljer jag inte bara lägenheten? Som jag skrev tidigare så vill jag behålla den för att mina barn ska ha en lägenhet att bo i när dom flyttar hemifrån, inte för alltid utan för ett tag. Jag har även en son på 15 som kan vara aktuell för att få bo i lägenheten när han har åldern inne. Jag har hellre en lägenhet än en säck med pengar och ska ut på marknaden.

Vi bor i Stockholm och bostadsmarknaden är tuff för ungdomarna idag.

Tyck till.
Citera
2023-11-30, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jutsulegenden
Jag har ärvt min pappas bostadsrätt (3 rok) men ska inte bo där. Jag bor i en annan bostadsrätt (4 rok) med fru och barn en kort promenad därifrån. Just nu hyr jag ut den ärvda lägenheten i andra hand till en kompis som är ensamstående mamma med 2 barn. Hon hade en egen bostadsrätt men hennes ekonomi klarade inte alla räntehöjningar så jag hjälper henne med bostad. Jag tar en marknadsmässig andrahandshyra och inget kompispris men hon sparar ändå 7000 kr varje månad på att hyra av mig jämfört med sin gamla lägenhet.

Jag har godkännande av styrelsen att hyra ut i tre år så det är inget fuffens med upplägget. Alla inblandade parter är med på tåget.

Men efter tre år så får jag inte hyra ut i andra hand längre enligt BRF regler.
Min plan är min dotter som är 16 år idag ska flytta in där när de tre åren har gått. Hon är då 19 år.

Men säg att min dotter flyttar till Lund för att gå på universitetet.
Om min kompis vill fortsätta bo i lägenheten kan jag sälja 10% till henne? Vilka problem uppstår då om jag senare vill att hon ska flytta ut för att min dotter ska bo där när hon är klar med studierna?

Varför säljer jag inte bara lägenheten? Som jag skrev tidigare så vill jag behålla den för att mina barn ska ha en lägenhet att bo i när dom flyttar hemifrån, inte för alltid utan för ett tag. Jag har även en son på 15 som kan vara aktuell för att få bo i lägenheten när han har åldern inne. Jag har hellre en lägenhet än en säck med pengar och ska ut på marknaden.

Vi bor i Stockholm och bostadsmarknaden är tuff för ungdomarna idag.

Tyck till.
En första fundering. Räntorna för tre år sedan var extremt låga. Anledningen till att hyra ut måste ha varit någon annan än höga räntor.

Sedan fundering två. Vad menar föreningen med att någon måste äga minst tio procent? Vad är tio procent av en brf? Vem avgör det?
Citera
2023-11-30, 12:17
Medlem
Citat:

Har du läst stadgarna vilka typer av delat ägande som tillåts? Brukar vara begränsat till familj eller sambos.

Tänk också på att 10% ägaren kan tvinga fram en öppen försäljning enligt samägandelagen
Senast redigerad av Engineer 2023-11-30 kl. 12:23.
Citera
2023-11-30, 12:23
Medlem
jutsulegendens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
En första fundering. Räntorna för tre år sedan var extremt låga. Anledningen till att hyra ut måste ha varit någon annan än höga räntor.

Sedan fundering två. Vad menar föreningen med att någon måste äga minst tio procent? Vad är tio procent av en brf? Vem avgör det?

Jag hyr ut för att hjälpa en kompis + att kunna behålla en lägenhet till mina barn. Sen så tjänar jag pengar på uthyrningen varje månad och det är bra men inte huvudskälet.

Den som bor i lägenheten måste ägan minst 10% av lägenheten. Där jag bor nu äger jag 50% och min fru 50%
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har du läst stadgarna vilka typer av delat ägande som tillåts? Brukar vara begränsat till familj eller sambos.
Bra kommentar. Ska läsa stadgarna. Gjorde det förut men letade bara efter uthyrning. Ska leta efter vilka som kan äga lägenhet ihop.
Citera
2023-11-30, 12:25
Medlem
Citat:
Jag hyr ut för att hjälpa en kompis + att kunna behålla en lägenhet till mina barn

Den som bor i lägenheten måste ägan minst 10% av lägenheten. Där jag bor nu äger jag 50% och min fru 50%
Hur sätter man en procentsats på lägenheten? Är du säker på att det handlar om en bostadsrätt?
Citera
2023-11-30, 12:26
Medlem
jutsulegendens avatar
Citat:
Hur sätter man en procentsats på lägenheten? Är du säker på att det handlar om en bostadsrätt?
Det handlar om att jag får 10% av marknadsvärdet.
Om jag köper en lägenhet för 3 miljoner äger jag 100%.
Om jag går in med 2.700.000 kr och min fru med 300.000 kr så äger vi 90-10%.

Ja, jag vet att gifta äger allt tillsammans men det var bara ett räkneexempel
Senast redigerad av jutsulegenden 2023-11-30 kl. 12:29.
Citera
2023-11-30, 12:29
Medlem
Citat:
Det handlar om att jag får 10% av marknadsvärdet.
Och om värdet på lägenheten ändras med tiden, så ska andrahandshyresgästen betala eller få tillbaka skillnaden?

Är du den som ska ha dessa tio procent?

Du fattar att dessa tio procent mycket väl kan vara en pappersprodukt, eller?
Citera
2023-11-30, 12:34
Medlem
jutsulegendens avatar
Citat:
Och om värdet på lägenheten ändras med tiden, så ska andrahandshyresgästen betala eller få tillbaka skillnaden?

Är du den som ska ha dessa tio procent?

Jag är medveten om att man kan säga att någon äger 10% men att inga pengar byter ägare.
Så gjorde jag och min pappa för 30 år sen när jag "köpte" familjens sommarstuga av honom. Det var på den tiden när det fortfarande fanns arvs- och gåvoskatt.

Jag har kastat ut frågan om någon har en ide om hur jag kan behålla lägenheten efter tre år
Citera
2023-11-30, 12:39
Medlem
Citat:
Jag är medveten om att man kan säga att någon äger 10% men att inga pengar byter ägare.
Så gjorde jag och min pappa för 30 år sen när jag "köpte" familjens sommarstuga av honom. Det var på den tiden när det fortfarande fanns arvs- och gåvoskatt.

Jag har kastat ut frågan om någon har en ide om hur jag kan behålla lägenheten efter tre år
Du förstår att det skiljer sig mellan en sommarstuga och en bostadsrätt?

Äger du en bostadsrätt så har du en andel i föreningen, och den andelen är dels inte alls värd lika mycket som bostadsrätten, och inte heller så enkel att dela på.
Citera
2023-11-30, 12:52
Medlem
Sälj lägenheten och köp en passande när din 15-åring behöver en.

3-ROK är för stort som första lägenhet dessutom.
Citera
2023-11-30, 13:00
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Du förstår att det skiljer sig mellan en sommarstuga och en bostadsrätt?

Äger du en bostadsrätt så har du en andel i föreningen, och den andelen är dels inte alls värd lika mycket som bostadsrätten, och inte heller så enkel att dela på.
Varför är konceptet med delat ägande av en bostadsrätt så svårbegripligt för vissa i tråden?
Det är hyfsat etablerat.
https://www.bostadsratterna.se/aemne...av-bostadsratt
Citera
2023-11-30, 13:05
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:

Nej det kan inte vara en pappersprodukt. Andelarna i en bostadsrätt registreras i lägenhetsregistret och för att uppdatera registret krävs ett överlåtelsekontrakt med vissa formkrav. Visst kan man fejka ett sådant men då har man begått lagbrott och det är nog inte att rekommendera, speciellt inte när en dyrbar bostadsrätt står på spel.

Det är vanligt att tex ungdomar som köper sin första bostadsrätt köper 10% och föräldrarna köper 90%. Alla delägare har rätt att bo i lägenheten.

Föreningen kan reglera i stadgarna hur stor minsta andel man kan äga.

@OP:
Jag skulle _inte_ rekommendera att sälja 10% av bostadsrätten till en vän. Det är som upplagt för att förlora både vän och lägenhet. Du får nog låta den stå tom i ett år eller två och sedan försöka hyra ut den igen.

Om du har mycket goda skäl att hyra ut och styrelsen säger nej kan du ansöka hos Hyresnämnden istället. Men jag tror det är tveksamt att de skulle godkänna det om du redan hyrt ut 3 år i sträck, vilket redan det är mycket generöst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in