Citat:
Ursprungligen postat av
killdozer666
Jag har en släkting som nyss beviljats skuldsanering. Lång story, men kort så är personen rätt ung och har alltså livet framför sig. Hon oroar sig nu om hon kommer kunna få bolån efter skuldsaneringen då hon vill ha eget hus och bilda familj så småningom.
Vi vet att betalningsanmärkningar sitter kvar 5 år efter dagen då hennes skuldsanering inleddes. Däremot har vi inte fått några bra svar på hurvida det finns några risker med att ansöka om tex bolån längre fram. Kan banken ha anmärkningar som ligger kvar och därav neka lån? Eller försvinner hennes historik med skuldsanering helt från myndigheterna?
Vi förstår också risken med att hon tar nya lån såklart, men det är alltså inte konsumtionslån eller liknande hon vill ta utan oroar sig helt enkelt om just bolån och att hon aldrig kommer kunna köpa hus eller bil så som väldigt många gör idag med hjälp av lån.
Så Flaschback, nån som vet hur det ligger till?
Det är naturligtvis eventuell långivare som avgör det. Flashbackare kan sitta här och skrika sig hesa, men om långivaren säger annat så är det långivarens ord som gäller.
Dessutom så kan man ju fråga sig vad alternativet är? Det är som det är och man kan ju inte göra det ogjort. Men vore jag långivare så skulle jag ställa mig rätt tveksam till att låna ut till någon som dokumenterat varit så pass dålig på att betala tillbaks att tidigare långivare fick stå för kalaset.
Citat:
Ursprungligen postat av
tedshiro
Som jag har förstått det är man good to go efter skuldsaneringen är avslutad.
Dvs, alla anmärkningar osv är borta. Då gäller det som alltid gäller vid lån, att ha skaplig kreditvärdighet.
Källa på det? Varför skulle inte genomgången skuldsanering dyka upp i kreditupplysning? Som sagt är det ju ganska relevant information att ha med.