Citat:
Bra svar.tanken var att du skulle skriva ner saker som till viss del kännetecknade dig själv.
Men pkt 4 det var väl kännetecken du skrev som inte kännetecknar dig själv.
----------------
Men hur är det med
a. diskurs. kan du ta en diskussion? Blir du för engagerad och jobbig. Dvs kan ta den men blir påstridig och ger dig inte?
b. du kanske hela tiden ser till att du inte blir lurad, inte får minst, aldrig betalar mer än andra, smiter undan och hoppas att det inte syns när man delar på taxi och betalar minst etc etc. dvs har en överdriven rädsla för att bli utnyttjad?
c. vill stå i centrum och anser att "jag talar 50% av tiden och de andra delar på 50% annars är jag liksom inte med i snacket"
Dettta är ju ingen person man vill ha som djup vän kanske....Så precis var det i alla fall för mig och jag fick mig en känga när en god vän talade om detta. jag blev förbannad på honom i ett halvår, men kommentarerna bet sig fast och jag tackade honom och har försökt att ändra detta. å det har blivit bättre. Jag har tonat ner mig själv och blivit en bättre lyssnare vilket givit lite djupare relationer. Lite med några få.
-------------------------------
jag tror att
1. få människor törs yttra personliga saker. Om det är det du avser med djupa saker. är det djupa filosofiska resonemang får man söka sig till människor som behärskar det. För många blir det för krångligt och ogivande. Så tips ett är väl att leta och leta
2. På rätt ställe där dessa personer finns - de kanske inte finns i nuvarande umgängeskrets.
Själv har jag gått med i en hjälpgrupp där vi bearbetar personliga vardagliga problem utifrån det spelberoende som ligger som bas. men jag tänker att det finns andra mer "friska" grupper.
3. den som skall prata om djupa saker med någon måste ju uppleva att det tillför något att öppna upp sig och att det är ofarligt. Om den andre har snabba lösningar på alla problem, är ihärdig och en smula påstridig samt har som mål att visa sig på styva linan och tycka si eller så när jag avslöjar känsliga detaljer blir jag bara skändad. Detta har jag blivit lite bättre på idag