• 1
  • 2
2006-08-06, 00:30
Medlem
ge mig några bra tips på vitt resp. röda viner som alltid håller, att bjuda på vid dejt-middagar.
Citera
2006-08-06, 01:07
Medlem
KalleRs avatar
Finns säkert tråd som berör detta i alkoholforumet.
Mitt tips är att läsa recensionerna i DN, skribenten där brukar ha bra koll på vad han snackar om.
Citera
2006-08-06, 02:56
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Bege dig ut i skogen och fyll en hink eller två med blåbär så gör du blåbärsvin. Finns inget som slår det.
Citera
2006-08-06, 03:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
ge mig några bra tips på vitt resp. röda viner som alltid håller, att bjuda på vid dejt-middagar.

Flaska. Riktig kork. Årtal på etiketten.

Visa att du Kan vin genom att öppna korken i god tid så att vinet får lufta sig lite.

Det är lite Inne att kunna vin, men vafan, ingen kan vin ändå. Sålänge det inte är rent rävgift är det ju bara vinets KARAKTÄR.

"En antydan till löddrig häst, vårigt och lite blommigt!"
Citera
2006-08-06, 03:05
Medlem
Litet gult djurs avatar
Enkla viner som de flesta kan dricka:

Rött: Porcupine ridge, Merlot eller Syrah

Vitt: Foot of Africa
Citera
2006-08-06, 03:07
Bannlyst
Måste bara tillägga, jag bara ÄLSKAR mina vänner som bor på strandvägen som vågar dricka bag-in-box, för att de uppskattar innehållet, och inte behöver vinet som statusmarkör.

De kanske använder adressen som statusmarkör istället?
Citera
2006-08-06, 03:10
Medlem
systems avatar
Två röda:
Amarone Classico
Fetzer Zinfandel
Citera
2006-08-06, 07:33
Medlem
M.C.Ps avatar
ett vitt:

Kloster Eberbach Riesling Spätlese

Artikelnr 6257
Pris 93 kr

Ursprung Tyskland
Färg Ljusgul färg.
Doft Fruktig, aningen jordig doft med inslag av honung, mandel, äpple och citrus.
Smak Halvtorr, lätt aromatisk smak med inslag av fläder, grönt äpple och citrus.
Druvsorter Riesling
Producent Kloster Eberbach
Citera
2006-08-06, 08:00
Medlem
Röda vinet El Coto är ett Rioja. Mitt absoluta favoritvin.

Kan vara svårt att lagerhålla vinet på 18grader om man inte har vinkyl. Ställ därför in vinet 15min innan du ska öppna det

Vitt vin tar man ut från kylen 15min innan man ska öppna det.
Citera
2006-08-06, 08:12
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.C.P
ett vitt:

Kloster Eberbach Riesling Spätlese

Artikelnr 6257
Pris 93 kr

Ursprung Tyskland
Färg Ljusgul färg.
Doft Fruktig, aningen jordig doft med inslag av honung, mandel, äpple och citrus.
Smak Halvtorr, lätt aromatisk smak med inslag av fläder, grönt äpple och citrus.
Druvsorter Riesling
Producent Kloster Eberbach

Tänkte rekommendera samma vin!

bara att gå och köpa, det finns en kloster Eberbach kabinett för några kronor mindre, men köp Spätlesen istället, mycket mer komplex smak. finns ett annat vin just nu, en Riesling som heter Divinum, det är ett tillfälligt parti, men väl värt att köpa, kostar 70 kr och är ett lättdrucket sommarvin som trots allt är intressant.
Citera
2006-08-06, 13:07
Medlem
M.C.Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
Tänkte rekommendera samma vin!

bara att gå och köpa, det finns en kloster Eberbach kabinett för några kronor mindre, men köp Spätlesen istället, mycket mer komplex smak. finns ett annat vin just nu, en Riesling som heter Divinum, det är ett tillfälligt parti, men väl värt att köpa, kostar 70 kr och är ett lättdrucket sommarvin som trots allt är intressant.

HA, jag gillar i stort sett ett vin, och det visar sig att näste man också tycker det är super
Citera
2006-08-06, 21:45
Medlem
grymma tips! både på vinsorter och lite hur man skall hantera det, jag tackar ödmjukast!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in