2024-02-23, 19:00
Avstängd
Melange5738s avatar
Surkål är lätt att göra själv, så blir den probiotisk också.

Vanilla är den rätt bra i sallader eller hamburgare. Med lite soja så blir den lite asiatisk, fungerar då jättebra med det mesta asiatiskt. Blandar man med lite majonäs blir det lite åt coleslaw-hållet, fungerar jättebra med kyckling, fisk eller kött.

Du behöver bara äta typ två skedar om dagen för att få de probiotiska effekterna.
Citera
2024-02-24, 07:41
Medlem
Jag har också gjort egen surkål, testa på iaf. Det som jag saknar ändå är lite kimchi-stuk över det hela.
Någon nämnde tabasco till surkålen. Det ska jag testa, några andra ideer?
Citera
2024-02-24, 11:45
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Surkål är lätt att göra själv, så blir den probiotisk också.

Vanilla är den rätt bra i sallader eller hamburgare. Med lite soja så blir den lite asiatisk, fungerar då jättebra med det mesta asiatiskt. Blandar man med lite majonäs blir det lite åt coleslaw-hållet, fungerar jättebra med kyckling, fisk eller kött.

Du behöver bara äta typ två skedar om dagen för att få de probiotiska effekterna.
Det där var bra tips som jag måste prova. Funderade i går kväll på detta med att blanda den med något annat men kom inte på något bra. Tänkte bara gömma den bland rivna morötter eller så, men det där lät godare.

Har hittills varit lite småfeg att göra egen för jag lyckades med konststycket att få burken att explodera vid ett tillfälle.. Då köpte jag en riktig fermenteringsburk istället, och det borde ju vara riskfritt vad gäller den saken i alla fall, men sedan har det inte blivit av.
Citera
2024-02-24, 12:23
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur
Jag har också gjort egen surkål, testa på iaf. Det som jag saknar ändå är lite kimchi-stuk över det hela.
Någon nämnde tabasco till surkålen. Det ska jag testa, några andra ideer?

Testa att toppa stekt ris med surkål och häll på lite soja, du blir förvånad över hur annorlunda det blir jämfört med vanlig surkål.
Citera
2024-03-27, 12:54
Medlem
Soyences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag gör det ibland, när jag cyklar förbi Lidl och plockar upp ett kilo. Dock så är det surt som fan och fräter på gaddarna något, men det är väldigt gott och nyttigt annars.

De har ett märke med surkål i vitt vin som är väldigt gott.

Jag gillar att äta surkål med stekt korv och senap.

Jag brukar salta surkålen något innan jag hettar upp den upp den något, sedan äter jag den tillsammans med den stekta korven och med stark senap.
Slog man inte hål på den myten för länge sedan?

Tvärtom - mjölksyrebakterierna kompenserar väl det sura och stärker upp tänderna?

https://www.tf.nu/nyhet/mjolksyrabakterier-skyddar/

Citat:
Nyheter från Tandhälsoförbundet

Nu visar ny svensk forskning att mjölksyrabakterier är viktiga för att skapa bra munhälsa

Ät alltså mer syrade grönsaker och syrad mjölk.
Citera
2024-03-28, 10:13
Avslutad
Surkål är bra käk, det har vi ofta hemma och det är gott till mycket. blodpudding, kötträtter, på macka osv. Ofta gör jag egen, men går att hitta bra och rätt billig i butik också. De kan dock mögla om de är paketerade i plastpåse. Man få lägga över dem i en tät glasburk och ev fylla på med vätska för att inte luften ska förstöra kålen.
Citera
2024-04-06, 17:07
Medlem
Knivur-273s avatar
Man kan kompensera surheten och frätandet på gaddarna, genom att borsta tänderna efteråt. Skulle man som undertecknad, bruka Svenskt snus, så är det ett mycket robust och starkt skydd mot karies, genom sin starka och goda alkaliska kemiska reaktion som höjer Ph-värdet i truten till 9 eller högre. Nu ligger tandtrollen och gråter i outsäglig smärta och kvida
Senast redigerad av Knivur-273 2024-04-06 kl. 17:14.
Citera
2024-04-11, 21:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Man kan kompensera surheten och frätandet på gaddarna, genom att borsta tänderna efteråt. Skulle man som undertecknad, bruka Svenskt snus, så är det ett mycket robust och starkt skydd mot karies, genom sin starka och goda alkaliska kemiska reaktion som höjer Ph-värdet i truten till 9 eller högre. Nu ligger tandtrollen och gråter i outsäglig smärta och kvida
Det har jag aldrig märkt att det skulle fräta på tänderna. Vinäger däremot, om man dricker det utspätt som jag gör ibland, fräter och man får lite känsligare tandkött, men då kan man dra i sig det med sugrör istället och rakt ner i halsen utan att nudda tänderna på vägen. Eller bara skölj munnen efteråt med vatten.
Citera
2024-04-12, 00:21
Medlem
Knivur-273s avatar
Om det känns litet strävt mot tänderna, så arbetar syran till det sämre. Lägg in en snus eller borsta tänderna, så fräts det icke.
Citera
2024-04-12, 00:24
Medlem
zombie-nations avatar
Är inte superförtjust i surkål. Däremot älskar kimchi. Min mor gör en slags kålsallad som är lite som inlagd, men inte surkål, hur gör man den? Bara sötning och salt? Eller ska jag fråga henne?
Citera
2024-04-12, 00:26
Medlem
Knivur-273s avatar
Om man äger ett dricksvatten med Ph 8 från sjön Vättern med kalk i bassängen och litet flour, så får man kanske goda tänder som håller ganska länge.
Citera
2024-04-12, 00:34
Medlem
Knivur-273s avatar
Det är uppenbart när det fräter på gaddarna. Man sliclkar med tungan på tänderna och det känns icke spegelblankt som det skall. Nu sker en stygg kemisk reaktion som fräter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in