Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-08-05, 23:16
  #1
Medlem
När får man röstkortet? Borde väl komma nu någon dag? & sen undrar jag om man måste visa legitimation när man röstar i vallokalen? Har för mig att jag inte gjort det vid andra val. Räcker kanske med röstkortet?
Citera
2006-08-05, 23:17
  #2
Medlem
Censor Scipios avatar
http://www.val.se/for_valjare/rostkortet/index.html
Citera
2006-08-06, 00:23
  #3
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackaren
När får man röstkortet? Borde väl komma nu någon dag? & sen undrar jag om man måste visa legitimation när man röstar i vallokalen? Har för mig att jag inte gjort det vid andra val. Räcker kanske med röstkortet?

Från: http://www.val.se/for_valjare/vanlig...r/index.html#2

Citat:
Ursprungligen postat av
När får jag mitt röstkort?
Röstkorten skickas ut under perioden den 21-29 augusti.

Varför måste jag visa legitimation när jag röstar?
För att höja säkerheten har riksdagen beslutat att id-kontrollen vid röstning ska skärpas. Detta gäller på alla ställen där du kan rösta. Om du inte är känd för röstmottagaren måste du visa id-handling.

Om du inte har någon id-handling med dig kan någon som känner dig intyga att du är du. Denna person måste då ha sin id-handling med sig. Som sådan räknas id-kort, körkort och pass.

Vad är ett röstkort? När ska jag använda det?
Röstkort skickas till alla som har rösträtt. Du får ditt röstkort i brevlådan ca tre veckor före valet.
Citera
2006-08-06, 09:33
  #4
Medlem
Jumanjis avatar
Korvgubbe

Jag hoppas på en att det blir en repris från det valet när det var en medskickad bildserie om hur röstning går till. Den när den sista rutan visade en gubbe som åt en kokt med bröd efter genomförd röstning.

Där jag gick och röstade var valarbetarna måttligt roade av alla frågor om var man fick korven efter röstningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback