• 1
  • 2
2023-11-23, 16:31
Medlem
Har löneutmätning där d dras 12.000 varje månad. Har bra lön.Vi får bonus den här månaden på 50.000 efter skatt. Hur stor är chansen arr KFM tar dom pengarna om jag har dom på mitt lönekonto? Kan tillägga att jag väntar på en skuldsanering. Och det här skulle vara en otrolig buffert under dom åren. Har ett litet sparande på 15.000 på revolut som man aldrig har rört dessutom
Citera
2023-11-23, 16:33
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicanio1982
Har löneutmätning där d dras 12.000 varje månad. Har bra lön.Vi får bonus den här månaden på 50.000 efter skatt. Hur stor är chansen arr KFM tar dom pengarna om jag har dom på mitt lönekonto? Kan tillägga att jag väntar på en skuldsanering. Och det här skulle vara en otrolig buffert under dom åren. Har ett litet sparande på 15.000 på revolut som man aldrig har rört dessutom

Hur har du tänkt dig att få igenom en skuldsanering när det visar sig att du undanhållit 50.000kr?
Citera
2023-11-23, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Hur har du tänkt dig att få igenom en skuldsanering när det visar sig att du undanhållit 50.000kr?

ska släcka skulder för 30.000 med snöbollseffekten hade jag tänkt
Citera
2023-11-23, 16:38
Medlem
bellesbluess avatar
Citat:

Ifall din arbetsgivare följer reglerna så ska allting utöver det belopp kronofogden bestämt att du ska behålla utmätas.
Att ditt sparande på Revolut inte har utmätts är pga att det inte är rutin för kf att kontogranska utländska bankkonton ifall dom inte har en anledning att misstänka att du har ett sådant.
Citera
2023-11-23, 16:44
Medlem
Citat:

Fast väntar du på en skuldsanering så är det sista du ska göra att betala av på skulder.
Har du sökt skuldsanering?
Eller ska du söka.
Citera
2023-11-23, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bellesblues
Ifall din arbetsgivare följer reglerna så ska allting utöver det belopp kronofogden bestämt att du ska behålla utmätas.
Att ditt sparande på Revolut inte har utmätts är pga att det inte är rutin för kf att kontogranska utländska bankkonton ifall dom inte har en anledning att misstänka att du har ett sådant.
Nej där har du fel för jag har inte max beslut! Man drar 1 belopp och allt över får jag behålla
Citera
2023-11-23, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtan86
Fast väntar du på en skuldsanering så är det sista du ska göra att betala av på skulder.
Har du sökt skuldsanering?
Eller ska du söka.

Jag har sökt för 2 månader sen. Då struntar jag helt enkelt i det och spar undan skiten
Citera
2023-11-23, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bellesblues

Beror ju på om det är ett fast belopp, i så fall ska ju arbetsgivaren bara dra det.
Men är det ett beslut om maxbelopp så är det ju allt utöver förbehållsbeloppet.
Citera
2023-11-23, 16:49
Medlem
Citat:
Varför ska du släcka skulder om du ska få skuldsanering? Det vore verkligen korkat. Sup upp pengarna istället.

Vad menar du med "snöbollseffekt"? Att du får betala ränta på dina skulder? Inget magiskt med det.
Citera
2023-11-23, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Varför ska du släcka skulder om du ska få skuldsanering? Det vore verkligen korkat. Sup upp pengarna istället.

Vad menar du med "snöbollseffekt"? Att du får betala ränta på dina skulder? Inget magiskt med det.

Tack för tipset
Citera
2023-11-23, 17:09
En fin julklapp för oss alla hade varit om din skuldsanering fick avslag.
Citera
2023-11-23, 17:09
Medlem
bellesbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtan86
Beror ju på om det är ett fast belopp, i så fall ska ju arbetsgivaren bara dra det.
Men är det ett beslut om maxbelopp så är det ju allt utöver förbehållsbeloppet.

Du har rätt, det stämmer. Missade att ts hade ett fast belopp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in