2023-11-23, 13:40
Medlem
Det råder en viss oklarhet i vad som är antisemitism och vad som inte är det. Jag planerar en lång karriär som journalist och vill inte råka illa ut.

Jag har såklart accepterat att judar har överlägset inflytande och att de är smarta och skickliga med pengar. Men det är möjligt att jag inte bör säga det högt.

Kan vi på något vis komma fram till vad som är antisemitism så att man inte får karriären sabbad?
Citera
2023-11-23, 13:51
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absurdopinions
Det råder en viss oklarhet i vad som är antisemitism och vad som inte är det. Jag planerar en lång karriär som journalist och vill inte råka illa ut.

Jag har såklart accepterat att judar har överlägset inflytande och att de är smarta och skickliga med pengar. Men det är möjligt att jag inte bör säga det högt.

Kan vi på något vis komma fram till vad som är antisemitism så att man inte får karriären sabbad?

Det finns inget otvetydigt svar eftersom omfattningen av det som kallas antisemitism växlar över tid.

Om du kommer att jobba inom pressen eller radio-TV så kommer du att ha chefer och ägare som är judar eller om dom inte är judar så är dom sionister. Om något går emot den politiska och ekonomiska agenda som är bra för det judiska eller sionistiska kollektivet så kommer detta att bedömas som antisemitism eller som någon form av "förnekelse".
Citera
2023-11-23, 13:54
Medlem
Citat:

Du kommer bli en mycket dålig journalist om du redan nu oroar dig för att råka illa ut över en sådan sak.

Men om din första artikel tex skulle handla om palestinakonflikten och du avslutar med #FromTheRiverToTheSea så skulle du säkert i mångas ögon betraktas som en antisemit, eller i alla fall att texten skulle ses som antisemitisk. Utöver det bör du inte hävda att judarna styr jorden.

Lycka till
Citera
2023-11-23, 13:56
Medlem
Allt som har med (riktig eller påhittad) judisk makt att göra får inte sägas och är antisemitism. Vissa dagar, när du verkligen utsöndrar bra energi, kan du säga typ "det finns ju många judiska personer som lyckats bra i filmindustrin" och komma undan med det.

Allt som har med judar som undergivna offer att göra bör däremot upprepas så ofta som möjligt.
Citera
2023-11-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det finns inget otvetydigt svar eftersom omfattningen av det som kallas antisemitism växlar över tid.

Om du kommer att jobba inom pressen eller radio-TV så kommer du att ha chefer och ägare som är judar eller om dom inte är judar så är dom sionister. Om något går emot den politiska och ekonomiska agenda som är bra för det judiska eller sionistiska kollektivet så kommer detta att bedömas som antisemitism eller som någon form av "förnekelse".

Låter jobbigt att man måste vara medveten om vad som är den politiska och ekonomiska agendan..
Citera
2023-11-23, 14:21
Medlem
Citat:

Här har du ett exempel på bra "bra" gräv, som inte är positivt

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/kaMxBk/vara-soner-plundras-pa-sina-organ

Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Allt som har med (riktig eller påhittad) judisk makt att göra får inte sägas och är antisemitism. Vissa dagar, när du verkligen utsöndrar bra energi, kan du säga typ "det finns ju många judiska personer som lyckats bra i filmindustrin" och komma undan med det.

Allt som har med judar som undergivna offer att göra bör däremot upprepas så ofta som möjligt.

Skulle nog säga att man alltid ska hålla sig till sanningen. Skriver man påhittade nyheter är man inte journalist, snarare novellförfattare i så fall.

kan man ana att det finns en liten misstro mot judens roll här i samhället, och medias rapportering kringar judar
Citera
2023-11-23, 14:21
Medlem
Ekofetts avatar
Det är allmänt vedertaget i de extremistiska kretsarna att bara det faktum att du inte håller med en jude, oavsett ämne som diskuteras, så är du antisemit.
https://www.ajc.org/news/10-tough-questions-on-antisemitism-explained
Citera
2023-11-23, 14:48
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Eftersom det är generaliserande och gäller långt ifrån alla judar.

Många "rasifierade" människor i U-länderna skulle definitivt säga någonting liknande om alla vita människor i västvärlden,
att "vita har överlägset inflytande" och att "vita är smarta och skickliga med pengar".

Vi som är vita och bor i västvärlden vet ju att att detta gäller långt i från alla vita, faktum är att det bara gäller en liten andel av oss.

Detsamma gäller judar. Majoriteten av alla judar är helt vanliga människor. Inbilla dig inget annat.

Generaliserar man och säger att judar i största allmänhet är rika och mäktiga, så är man en anti-semitisk foliehatt.
Senast redigerad av Bone Collector 2023-11-23 kl. 14:51.
Citera
2023-11-23, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Eftersom det är generaliserande och gäller långt ifrån alla judar.

Många "rasifierade" människor i U-länderna skulle definitivt säga någonting liknande om alla vita människor i västvärlden,
att "vita har överlägset inflytande" och att "vita är smarta och skickliga med pengar".

Vi som är vita och bor i västvärlden vet ju att att detta gäller långt i från alla vita, faktum är att det bara gäller en liten andel av oss.

Detsamma gäller judar. Majoriteten av alla judar är helt vanliga människor. Inbilla dig inget annat.

Generaliserar man och säger att alla judar är rika och mäktiga, så är man en anti-semitisk foliehatt.

Det komiska är att man i den generella debatten talar om vita privilegier och hur mäktiga vita män är. Men det är klart att de flesta judar är medelklass och inte några slags oligarker.
Citera
2023-11-23, 15:03
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:

"Leve Palestina krossa sionismen'", är en låt du nog inte ska sjunga eller nynna på.
Citera
2023-11-23, 18:01
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Jag har såklart accepterat att judar har överlägset inflytande och att de är smvarta och skickliga med pengar. Men det är möjligt att jag inte bör säga det högt.

Det säkraste du kan göra är att "skaffa dig" judiska vänner, så du kan prata om dem när du uttrycker dig. "Min vän Shlomo tycker situationen i Israel är hemsk och han önskat verkligen att Palestinierna får ett eget land".
Citera
2023-11-23, 18:05
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector

Nej, det gör de inte. De ser vita människor som koloniserande och dominanta, men det finns en stor medelklass i Afrika som skiter blankt i vad vita Européer är eller gör i Europa.

Man kan inte säga att man inte ska generalisera om judar för att sedan komma med generaliseranden om afrikaner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in