2023-11-22, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leuraedinez
Jag kan lova på att jag inte överdriver. Jag har åkt med många genom mina dagar och visst, jag kan tycka att någon kör som en kratta men överlag är jag aldrig orolig när jag åker med någon. Inte orolig när jag själv kör i trafiken och älskar egentligen att köra bil för det är ren avkoppling för mig. Men någon som han har jag aldrig upplevt tidigare. Nja, liv och död, jag sitter ju på helspänn och måste ha koll på backspeglar, skyltar, trafikljus, övriga bilister samtidigt som jag har koll på honom i ögonvrån och tolkar vad han ser och inte ser. Så vi är två som kör, har inte blivit bättre alls med åren. Känns som han ”zoomar ut” ibland, går in i sina tankar och missar en jäkla massa viktig information. Vi har precis köpt en ny bil nu, och den är bara att skrota. Han missade att det skulle komma en kraftig kurva och flög av vägen.

Ja storstad

Edit: känner mig tryggare när jag är med som passagerare för då vb är vi som sagt två som kör än att han kör själv. En vacker dag kommer det sluta riktigt illa när han är ute själv på vägarna

Han passar inte för bilkörning helt enkelt och det handlar inte om fler lektioner eller något. Han ska inte köra bil och detta beror på hur han är och hans personlighet.
Utan att själv åkt med, så verkar det inte som han kan planera sin körning, tänka framåt, göra riskbedömningar, veta var fokusera blicken och vara uppmärksam, samt ingen som helst självkritik, där han kan inte kopplat allt som han varit med om i trafiken till sig själv, eller ens lärt sig något om allt han redan har varit med om.
Det lämpligaste är väl att kanske höra dig för med Trafikverket om ditt dilema.
Som sagt, han ska inte vara ute på vägarna.
Citera
2023-11-22, 18:13
Medlem
Amitriptylins avatar
Jag förstår din frustration med sambon.
Tur att han har en parter som, trots dessa fatala brister, älskar och bryr sig om honom.
Du ska ha en eloge för ditt kämpande och att du, med risk för liv och hälsa, fortsätter att stötta och uppmuntra honom till att köra bil.
Man tänker att till slut så trillar polletten ner och han får koll på läget.
Men du måste nog sätta stopp nu.
Bästa vägen är att du talar med en läkare och berättar hur det faktiskt ligger till.
Har han redan en diagnos kommer dte inte vara några problem.
Läkaren kontaktar Transportstyrelsen som sedan drar in hans körkort.

Skulle kunnat vara din sambo jag låg bakom idag, fyra "nära ögat" incidenter på en tre kilometer lång sträcka.
Men det var en gammal tant med lila kalufs
Citera
2023-11-22, 19:04
Medlem
Vargunge1s avatar
Känns som du beskriver en viss Bra*do* Sa*di* , boendes i Älvsbyn
Citera
2023-11-22, 19:28
Medlem
Crerands avatar
Citat:
Hej!
Nu är det såhär att jag är fullkomligt desperat, jag har en jättefin sambo på alla sätt. Men han är totalt värdelös och livsfarlig i trafiken pga total brist på uppmärksamhet och planering. Han har missat rödljus, stoppskyltar, fotgängare på övergångsställe, cyklister, byter fil hur som helst (även utan att blinka), bromsar upp vänsterfil på motorvägar, svårt att bedöma vilken lucka han ska ta vid utfart till större vägar (antingen kör han så vi nästan får in en bil i sidan eller så väntar han på en bil 2 km bort). Jag har lagt ner flera år nu på att låta honom köra trots att han haft körkort i många år. Jag sitter alltid bredvid och assisterar, dvs har koll på omgivningen och på honom för att läsa av hans nästa move och alltid varna honom för något farligt som han missar. Bara för att han ska öva och jag kan aldrig slappna av med honom bakom ratten för jag måste ha dubbelkoll. Men han blir inte ett dugg bättre och jag blir galen. Inte ens skyltar läser han, tunnelseende.

Igår hände det igen. Tredje bilen som han kör av en kurva med. Jag var inte med och han mår väl tack och lov. Men vår nyinköpta bil sedan två månader är skrot. Först var jag lättad att han inte kom till skada men nu är jag mest förbannad och känner mig hjälplös. Hur sjutton går man vidare och lär någon köra bil? Vi har alltid en massa bilister som är så förbannade på oss och jag sitter där och skäms. Jag har tvingat honom till ADHD utredning och fått diagnos och behandling, men han blir inte bättre i sin uppmärksamhetsförmåga. Helt hjälplöst. Bara en tidsfråga innan han kör ihjäl någon och han borde inte vara ute på vägarna. Men vad gör man när han har körkort och det är hans bil? Ska tilläggas att han kuggade uppkörning 7-8 gånger innan han tog kortet för automat. Vem fan gav honom körkortet öht? Han eller hon borde ju anmälas. Detta har kostat oss onödiga pengar för han kvaddar varenda bil.

-Kan man ringa transportstyrelsen och orosanmälan honom?
-Borde han ha en ” övningskörningsskylt” i trafiken för att uppmärksamma andra på att en inkompetent är ute påvägarna och att man ska vara extra försiktig kring honom?
-Tvinga honom till en ny utredning, har han någon svagbegåvning som gör att han har sånt fruktansvärt problem?

Eller vad handlar det här om? Hur jäkla svårt ska det vara att kunna köra vettigt och säkert? Vi planerar familj ihop och jag kommer vägra att han kör med oss i bilen… samtidigt är jag orolig hur det kommer funka rent praktiskt med hämta/lämna barn, handla osv

Några tips och förslag på hur jag borde agera/tänka?

Byt sambo så är problemet löst.
Citera
2023-11-22, 20:11
Medlem
Citat:
Hej!
Nu är det såhär att jag är fullkomligt desperat, jag har en jättefin sambo på alla sätt. Men han är totalt värdelös och livsfarlig i trafiken pga total brist på uppmärksamhet och planering. Han har missat rödljus, stoppskyltar, fotgängare på övergångsställe, cyklister, byter fil hur som helst (även utan att blinka), bromsar upp vänsterfil på motorvägar, svårt att bedöma vilken lucka han ska ta vid utfart till större vägar (antingen kör han så vi nästan får in en bil i sidan eller så väntar han på en bil 2 km bort). Jag har lagt ner flera år nu på att låta honom köra trots att han haft körkort i många år. Jag sitter alltid bredvid och assisterar, dvs har koll på omgivningen och på honom för att läsa av hans nästa move och alltid varna honom för något farligt som han missar. Bara för att han ska öva och jag kan aldrig slappna av med honom bakom ratten för jag måste ha dubbelkoll. Men han blir inte ett dugg bättre och jag blir galen. Inte ens skyltar läser han, tunnelseende.

Igår hände det igen. Tredje bilen som han kör av en kurva med. Jag var inte med och han mår väl tack och lov. Men vår nyinköpta bil sedan två månader är skrot. Först var jag lättad att han inte kom till skada men nu är jag mest förbannad och känner mig hjälplös. Hur sjutton går man vidare och lär någon köra bil? Vi har alltid en massa bilister som är så förbannade på oss och jag sitter där och skäms. Jag har tvingat honom till ADHD utredning och fått diagnos och behandling, men han blir inte bättre i sin uppmärksamhetsförmåga. Helt hjälplöst. Bara en tidsfråga innan han kör ihjäl någon och han borde inte vara ute på vägarna. Men vad gör man när han har körkort och det är hans bil? Ska tilläggas att han kuggade uppkörning 7-8 gånger innan han tog kortet för automat. Vem fan gav honom körkortet öht? Han eller hon borde ju anmälas. Detta har kostat oss onödiga pengar för han kvaddar varenda bil.

-Borde han ha en ” övningskörningsskylt” i trafiken för att uppmärksamma andra på att en inkompetent är ute påvägarna och att man ska vara extra försiktig kring honom?
-Tvinga honom till en ny utredning, har han någon svagbegåvning som gör att han har sånt fruktansvärt problem?

Eller vad handlar det här om? Hur jäkla svårt ska det vara att kunna köra vettigt och säkert? Vi planerar familj ihop och jag kommer vägra att han kör med oss i bilen… samtidigt är jag orolig hur det kommer funka rent praktiskt med hämta/lämna barn, handla osv

Har samma bekymmer med min fru, dock lyckas hon hitintills klara sig från att krocka allt för mkt. Kan bara tacka alla andra i trafiken för det.
Jag kör ALLTID när vi ska någonstans.
Kort i över tio år. Ändå kör hon sämre än en annan gjorde dag ett med kort.
Ni vet dom här som är så intelligenta att dom knappt kan knyta sina skor, det är typ hon.
Citera
2023-11-22, 20:40
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Hej!

Är han MENA? Det skulle förklara en hel del.
Citera
2023-11-22, 20:44
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ja han tog det i Sverige och inga språkliga besvär, född och uppvuxen i Sverige. I övrigt har jag lärt mig att hantera vissa av hans brister i vardagen, tänker att ingen är perfekt. Men detta just med bilkörningen har jag mycket svårt att tolerera.
Har han en förkärlek för mjukglass?

Din kille verkar lite tappad. Låt mig gissa, du fixar alla räkningar, städar lägenheten och påminner honom om att borsta tänderna också?
Citera
2023-11-22, 20:45
Medlem
Citat:
Han är dessutom välutbildad så jag får det inte att gå ihop

Finns ingen korrelation mellan att vara välutbildad och vara en bra bilförare. Välutbildade, speciellt ingenjörer, brukar vara ganska kufiska.
Citera
2023-11-22, 20:51
Medlem
He separata bilar.
Låt honom köra en billig jävla Dacia som han kan kvadda bäst han vill.
Låt inte ungarna åka med honom.
Åk inte själv med honom, ge upp dina försök att sitta bredvid och hjälpa. När du är i bilen kör du.
Övertala honom att teckna en bra livförsäkring med dig som förmåntagare.
Se till att ha ett samboavtal.
Citera
2023-11-22, 20:51
Medlem
Leuraedinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amitriptylin
Jag förstår din frustration med sambon.
Tur att han har en parter som, trots dessa fatala brister, älskar och bryr sig om honom.
Du ska ha en eloge för ditt kämpande och att du, med risk för liv och hälsa, fortsätter att stötta och uppmuntra honom till att köra bil.
Man tänker att till slut så trillar polletten ner och han får koll på läget.
Men du måste nog sätta stopp nu.
Bästa vägen är att du talar med en läkare och berättar hur det faktiskt ligger till.
Har han redan en diagnos kommer dte inte vara några problem.
Läkaren kontaktar Transportstyrelsen som sedan drar in hans körkort.

Skulle kunnat vara din sambo jag låg bakom idag, fyra "nära ögat" incidenter på en tre kilometer lång sträcka.
Men det var en gammal tant med lila kalufs

Tack för fina ord och uppmuntran ❤️ det behövdes! Jag känner dock att mot tålamod är slut och jag är jämt orolig för honom när han är ute på vägarna. Så nu har jag bett honom att boka tid till sin läkare där jag får följa med och förklara allvaret
Citera
2023-11-22, 20:52
Medlem
Leuraedinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Är han MENA? Det skulle förklara en hel del.

Nej och det finns MENA som kör bra. Jag åker taxi relativt ofta i jobbet och tycker de flesta MENA kör väldigt bra!
Citera
2023-11-22, 20:59
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:

Japp, när man söker uppmärksamhet, är det bra att läsa sina tidigare trådar. Där framgår att du redan har barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in