2023-11-22, 05:49
Medlem
FriskaFlaktars avatar
Hej!

Som ni märker så har vår Svenska regering i sin höga visdom inte bundit vår valuta till EUR.

Detta innebär att vår valuta blir minst sagt svajig i bistra tider, att exempelvis spara i Bulgariska Lev, BGN är däremot en guldvaluta då den är bunden till EUR.

Nå tänker vänner av ordning, du har sparat pengar så då är det väl bara att åka till Bulgarien Schweiz eller annat land med lite mera ordning på finanserna, öppna ett sparkonto och föra över dina stackars misshandlade SEK?

Nejdå, dina SEK är inte dina SEK, öppna ett konto får du, men du måste sedan ha en orsak till att få ett benäget tillstånd av din bank att föra över dina pengar till ditt nya konto.

En tillåten och godkänd orsak att föra över pengar, är om man köper ett hus eller lägenhet i utlandet.

Se då går det bra, ha ett köpekontrakt i handen, så då får dina stackars SEK äntligen komma i skydd av den Bulgariska eller Schweizsiska regeringens vettiga penningpoliitik, men finnes det flera godkända orsaker?

Eller är listan över godkända orsaker hemlig?

Ett problem med Schweiz lär vara att man måste vara medborgare i landet för att få äga fast egendom, så fler godkända orsaker för att få flytta över sina SEK dit behövs.

Rent av handel med falska köpekontrakt för fast egendom?

Ja dina pengar är inte dina pengar, fri rörlighet inom EU gäller mycket, men inte SEK.

Så vilka orsaker är då godkända?
Senast redigerad av FriskaFlaktar 2023-11-22 kl. 05:56.
Citera
2023-11-22, 09:33
Medlem
Du behöver inte bankens tillstånd för att föra över pengarna. Som mest fyller man i blanketten mot penningstvätt och som orsak kan du uppge precis det du har skrivit här: ”Mottagaren är mig själv och jag vill spara mina pengar i EUR nu när det är dåliga tider och SEK svajar.”
Citera
2023-11-22, 09:37
Medlem
Har konton i både Schweiz och Sverige.
Aldrig haft problem att bolla pengar mellan dessa.
Citera
2023-11-22, 09:43
Medlem
NollFemNollFems avatar
Kanske off-topic, men visst finns det enklare sätt att köpa/spara i EUR än att öppna bulgariskt bankkonto?
Citera
2023-11-22, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Kanske off-topic, men visst finns det enklare sätt att köpa/spara i EUR än att öppna bulgariskt bankkonto?

Många svenska banker erbjuder EUR konton. Alternativt kan man öppna ett aktie och fondkonto hos Avanza och slå på manuell valutaväxling.
Citera
2023-11-22, 12:26
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swaplet
Många svenska banker erbjuder EUR konton. Alternativt kan man öppna ett aktie och fondkonto hos Avanza och slå på manuell valutaväxling.
Jag menar det. Var mest en retorisk fråga till TS.
Citera
2023-11-22, 13:39
Medlem
FriskaFlaktars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swaplet

Har frågat både Swedbank och SEB om att få ett EUR konto, men blivit nekad.

Detta då det är numera förbjudet för en privatperson att inneha ett sådant utan giltig orsak.

Enda giltiga orsaken jag kunde få ut efter mycket tjat var om man ägde en fastighet inom EUR zonen.
Då kunde man eventuellt få ett sådant men bara om man kunde visa köpekontrakt och andra giltiga dokument, absolut inte annars.

Finns andra börshandlare som eventuellt kan erbjuda EUR konton, men tillkommer valutaväxlingsavgift om man inte har konto i Svensk bank i motsvarande valuta att direkt föra över till, som då inte går att få.
Och ingen börsmäklartjänst kan föra över exempelvis EUR till ett konto utanför Sverige.
Citera
2023-11-22, 13:40
Medlem
FriskaFlaktars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boetsman

Tack, öppnar konto inom EUR zonen, försöker föra över några hundra tusen SEK så får jag se hur det slutar.
Citera
2023-11-22, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriskaFlaktar
Tack, öppnar konto inom EUR zonen, försöker föra över några hundra tusen SEK så får jag se hur det slutar.

Det är ju bara se vilken riksbankskod som övetensstämmer med vad du nu vill göra och fylla I denna,som orsak.
Koderna,står på det fysiska papper du kan fylla I hos din bank vid en manuell transaction.

Garantetat kan du leta fram dem online också om det är växelmynt (upp till ca 75000usd) du ska föra över då maxgränsen för internetbank brukar vara ca 750000sek.
Citera
2023-11-22, 17:27
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boetsman

Det är mest för att TS är en lögnare alternativt sinnessvag och inte kan svara på KYC blanketter och då uppge att man kan komma att föra över pengar utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in