• 3
  • 4
2023-11-22, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klosettVirtuos
Riskfri schmiskfri. Att leva är en risk. 😀

Jag skulle dock kalla mina investeringar hyfsat riskfria. Det är inte så att jag sponsrar obskyra biotechbolag eller startups. Håller mig till stora drakar som jag kan.

Inga aktier som går 25% upp på ett år är riskfria (inte så många andra heller iofs)
Citera
2023-11-22, 11:59
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Såklart. Räknetabbe av mig.

Men det är så det fungerar alltså, skatt dras regelbundet eller bara när man flyttar pengarna, eller en gång per år vid deklaration?
Räntan kapitaliseras normalt årsvis, och då drar också banken preliminärskatt (30%). Detta rapporteras till SKV och syns på din deklaration.
Har du aldrig haft ett bankkonto med ränta tidigare?
Citera
2023-11-22, 17:52
Medlem
Citat:
Hallå,
Jag öppnade för första gången i mitt liv ett s.k räntekonto idag.

Tog det som avanza erbjuder på 3.5% därför jag daytradar på den plattformen och vill ha obundet. De verkar erbjuda samma vilkor som alla andra med fria uttag bla bla bla, och jag får för mig att det blir smidigare för mig som ändå handlar på avanzaplattformen att hålla pengarna där om jag skulle vilja föra pengar fram och tillbaka från isk till räntekontot..?

Drog över 300k från isk till det nystartade räntekontot men hur funkar det nu då. Spontant tänker jag 3.5% på 300 är 10.5k i mån som jag drar in på räntan. Betalar jag nån skatt på det och när jag gör jag det i så fall. Om jag får ett köpläge om 2mån och vill föra över 200 till isk att handla aktier för, blir det avgifter och/eller skatter då eller hur funkar det?

Antar att det inte schablonbeskattas så som isk gör?

Tänker du fel nu eller? Du kommer inte att få 10.5k varje månad i ränta på 300k.

10.5k på ett år blir det.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in