2023-11-21, 16:48
Medlem
Ska belåna bostaden och vill använda pengar till , köpa ny bostad, köpa bil, investera i aktier, renovera lägenhet, pengar att leva på, andra investeringsprojekt.

Tydligen fick jag inte låna för att köpa en till bostad. Får man inte ens låna längre i Sverige? Var som ett förhör...

Vilka är anledningar till att man får lån beviljat?
Citera
2023-11-21, 16:53
Medlem
Glits avatar
Du har precis börjat jobba och har en bruttolön på 30,000:- samt ingen deklarerad inkomst senaste åren, därav att du inte får lån.

/tråd
Citera
2023-11-21, 16:56
Medlem
knark-kungens avatar
Har du verkligen tänkt igenom det där?

Sa du till bankmannen att du ska sätta pengarna på börsen?

Finns en tråd om en person på forumet som gjorde samma, han låg 2 miljoner back sist jag kollade du borde läsa den.
Citera
2023-11-21, 17:19
Om du ska låna för att köpa aktier är du ca två för sent ute
Citera
2023-11-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traderman9801
Ska belåna bostaden och vill använda pengar till , köpa ny bostad, köpa bil, investera i aktier, renovera lägenhet, pengar att leva på, andra investeringsprojekt.

Tydligen fick jag inte låna för att köpa en till bostad. Får man inte ens låna längre i Sverige? Var som ett förhör...

Du har nyligen fått jobb, tjänar bara 30 tkr/mån, du har endast visstidsanställning, och du ska dessutom driva två boenden med denna inkomst?

Om du inte förstår varför det inte funkar så ska du nog inte låna några pengar alls!

Kanske ska fundera på god man istället?
Citera
2023-11-21, 18:01
Medlem
Citat:

Och du tänker blåsa dina föräldrar, för det är ju dom som köpte lägenheten kontant till dig. Det är möjligtvis inte så, att du har en diagnos, närmare bestämt bipolär 1, och att du slarvat med dina mediciner, och nu är inne i en fas av mani?
Citera
2023-11-21, 18:14
Medlem
franges avatar
Citat:
Att du inte har betalningsanmärkningar, till exempel.

Från din egen tråd för 6 månader sedan;
Citat:
Mina föräldrar köpte mig en lägenhet, vi gjorde ett skuldebrev och jag lånade pengar (utan säkerhet och avbetalning) Jag tror jag står som ägare för jag har signerat allting.

1. Kan jag nu belåna 85% av bostadens värde? och kommer mina föräldrar att få veta att jag har lånat?
2. Jag har behovanställning, kommer lånet gå igenom?
3. Har en betalningsanmärkning från kronofogden, men bluestep lånar väl ändå ut?
(FB) Kan jag ta lån?
Citera
2023-11-21, 18:24
Medlem
godboys avatar
Citat:

Alla normala låneinstitut gör en bedömning om hur din betalningsförmåga kommer se ut framöver. Inte så konstigt egentligen, eller hur? Hade du lånat ut 50.000 till någon som du vet är en slarver?

Även Bluestep gör ju en bedömning, de lånar inte ut till alla med betalningsanmärkning, däremot kan de låna ut även om du har betalningsanmärkning förutsatt att du har en vettig säkerhet, t ex en bostad som inte är fullt belånad.

Kanske dags att vakna upp till att verkligheten knackar på.
Citera
2023-11-21, 19:26
Medlem
Antedeluvians avatar
Hej,

Jag rekommenderar att du går in på lånforum punkt se och läser. Du behöver förstå vilken sits du kommer landa i, om du fortsätter i denna skuldtrappa.

Kronofogden kommer gladeligen ta nästan hela din lön, resten av ditt liv. Varje månad, tills den dag du dör. Förstår du det?

Med omtänksamhet,
Antedeluvian
Citera
2023-11-21, 19:50
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om du ska låna för att köpa aktier är du ca två för sent ute

Man är aldrig försent ute.
Citera
2023-11-21, 21:49
Medlem
Du får ta ut pantbrev för renoveringar osv.
Eller ja egentligen vafan du vill men du kan inte säga det till banken.
Citera
2023-11-22, 07:04
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Du får ta ut pantbrev för renoveringar osv.
Eller ja egentligen vafan du vill men du kan inte säga det till banken.

Pantbrev är för fastigheter, inte för lös egendom som bostadsrätter.

Inte ens om det finns outnyttjade pantbrev på en fastighet är det säkert att man kan låna med dem som säkerhet.
Senast redigerad av Sonny00 2023-11-22 kl. 07:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in