2023-11-19, 15:20
Medlem
mrharakiris avatar
Har en toyota yaris hybrid från 2019 som helt plötsligt inte gick att starta. Inget fungerade i bilen, den gick inte ens att låsa. Bilen gav också ifrån sig ett klickade typ reläljud oavsett om nyckeln var i eller ej. Testade att ladda batteriet via uttaget för att starta med startkablar med ctek laddaren fungerade inte den vägen. SLutade med att jag fick riva fram batteriet under baksätet och koppla loss det för att kunna ladda. Någon som känner igen det här fenomenet? Borde man inte kunna ladda batteriet när det är ikopplat??
Citera
2023-11-19, 17:49
Medlem
På alla bilar jag ägt har jag laddat batteriet utan att lossa kablarna till batteriet.
Citera
2023-11-19, 21:43
Medlem
66ccskyhawks avatar
yes du ska ladda 12v batteriet med pluspolen under huven i säkringsdosan. pluspolen går direkt till batteriet.

hade du bra kontakt? jordat ordentligt?. ctec laddare är lite känsliga och startar inte laddningen när spänningen är för låg. har du suply läge kan du testa det.

klickljud osv som du skriver är pga låg spänning. 12v batteriet aktiverar huvudrelät till högspänningen.
Citera
2023-11-20, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
På alla bilar jag ägt har jag laddat batteriet utan att lossa kablarna till batteriet.
Numera brukar det finnas en anslutning för laddning eller starthjälp åtkomlig i motorrummet om batteriet är dolt under baksätet eller liknande. Jag har en bil med dubbla batterier, där skall inte laddning ske direkt på batteriet i motorrummet, det skall kopplas in mot en plint som gör att båda batterierna laddas.

Skruva ur locken till batteriet (där du fyller destillerat vatten) brukade rekommenderas förut, lär inte heller vara nödvändigt numera.
Citera
2023-11-20, 19:29
Medlem
mrharakiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
yes du ska ladda 12v batteriet med pluspolen under huven i säkringsdosan. pluspolen går direkt till batteriet.

hade du bra kontakt? jordat ordentligt?. ctec laddare är lite känsliga och startar inte laddningen när spänningen är för låg. har du suply läge kan du testa det.

klickljud osv som du skriver är pga låg spänning. 12v batteriet aktiverar huvudrelät till högspänningen.

Jag kunde inte ladda direkt på polerna på batteriet så länge som det fortfarande var inkopplat i bilen. Laddningen var nere under 10v, vet inte om det kan påverka så att det behöver vara helt frånkopplat för att laddaren ska köra igång?
Citera
2023-11-25, 19:50
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrharakiri
Jag kunde inte ladda direkt på polerna på batteriet så länge som det fortfarande var inkopplat i bilen. Laddningen var nere under 10v, vet inte om det kan påverka så att det behöver vara helt frånkopplat för att laddaren ska köra igång?

antar att de är den minsta ctek du testade med, som sagt är de lite känsliga och fungerar inte med ett tomt batteri. då krävs en större laddare med supply funktion.

mät spänningen med multimeter på batteriet så du ser om de tar laddning.

kolla om batteriet är bytt innan på din bil. tyvärr håller de bara ca 3 år på en yaris hybrid då batteriet är extremt litet tror det är 25 eller 35 ah. speciellt om man kör lite.
Citera
2024-08-26, 15:43
Medlem
Citat:

Var är det lämpligt att sätta laddarens krokodilkäft för jordning? På min Yaris -23 verkar det bara finnas en anslutning för +-polen under säkringsdosan.
Jag tittade för övrigt runt ordentligt i motorrummet efter ett 12-voltsbatteri (startbatteri) utan att hitta. Nu vet jag att det sitter väl dolt under passagerarsätet ...
Citera
2024-08-26, 22:41
Medlem
Det finns speciella laddare att köpa. Man kan plocka ut batteriet och ladda det därhemma.
Citera
2024-08-27, 07:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrharakiri

Laddaren kräver spänning från batteriet för att den ska kunna kolla batteriet innan laddning.
En del laddare behöver minst 11 Volt. Andra behöver 7 Volt och vissa går att ställa om så de laddar utan att kolla. Läs manualen.
Fattade jag det rätt att du fick igång CTEKen när du kopplade loss batteriet?
Det borde inte skilja om du inte har något som drar ström inkopplat. Något kanske låg på och sänkte batterispänningen under den spänning som CTEKen kräver. Något drog ju ur batteriet från början.

En s.k starthjälp är bra att ha i dessa lägen.
Citera
2024-08-29, 05:34
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Var är det lämpligt att sätta laddarens krokodilkäft för jordning? På min Yaris -23 verkar det bara finnas en anslutning för +-polen under säkringsdosan.
Jag tittade för övrigt runt ordentligt i motorrummet efter ett 12-voltsbatteri (startbatteri) utan att hitta. Nu vet jag att det sitter väl dolt under passagerarsätet ...

jordklämman sätter du i karossen. tex finns det muttrar på fjädertornet bredvid säkringsdosan som funkar bra
Citera
2024-08-29, 18:54
Medlem
Citat:
jordklämman sätter du i karossen. tex finns det muttrar på fjädertornet bredvid säkringsdosan som funkar bra
Jag har faktiskt redan tagit reda på detta, men tack i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in