2023-11-18, 20:52
Medlem
Jag ville ha reda på lagen i en fråga och ringde 11414 och pratade in det till boten, för att komma till personen.

Frågan var enkel: "Har man rätt att vara ifred av en person man inte vill träffa?"

Poliskvinnan sa att hon inte kunde svara på det och la på några sekunder senare.

Klart man får vara ifred av personer man inte vill träffa? Och en polis kan inte svara ja på det? Känns konstigt. Vad tror ni? Är hon korrupt?
Senast redigerad av Alva-zin 2023-11-18 kl. 21:05.
2023-11-18, 20:56
Medlem
soxaros avatar
Svaret du borde ha fått var att man kan ansöka om besöksförbud.
Men först krävs en polisanmälan.
Det ska vara väldigt svårt att få igenom ett besöksförbud.
Men jag håller med dig om att det självklara svaret borde ha varit "Ja".

Men alltså pratade du både med en bot och en verklig person?
2023-11-18, 20:57
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Jag ville ha reda på lagen i en fråga och ringde 11414 och pratade in det till boten.

Frågan var enkel: "Har man rätt att vara ifred av en person man inte vill träffa?"

Poliskvinnan sa att hon inte kunde svara på det och la på några sekunder senare.

Klart man får vara ifred av personer man inte vill träffa? Och en polis kan inte svara ja på det? Känns konstigt. Vad tror ni?

Du har allt utan kontext så de är klart att man inte kan svara på det då.
Svaret är både ja och nej.
2023-11-18, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soxaro
Svaret du borde ha fått var att man kan ansöka om besöksförbud.
Men först krävs en polisanmälan.
Det ska vara väldigt svårt att få igenom ett besöksförbud.
Men jag håller med dig om att det självklara svaret borde ha varit "Ja".

Men alltså pratade du både med en bot och en verklig person?

Verklig person, det var det chokerande

Du pratar med en bot först för att komma fram.

Ja, håller med svaret borde varit "Ja"
Senast redigerad av Alva-zin 2023-11-18 kl. 21:06.
2023-11-18, 21:10
Medlem
Mia-Rovys avatar
Det är ditt egna ansvar att veta hur lagen lyder. Ingen annans.

Du kommer inte undan i domstol med att säga "Jag visste inte att det var olagligt" - i något land i hela världen.

Det är inte polisens ansvar att utbilda dig. Det är ditt egna.

Vissa myndigheter kanske kan hjälpa dig på vägen ibland, men i slutändan är det ditt egna ansvar.

Är du inte mentalt förmögen att hantera det så kan samhället fick hjälpa dig genom att ge dig vård. Vissa samhällen fängslar, vissa avrättar, och vissa ger vård. Du är lyckligt lottad, för i Sverige får du vård om du är efterbliven

Men du kommer oavsett vad inte undan åtgärder genom att påpeka att du inte tagit ditt ansvar som medborgare

TLDR:

Du får läsa lagarna själv. Kanske kan du anlita en juristbyrå om du inte orkar. Men det är ändå ditt egna ansvar att veta vad som gäller. Polisen kan inte sitta och hålla individuella drop-in-kurser 24/7 inom juridik. Det är ingen skola
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-11-18 kl. 21:34.
2023-11-18, 21:11
Medlem
Frågan är ju väldigt konstigt formulerat.
Du har rätt att be nån lämna dig ifred. Men har personen rätt att vistas för det är allmän plats så får du gå. Förföljer personen dig då kan du ringa 112 och säga att nån du bett lämna dig ifred är efter dig.
Det är inte korruption, det är inkompetens.
2023-11-18, 21:11
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Verklig person, det var det chokerande

Du pratar med en bot först för att komma fram.

Ja, håller med svaret borde varit "Ja"

Okej, då fattade jag det rätt.
Då lyssnade kanske poliskvinnan som en robot på frågan och kunde tydligen inte svara för att du ställde frågan "fel", du frågade inte som en robot, du skulle ha vetat exakt definition på frågan, din fråga skulle ha varit juridiskt, korrekt ställd.

Det är helsjukt vilket samhälle som växer fram.
2023-11-18, 21:45
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Jag ville ha reda på lagen i en fråga och ringde 11414 och pratade in det till boten, för att komma till personen.

Klart man får vara ifred av personer man inte vill träffa? Och en polis kan inte svara ja på det? Känns konstigt. Vad tror ni? Är hon korrupt?

Även fast hon jobbade hos polisen så kanske hon inte var en polis? Tänker att dom som hjälper en att fylla i vid id-kort/pass, tar kort inte heller är poliser.

Men ja, det är mkt korruption hos landet å myndigheter annars. Men mitt svar ovanför borde en polis veta svaret.
2023-11-18, 22:00
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnotice
Det är inte korruption, det är inte heller en skola.
Rättade det åt dig
2023-11-18, 22:03
Medlem
Även om du inte beskrivit situationen så kan du rent juridiskt ansöka om kontaktförbud alternativt besöksförbud. Men då ska du ha väldigt goda grunder för att få det beviljat.
2023-11-18, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Rättade det åt dig

Nej de gjorde du inte. Lämna mig ifred ditt psyko. Kommer ringa polisen på dig!!
2023-11-19, 01:35
Moderator
Schlesiens avatar
I delforum Juridik kan du fråga om gräns för ofredande o d.

Om det är korrupt att lägga på luren är för klent för alla delforum. Även detta.

/ Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in