Citat:
Ursprungligen postat av
blaehbeah
Hej
Min sambo ramlade med sin sparkcykel på väg hem från jobbet.
AFA gör just nu sin utredning men har godkänt vissa delar redan (medicin, resa till sjukhus, kläder som gick sönder m.m.). Hon kommer däremot inte få någon ersättning för lönebortfall eftersom det var en olycka till och från jobbet enligt AFA.
Men,
Vi har privata försäkringar genom Folksam.
En olycksfall Fritid (som verkar vara samma som AFA fast gälla utanför arbetstid).
En sjukförsäkring som ska ge ersättning vid exempelvis lönebortfall. Den här har däremot 90 dagars karens.
Jag har läst att man ibland kan få ersättning från två bolag vid exempelvis invaliditet, vilket hon antagligen kommer få (bruten axel).
Är det någon idé att skicka in till Folksam och försöka begära ersättningar? Är det ens möjligt att kringå den dära karensen som Folksam har?
På Folksam står det
"Innan du kan få ersättning från det som kallas "månadsersättning" ska du uppfylla en karens om 90 dagar sjukskrivning. Anledningen till karensen om 90 dagar är att du via din arbetsgivare har en försäkring som ersätter dig under de första 90 dagarna."
Men eftersom hon inte får ersättning de första 90 dagarna, kanske det är möjligt?
Vad konstigt!
För en sisådär 10 år sedan,
halkade jag i t-banan,
Slussen,var halt mellan byte från buss till tunnelbana,
bröt vänster handled på 2 ställen,
fick hjärnskakning och bruten näsa.
Ambulans till SöS,
4 månaders sjukskrivning.
Fick full ersättning från AFA just för att jag var på väg hem från jobbet.
Ungefär 1 år senare kontaktar dom
mig och ber mig ta kort på
den brutna handleden.
Tog cirka 2 månader,sedan fick
jag ett antal tusen för sveda och värk.
Jag skulle överklaga deras beslut.
Men,de kanske har ändrat reglerna?