Citat:
Ursprungligen postat av Dr Zlatan
Så hur skulle du vilja att det fungerade då? Skulle det finnas några nackdelar med att alla patienter själva fick behandla sin smärta så som de önskade utan inblandning av läkare? Tror du att läkare i allmänhet bara "tycker" saker och ting hit och dit eller tror du att de, åtminstone ibland, kan finnas en bedömningsgrund bakom tyckandet?
Inom psykiatrin är detta mycket svåra, känsliga och viktiga frågor. Läkarna är de som fått samhällets mandat att bestämma över andra människor (inom strikta ramar) och därmed finns en risk för maktmissbruk. Men jag tycker du uttrycker dig något klumpigt, insinuerar till exempel att läkarna du stött på vill dig ont vilket, om så skulle vara fallet, ju naturligtvis är utomordentligt allvarligt. Eller missuppfattar jag dig?
JA, det finns (psyk)läkare som gör saker enbart för att jäklas. Förhoppningvis en liten del av helheten, men samtidigt gissar jag att den är större än vad många tror.
JA, det finns en stor del av (psyk)läkare som inte vet vad de gör.
Vad som behövs är en stor jävla städning inom psykiatrin, det finns alltförmånga likgiltiga och ibland rentav elaka själar. För de flesta patienterna är detta ingen direkt nyhet, men för läkare och vårdare tycks det komma som en chock. Man undrar ibland om vi lever på samma planet. Ni jobbar ändå där, och kan ändå inte se dessa mönster och denna jargong. Kanske är det första tecknet på att man blivit en del av detta vidriga system, när man inte ens märker att det finns, trots att det är så uppenbart.
Det finns oändligt med läkare och vårdare i detta land som behandlar patienter som om det vore konservburkar på ett fabriksband. Ingen empati, ingen fingertoppskänsla. De har inte vett nog att sluta och börja på ett ställe där deras sociala inkompetens smälter in, som typ lapplisa, receptionist på Radiotjänst Kiruna, socialbidragstant, arbetsförmedlare. Men de borde inte jobba med människor som är så på gränsen som psykpatienter.
Nonchalans, arrogans och prestige, det är en av psykvårdens största ok idag. Tills vitrockarna lärt sig den läxan så kommer vården fortsätta vara så dysfunktionell som den är idag.