2023-11-17, 20:13
Medlem
Tupelo80s avatar
Jag har fått ett förslag på avtal skickat till mig av ett företag. På första sidan i avtalet står är sekretessbelagt. Det är mycket konstiga saker i avtalet som jag tycker är väldigt orimliga men jag är ingen jurist. Visst måste jag ha rätt att konsultera någon kunnig om avtalet utan att det räknas som att jag bryter någon sekretess? Jag har ju inte skrivit på något. Jag har heller inte gått med på att förslaget de skickat ska hållas hemligt utan det framgick först då jag fick det mailat till mig.
Citera
2023-11-17, 21:23
Medlem
4m4nd4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tupelo80
Jag har fått ett förslag på avtal skickat till mig av ett företag. På första sidan i avtalet står är sekretessbelagt. Det är mycket konstiga saker i avtalet som jag tycker är väldigt orimliga men jag är ingen jurist. Visst måste jag ha rätt att konsultera någon kunnig om avtalet utan att det räknas som att jag bryter någon sekretess? Jag har ju inte skrivit på något. Jag har heller inte gått med på att förslaget de skickat ska hållas hemligt utan det framgick först då jag fick det mailat till mig.

Om du utvecklar lite (utan att avslöja det som är sekretessbelagt) så är det lättare att komma med råd
Citera
2023-11-17, 22:03
Medlem
Tupelo80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4m4nd4
Om du utvecklar lite (utan att avslöja det som är sekretessbelagt) så är det lättare att komma med råd

Det förstår jag
Vissa avsnitt i kontraktet är extremt luddiga och när det gäller det saker som produceras så står det att allt du producerar under avtalstiden tillhör företaget men det står inte specifikt att det bara gäller det du producerar på uppdrag av dem vilket kanske är solklart men jag vet inte.
Sen är det ganska krångliga avsnitt om non competition och vad som räknas som det.
Hela kontraktet tycker jag är krångligt skrivet, och det kanske är helt normal för jag har aldrig stött på denna typ av avtal förut och tänkte om det är ok att t.ex. gå till en avtalsjurist för att se att det är ett rimligt avtal.
Citera
2023-11-17, 23:38
Medlem
Citat:

Så länge du inte har att göra med ett avtal och ett företag som enligt lag går under sekretess så har du ingen sekretess alls. Så länge du inter har skrivit på ett avtal om yppandeförbud/tystnadsplikt i enskild verksamhet så har du ingen tystnadsplikt. Du kan således diskutera och visa upp avtalet för din jurist.

Ofta är det så att utländska företag söker göra sina mail hemliga genom att skriva in en passus i sina mail om att mailet är företagshemlighet och under "sekretess". Det finns självfallet inget sådant att ta hänsyn till i Sverige.
Citera
2023-11-17, 23:54
Medlem
Citat:
Det förstår jag
Vissa avsnitt i kontraktet är extremt luddiga och när det gäller det saker som produceras så står det att allt du producerar under avtalstiden tillhör företaget men det står inte specifikt att det bara gäller det du producerar på uppdrag av dem vilket kanske är solklart men jag vet inte.
Sen är det ganska krångliga avsnitt om non competition och vad som räknas som det.
Hela kontraktet tycker jag är krångligt skrivet, och det kanske är helt normal för jag har aldrig stött på denna typ av avtal förut och tänkte om det är ok att t.ex. gå till en avtalsjurist för att se att det är ett rimligt avtal.

Okej, du har säkert råkat ut för ett utländskt företag eller ett svenskt företag som söker göra sig synlig som internationell. Det du skriver är ganska simpelt egentligen:

1. I sverige har vi en långt gången sk. lojalitetsplikt. Med lojalitetsplikt menas att du mot betalning (din lön) erbjuder dig att på uppdrag av din arbetsgivare utföra arbetsuppgifter. Men häri ingår även att bevara företagshemligheter och att hela tiden försvara din arbetsgivare. Här ingår det att allting av sakvärde och immateriellt värde du skapar inom dina arbetsuppgifter tillhör arbetsgivaren, mot din lön. I denna lojalitetsplikt ingår också att du ej ska befatta dig med konkurrerande verksamhet.

2. I Sverige har vi nästintill fri avtalsrätt, så du och din arbetsgivare äger den fria rätten att avtala vad ni vill mellan er. Vissa arbetsgivare lägger in en konkurrensklausul i anställningsavtalet. När du skriver på anställningsavtalet samtycker du till att sätta dig i karantän i x antal månader om du slutar hos din arbetsgivare. Du godkänner således att du inte direkt övergår till en i samma yrkesområde konkurerande verksamhet. Detta är en gråzon i svensk arbetsrätt, då den krockar med ett antal konventioner. Dock är det inget som politikerna vill ta tag i och därför kan arbetsgivarna lägga in dessa klausuler i ditt avtal.

3. I vissa avtal finns också klausler om tystnadsplikt, eller snarare yppandeförbud. Mot din lön lovar du att du håller tyst om vad du och din arbetsgivare håller på med i företaget. Detta skall inte kallas sekretess, för sekretess är en förvaltningsrättslig term som enbart gäller för verksamheter under laga förbud mot att yppa sig eller röja hemligheter. Laga förbud mot att röja hemligheter är förenat med straff enligt brottsbalken (och OSL), brott mot avtalsrättslig "NDA" innebär bara en civilrättslig smisk på fingrarna och en arg arbetsgivare.
Citera
2023-11-18, 10:38
Medlem
Det är helt OK att kolla avtalet med en jurist. Företaget kan inte hävda sekretess om du inte skrivet på ett avtal om just sekretess. Vilket du ju inte har än. Även om du hade skrivit under får du diskutera avtalet med din jurist.

Konstiga avtalstexter finns lite här och där. En del av dem gäller inte i Sverige - exempel kan vara icke-konkurrens-klausuler som provats i domstol i Sverige och enbart gäller under den tid du får lön. Såna klausuler kan man oftast bara bortse från. Men lite inte på FB utan kolla med en jurist.
Citera
2023-11-18, 12:18
Medlem
Citat:
Är det möjligen ett anställningsavtal inom IT?
Som säger att det du producerar/utvecklar på din fritid också tillhör bolaget. Fick en gång ett sånt avtal. Sa "Nej tack"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in