• 3
  • 4
2023-11-19, 22:30
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetaHerden
Nej, jag avbröt godkännandet. Men jag antar att det kan vara många som inte uppmärksammar det här och bara godkänner av ren slentrian.

Jo, lite i de banorna funderar jag med. Jag tänkte väl avvakta tills efter årsskiftet, när räntan har betalats ut på kontot. Visst, jag kan avsluta det i förväg, men jag är väl sån att jag först vill tömma ett konto, innan jag avslutar det för att minimera strulfaktorn.

Nu tänker jag högt här... men något som jag funderar på och inte känner till; är ju om det är möjligt att "dra tillbaka" ett tredjepartsgodkännande i förtid. Eller är man fast så länge som tredjeparten behagar?

För jag reagerade på att Finshark kräver tillgång i 180 dagar, enbart för en verifiering som borde gå betydligt snabbare och endast ske vid ett tillfälle.

Helt klart att många enbart slentrianmässigt godkänner "för att få det gjort", likt merparten ALDRIG läser igenom avtal för saker de godkänner på nätet.

Det är bra att individer stannar upp och frågar "vad fasen innebär detta?". Förhoppningsvis kan det leda till att det i framtiden blir tydligare riktlinjer och risken för scam minskar. Det är bra att företag inte kommer undan med slarviga och otydliga avtal, som i många fall kan tydas på fler sätt och på så sätt göra så att tredjepart får mer verktyg än som egentligen krävs. Bra gjort TS.
Citera
2023-11-26, 17:35
Medlem
En uppdatering.

Efter en del kontakt via meddelande med HoistSpars kundtjänst förklarar de nu att texten och villkoren vid Finsharks BankID-verifiering "bara är en generell text" och att Finshark inte kommer kunna "titta på" och initiera betalningsuppdrag i 180 dagar. Trots att det är detta som BankID-verifieringen uppger.

Det som HoistSpar säger är i princip att det jag godkänner inte spelar så stor roll eftersom HoistSpar själva bara använder sig av Finsharks kontoverifiering.

Det må vara hur som helst med den saken.

MEN.

HoistSpar erbjuder också en alternativ verifiering av uttagskontot. Det kan man göra genom att man via ett internmeddelande bifogar en pdf på ett bankkontoutdrag (från Gammelbanken) som visar namn och kontonummer. Jag har nu valt att göra verifieringen på detta sätt.

Och efter nyår, när räntan för 2023 betalats ut för jag över denna till Gammelbanken. Därefter avslutas troligtvis kontot.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in