• 1
  • 2
2023-11-17, 18:04
Medlem
En varning:

Idag kom ett meddelande till kunder hos HoistSpar:

Citat:
Kära kund,

Vi har genomfört en systemuppdatering som innehåller en ny lösning för att göra det möjligt för dig som kund att själv ändra uttagskonto när du loggar in med BankID. Tack vare den nya lösningen kan du hämta ditt externa kontonummer automatiskt via Mina Sidor.

Vänligen observera att ditt nuvarande eller uppdaterade uttagskonto måste verifieras för att du ska kunna göra uttag i framtiden.

För att verifiera ditt uttagskonto klickar du på ”Mina uppgifter”. Klicka på ”Hämta mitt kontonummer”, välj sedan din bank. Signera sedan valet med ditt BankID. Klicka sedan på önskat kontonummer och därefter på gröna knappen ”Spara”.

Om du inte hittar din bank i listan beror det på att banken inte är ansluten till tjänsten. Då kan du genom att svara på detta meddelande kontakta vår kundtjänst som hjälper dig att verifiera/ändra uttagskontot eller, om möjligt, så kan du välja ett annat konto hos en bank som finns med i listan.

Med vänliga hälsningar,
HoistSpar

Uttagskontot är nu alltså spärrat fram tills det att man "verifierar" sitt ordinarie bankkonto.

Om man nu följer HoistSpars anvisningar, visar det sig att man måste ge en tredje part (FinShark AB) tillgång till dina konton på din ordinarie bank. Detta ska då godkännas med BankID.

På BankID-verifieringen står då:

Citat:
I sign att ** Din bank **

Med denna inloggning kommer Finshark AB komma åt följande tjänster i 180 dagar:

- Titta på transaktionskonton och kontokopplade kort.
- Initiera betalningsuppdrag från transaktionskonton.

"Titta på" kontokopplade kort? - What the fucking fuck?! Vafan betyder det? Är det en bebis som skrivit detta eller?

Läser man sedan vidare i villkoren från Finshark AB för att de ska få denna tillgång så är de mer än lovligt svepande och allmänna och man öppnar i princip tillgången till sina konton på sin ordinarie bank.

Och https://www.finshark.io/ ser ju så där trendigt och hypermodernt ut med fintechfloskler och annan skit.

Och som av en slump skickas denna information ut en fredag, 25 minuter innan kundtjänst stänger för helgen.

"Systemuppdatering". Ett sånt jävla ljug. Jag har varit kund hos HoistSpar sedan 2013 och haft samma uttagskonto på min bank sedan starten och plockat ut pengar därifrån åtskilliga gånger utan någon jävla verifiering.

Att diskutera:

- Är det tillåtet och rimligt att helt plötsligt stänga av uttagsmöjligheterna, med krav på att man måste ge en tredje part tillgång till sina konton på sin ordinarie bank innan man kan plocka ut sina pengar?

- Är det ett desperat försök för HoistSpar att fördröja ränteutbetalningarna som kunderna har rätt till efter årsskiftet?

- Är HoistSpar på väg att gå åt helvete p.g.a. problem med finansieringen i en högräntemiljö?

- Hur ser upplägget ut mellan Finshark AB och Hoistspar ut? Trålar Finshark efter kontouppgifter som de säljer vidare?

- Vem tjänar på det här och varför?

Många frågor. Vad säger Flashbacks expertpanel?
Citera
2023-11-17, 18:20
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetaHerden
En varning:

Idag kom ett meddelande till kunder hos HoistSpar:

Uttagskontot är nu alltså spärrat fram tills det att man "verifierar" sitt ordinarie bankkonto.

Om man nu följer HoistSpars anvisningar, visar det sig att man måste ge en tredje part (FinShark AB) tillgång till dina konton på din ordinarie bank. Detta ska då godkännas med BankID.

På BankID-verifieringen står då:

"Titta på" kontokopplade kort? - What the fucking fuck?! Vafan betyder det? Är det en bebis som skrivit detta eller?

Läser man sedan vidare i villkoren från Finshark AB för att de ska få denna tillgång så är de mer än lovligt svepande och allmänna och man öppnar i princip tillgången till sina konton på sin ordinarie bank.

Och https://www.finshark.io/ ser ju så där trendigt och hypermodernt ut med fintechfloskler och annan skit.

Och som av en slump skickas denna information ut en fredag, 25 minuter innan kundtjänst stänger för helgen.

"Systemuppdatering". Ett sånt jävla ljug. Jag har varit kund hos HoistSpar sedan 2013 och haft samma uttagskonto på min bank sedan starten och plockat ut pengar därifrån åtskilliga gånger utan någon jävla verifiering.

Att diskutera:

- Är det tillåtet och rimligt att helt plötsligt stänga av uttagsmöjligheterna, med krav på att man måste ge en tredje part tillgång till sina konton på sin ordinarie bank innan man kan plocka ut sina pengar?

- Är det ett desperat försök för HoistSpar att fördröja ränteutbetalningarna som kunderna har rätt till efter årsskiftet?

- Är HoistSpar på väg att gå åt helvete p.g.a. problem med finansieringen i en högräntemiljö?

- Hur ser upplägget ut mellan Finshark AB och Hoistspar ut? Trålar Finshark efter kontouppgifter som de säljer vidare?

- Vem tjänar på det här och varför?

Många frågor. Vad säger Flashbacks expertpanel?

Är det inte en scam för att du ska bli av med dina pengar?

Vad står det på hemsidan när du loggar in? Har du provat att göra ett uttag?
Citera
2023-11-17, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Är det inte en scam för att du ska bli av med dina pengar?

Vad står det på hemsidan när du loggar in? Har du provat att göra ett uttag?

På Hoistspars hemsida står det som jag citerat ovan.

Alltså, det är ju HoistSpar som initierar den här "verifieringen" som då "tas över" av Finshark AB. Om det är en scam så samarbetar i så fall Hoistspar med Finshark AB.

Nej, jag kan inte längre göra några uttag förrän jag godkänt att Finshark får tillgång till mina konton på min vanliga bank. Vilket ju är helt sjukt. Det är väl en sak om HoistSpar vill att Finshark ska få tillgång till kontona på HoistSpar, men här krävs ju att Finshark få tillgång till mina konton på min ordinarie bank.

Jag avbröt BankID-verifieringen omedelbart när bebistexten dök upp och efter jag hade läst igenom villkoren för det som jag skulle godkänna.
Citera
2023-11-17, 18:40
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
På Hoistspars hemsida står det som jag citerat ovan.

Alltså, det är ju HoistSpar som initierar den här "verifieringen" som då "tas över" av Finshark AB. Om det är en scam så samarbetar i så fall Hoistspar med Finshark AB.

Nej, jag kan inte längre göra några uttag förrän jag godkänt att Finshark får tillgång till mina konton på min vanliga bank. Vilket ju är helt sjukt. Det är väl en sak om HoistSpar vill att Finshark ska få tillgång till kontona på HoistSpar, men här krävs ju att Finshark få tillgång till mina konton på min ordinarie bank.

Jag avbröt BankID-verifieringen omedelbart när bebistexten dök upp och efter jag hade läst igenom villkoren för det som jag skulle godkänna.

Fy fan, är inte avundsjuk på din sits nu, regga dig och avsluta sedan kontona hos dem!
Citera
2023-11-17, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Fy fan, är inte avundsjuk på din sits nu, regga dig och avsluta sedan kontona hos dem!

Några större summor pengar har inte kvar hos dem längre eftersom Svea Bank och Borgo Hypotek ger bättre ränta sedan några månader tillbaka. Båda dessa ger också ett bättre intryck.

Plus att jag under många år har stört mig på Hoistspars kundtjänst som består av tykna och arroganta småbrudar.

Men jag har en jäkla massa innestående räntepengar som jag vill ha ut. Min tanke var att vänta tills efter årsskiftet med att helt avsluta kontot.

Men efter det här, så avslutas kontot omedelbart på Hoistspar när jag har fått mitt uttagskonto "verifierat" på ett eller annat sätt. Fan heller att jag ger Finshark tillgång till min 'vanliga' bank. Krävs det en anmälan till Finansinspektionen så får det bli så.
Citera
2023-11-17, 18:58
Medlem
Onanikrems avatar
Inte sett eller fått något mail om detta, skall kolla senare men det jag har på Hoist är låst något år till.

Ett tipps kan ju vara att ändra ditt konto du kopplat till Hoist till en "slask-bank" Själv har jag konto hos SEB men har inte en krona där, får väl koppla det till Hoist så småningom.
Citera
2023-11-17, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Inte sett eller fått något mail om detta, skall kolla senare men det jag har på Hoist är låst något år till.

Ett tipps kan ju vara att ändra ditt konto du kopplat till Hoist till en "slask-bank" Själv har jag konto hos SEB men har inte en krona där, får väl koppla det till Hoist så småningom.

Min flickvän har också konto hos HoistSpar och hon har heller inte fått någon mail-avisering. Däremot, när hon loggar in på HoistSpar så har hon fått meddelandet på 'mina sidor'.

Det är uppenbart att HoistSpar "känner av" responsen från en mindre andel kunder, för att (vilket jag misstänker) inte få sin kundtjänst överlastad.
Citera
2023-11-17, 19:14
Medlem
Var någonstans står det att Hoistspar får tillgång till din banks alla konton?
Det enda jag kan se är att du skall verifiera med BankID det kontonummer du vill lägga till.
En säkerhetsåtgärd så man inte kan lägga till kontonummer utan BankID.
Utbetalning görs sedan till detta bankkonto i annan bank. Ingenting konstigt.
Citera
2023-11-17, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Var någonstans står det att Hoistspar får tillgång till din banks alla konton?
Det enda jag kan se är att du skall verifiera med BankID det kontonummer du vill lägga till.
En säkerhetsåtgärd så man inte kan lägga till kontonummer utan BankID.
Utbetalning görs sedan till detta bankkonto i annan bank. Ingenting konstigt.

Bullshit.

Det är inte Hoistspar som får tillgång till kontona. Det är den tredje parten Finshark AB som får tillgång till kontona på din ordinarie bank.

Detta står i villkoren (som alla givetvis läser), innan man godkänner BankID-verifieringen. Läs gärna villkoren och återkom.

Och när du läst villkorer får du gärna förklara för mig, och vad det innebär rent konkret, att Finshark får:

Vad betyder "Titta på"?

Och varför ska mitt konto behöva "verifieras" helt plötsligt genom denna mycket egendomliga tredje part efter 10 år?

Och förresten, vad svamlar du om; "att inte kunna lägga till kontonummer utan bankid"? Det krävs ju att man loggar in på HoistSpark MED BankID för att ändra uttagskonto. Identifieringen är ju redan gjord.
Senast redigerad av GetaHerden 2023-11-17 kl. 19:39.
Citera
2023-11-17, 19:39
Medlem
Citat:
Bullshit.

Det är inte Hoistspar som får tillgång till kontona. Det är den tredje parten Finshark AB som får tillgång till kontona på din ordinarie bank.

Detta står i villkoren (som alla givetvis läser), innan man godkänner BankID-verifieringen. Läs gärna villkoren och återkom.

Och när du läst villkorer får du gärna förklara för mig, och vad det innebär rent konkret, att Finshark får:

Vad betyder "Titta på"?

Och varför ska mitt konto behöva "verifieras" helt plötsligt genom denna mycket egendomliga tredje part efter 10 år?

Jag gissar att de tittar på transaktionskontot som är hos Hoistspar, inte det som finns på din riktiga bank.
Att de får initiera betalningsuppdraget som du vill att de skall utföra är väl inte märkligt alls.
Man anlitar kanske Finshark för att utföra transaktionen.
Jag har inte orkat läst mer noggrant i avtalsvilkoren men de måste följa svensk lag.

Hur skulle Hoistspar/Finshark få tillgång till din banks konton menar du?

Ring Hoistspar på måndag o prata med dem. Var inte så bajsnödig.

Att man logga in är en sak. Vet ingen bank som inte kräver att du godkänner nya utbetalningar till okända konton utan bankID igen.

Skall man knyta nya konton dit utbetalningar kan ske så är det godkännande via BankID som gäller, för din säkerhet.
Annars kan vem som helst lägga till vilket konto som helst så fort du har loggat in.
Senast redigerad av 45Lokar 2023-11-17 kl. 19:42.
Citera
2023-11-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag gissar att de tittar på transaktionskontot som är hos Hoistspar, inte det som finns på din riktiga bank.
Att de får initiera betalningsuppdraget som du vill att de skall utföra är väl inte märkligt alls.
Man anlitar kanske Finshark för att utföra transaktionen.
Jag har inte orkat läst mer noggrant i avtalsvilkoren men de måste följa svensk lag.

Hur skulle Hoistspar/Finshark få tillgång till din banks konton menar du?

Ring Hoistspar på måndag o prata med dem. Var inte så bajsnödig.

Du vet inte vad du pratar om, du gissar, antar och trollar.

Det finns inga transaktionskonton på HoistSpar. De har enbart renodlade sparkonton. Du har inte läst några avtalsvillkor, eftersom du inte har tillgång till dem.
Citera
2023-11-17, 20:17
Medlem
Citat:
Du vet inte vad du pratar om, du gissar, antar och trollar.

Det finns inga transaktionskonton på HoistSpar. De har enbart renodlade sparkonton. Du har inte läst några avtalsvillkor, eftersom du inte har tillgång till dem.

Jag försöker hjälpa dig eftersom du behöver hjälp. Enligt mig så tolkar du avtalet fel.
Transaktionskontot är i min tolkning, kontot du tar pengar ifrån för att skicka till en annan bank.

Du framstår som rätt otrevlig och hädanefter får du klara dig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in