2023-11-17, 11:19
Medlem
Sladdarens avatar
Har testet ett par olika varianter utan att gå in på innehållslistan av dem, och har lite svårt att sätta fingret på vilka ORIGINAL som finns. Dvs ifrån Korea och dess regionala skillnader på köttbullesmeten och såsen mm tillbehör samt ev tillagningsmetoder

Skulle behöva konkreta tips på originalrecept ifrån Korea samt såklart vilken kryddning som man kan acceptera att variera emellan för olika varianter av äkta korenska köttbullar.

Som ni alla vet så kan 1 originalrecept bli 10 + olika varianter som är vanliga i Koreanska köket så det blir 10 originalrecept som är standardiserande i Koreas olika landsdelar som är en del av deras historiska matkulturs arv samt lite nyanserade uppföljningar i Korea med tiden

Men som ni alla vet ochså så förvrängs och ändras recept när de ska redovisas och tillagas i Sverige och i andra länder. Det är såklart inget fel med det för det är gott ochså men inte korrekt till orginalens ursprung och dess variationer

Hoppas nån sitter inne med bra kunskap och referenser och recept om dessa köttbullar som är äkta ifrån sin källa
Citera
2023-11-17, 11:25
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlensFlensost
Det är väl hund och gräshoppor i deras skit, riktiga köttbullar äts i Sverige och ingenstans, gör klassiska svenska köttbullar!

Förätigt mig på det, om du menar äkta svenska köttbullar.
Vill variera som jag nästan alltid gör. Tänkte göra en sats med varierande koreanska köttbullar nu. Sen återgår jag nog till svenska sätt

Desamma som du gör en nationalbiff ifrån nåt land så har den varierande innehåll ifrån regioner
När man liks är i igång så kan man testa varianter av det receptet ifrån landet och ranka den godaste av dem. Bara inhandla varorna då och sätta igång

Var länge sen nu jag gjorde koreanska köttbullar ochså
Senast redigerad av Sladdaren 2023-11-17 kl. 11:31.
Citera
2023-11-17, 11:33
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Förätigt mig på det, om du menar äkta svenska köttbullar.
Vill variera som jag nästan alltid gör. Tänkte göra en sats med varierande koreanska köttbullar nu. Sen återgår jag nog till svenska sätt
Koreanska köttbullar har ingen koll på....men man kan "hotta" upp "äkta" svenska köttbullar med att ha rostad lök och lite finhackad Jalapeno i smeten.
Citera
2023-11-17, 13:29
Moderator
Maviels avatar
Jag gör dessa men dubblar såsen.

https://zeinaskitchen.se/koreanska-k...-i-sotsur-sas/

Blir märkligt nog ännu godare om man använder kycklingfärs.
Citera
2023-11-17, 15:52
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag gör dessa men dubblar såsen.

https://zeinaskitchen.se/koreanska-k...-i-sotsur-sas/

Blir märkligt nog ännu godare om man använder kycklingfärs.

Var länge sen som sagt jag gjorde koreanska köttbullar.. Är det verkligen så gott pga att i princip varenda variant får 4-5 stjärnor i betyg av folk av 5 möjliga ?
Senast redigerad av Sladdaren 2023-11-17 kl. 15:55.
Citera
2023-11-17, 15:53
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Var länge sen som sagt jag gjorde koreanska köttbullar.. Är det verkligen så gott ?

Jag tycker det är jättegott. Men smaken är ju delad. Dock blir det i receptet för lite sås. Dubbla mängden.
Citera
2023-11-17, 15:54
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag tycker det är jättegott. Men smaken är ju delad. Dock blir det i receptet för lite sås. Dubbla mängden.

Joh mycket mer sås än bara glace iaf
Citera
2023-11-18, 00:17
Medlem
Sök tteokgalbi.

Dock är det en sträckning att kalla det köttbullar.

Citat:
Ursprungligen postat av FlensFlensost
Det är väl hund och gräshoppor i deras skit

Din dumma jävel. Gå tillbaka till skolan.
Senast redigerad av Javool 2023-11-18 kl. 00:23.
Citera
2023-11-18, 11:53
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Sök tteokgalbi.

Dock är det en sträckning att kalla det köttbullar.

Okej, tackar

https://www.maangchi.com/recipe/tteokgalbi

https://www.youtube.com/results?search_query=tteokgalbi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in