• 1
  • 2
2023-11-17, 07:17
Medlem
Hej!

Är i en situation som jag gärna skulle behöva lite råd och insikt i.

Det är så att jag och min familj bott i ett hus dom senaste 12 år. Nu bor endast jag och brorsan i huset, mamma flyttat till hyresrätt inne i stan.

Huset planeras att säljas inom 12 mån, tanken är att vinsten skall delas på 3, mamma jag och brorsan. Ca 1 miljon var.

Jag anser och känner direkt att jag inte har någon rätt till pengarna och förtjänar dom inte. Är det så att jag tar emot dom så ska det vara till köp av lägenhet eller hus samt inredningsmaterial.

Jag har haft en lite klurig tid de senaste 11 år som har innefattat många dåliga beslut. Har idag en skuld på ca 300tkr. Kommer behöva skaffa hyresrätt inom 6-7 månader.

Har en tillsvidareanställning på endast 50% på grund utav tidigare problem/depression. Jag förväntar och hoppas dock på att då en 100% anställning.

Någon som vill dela med sig av hur dom skulle göra i denna situation?
Citera
2023-11-17, 07:24
Medlem
Efter skulden är betald så har du 700 000 kvar, men eftersom du inte ens arbetar heltid så ser jag inte hur du skall kunna köpa dig ett boende.

Du verkar ha problem med att handskas med pengar.
Kanske du borde ha någon som sköter din ekonomi.
Känns lite som att du kommer blåsa dessa pengar på skit annars.

Se till att pengarna blir som enskild gåva. Köp inte bil o saker som tappar i värde för dessa pengar, investera dem i boende. Vid en eventuell skilsmässa så får du då tillbaka dessa pengar.
Skilsmässor kan drabba alla och det vore surt att behöva dela med sig av dina pengar.
Citera
2023-11-17, 07:32
Medlem
Ta inte ut vinsten i förskott, ni vet inte vad ni kommer få för fastigheten.

När vinsten kommer; betala av lånet.
Orkar du med börsen, lägg det mesta där... Annars på ett hög räntekonto, men ha åtminstone ett 5-siffrigt belopp olåsta ned fria uttag utifall du t.ex. inte orkar jobba en månad eller bilen går sönder.

Börja inte unna dig saker för när pengarna är slut så har du vantvdig med en dyrare livsstil som nu måste belånas för att gå runt.
Citera
2023-11-17, 07:33
Medlem
Är du formellt delägare i huset eller kommer du åka på nån jävla skatt för att du får del av vinsten? (Kan inte riktigt sån juridik, därav frågan) Eller är du relativt säker på att det ÄR ca 1 miljon du kommer få? Vore jag i dina kläder skulle jag omedelbums göra mig kvitt skulden på 300.000 (om det är möjligt) antar att det är hög ränta på det lånet eller lånen? Sen skulle jag faktiskt sätta mig i en bekväm soffa och andas ut en lättnadens suck. Då har du fattat ett bra beslut. Sen KAN det ju (beroende på var i landet du bor) underlätta att få en hyresrätt om du kan visa att du har 700.000 rena och lagliga kr på banken. Att du helt enkelt kommer kunna betala hyran trots att du bara har 50% anställning just nu. Här är jag återigen inte helt inte säker men så BORDE det vara. Men att du i alla fall gör dig fri från skulden på 300.000 anser jag vara en självklarhet.
Citera
2023-11-17, 07:35
Medlem
josh.reachers avatar
1. Betala av skuld.
2. Spara resterande belopp. Personligen skulle jag ha låst en större del i ett fasträntekonto då jag är för dåligt påläst för att placera pengar i aktier eller fonder.
3. Jobba på och fortsätt spara. Gå all in för heltidstjänsten.
4. Köp en bostadsrätt eller ett hus om några år när du har en riktigt stabil grund.

I övrigt är mitt bästa tips att inte tänka på att du har en en skapligt stor summa pengar på banken. Pengar är lätta att spendera om man släpper lite på sina ekonomiska gränser. 700 000 kr är snabbspenderat om det börjar att bli bilköp och liknande.

Håll i och håll ut!
Citera
2023-11-17, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Efter skulden är betald så har du 700 000 kvar, men eftersom du inte ens arbetar heltid så ser jag inte hur du skall kunna köpa dig ett boende.

Du verkar ha problem med att handskas med pengar.
Kanske du borde ha någon som sköter din ekonomi.
Känns lite som att du kommer blåsa dessa pengar på skit annars.

Se till att pengarna blir som enskild gåva. Köp inte bil o saker som tappar i värde för dessa pengar, investera dem i boende. Vid en eventuell skilsmässa så får du då tillbaka dessa pengar.
Skilsmässor kan drabba alla och det vore surt att behöva dela med sig av dina pengar.

Enskild gåva?
Menar du enskild egendom?

Det kan man väl inte som mottagare av pengarna bestämma?
Det är upp till den som ger arvet eller gåvan att specificera att pengarna ska anses som enskild egendom, eller har jag missat nåt?
Citera
2023-11-17, 07:41
Medlem
va tänker du avsäga dig en 1/3 del av vinsten när din mamma säljer huset

blir nog svårt för dig att få en hyres men du kanske kan bo hos mamsen
men hon kanske kan portionera ut pengarna nån tusenlapp per mån
Citera
2023-11-17, 08:03
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbannademjolk
Hej!

Det är så att jag och min familj bott i ett hus dom senaste 12 år. Nu bor endast jag och brorsan i huset, mamma flyttat till hyresrätt inne i stan.

Huset planeras att säljas inom 12 mån, tanken är att vinsten skall delas på 3, mamma jag och brorsan. Ca 1 miljon var.

Jag anser och känner direkt att jag inte har någon rätt till pengarna och förtjänar dom inte. Är det så att jag tar emot dom så ska det vara till köp av lägenhet eller hus samt inredningsmaterial.

Jag har haft en lite klurig tid de senaste 11 år som har innefattat många dåliga beslut. Har idag en skuld på ca 300tkr. Kommer behöva skaffa hyresrätt inom 6-7 månader.

Har en tillsvidareanställning på endast 50% på grund utav tidigare problem/depression. Jag förväntar och hoppas dock på att då en 100% anställning.

Har ni tänkt på vinstskatt vid försäljning av huset?
Citera
2023-11-17, 08:20
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Är det så att jag tar emot dom så ska det vara till köp av lägenhet eller hus samt inredningsmaterial.

Sweet!! Hade jag haft dom pengarna att lägga på inredning hade jag köpt denna utan att tveka: https://happyneon.se/products/carpe-...43472046751994

Men jag fattar inte riktigt problemet? Visst att du inte känner att du förtjänar att ta del av några pengar men det är ju ingen som tvingar dig. Så jäkla mycket pengar handlar det inte heller om. Det finns många föräldrar som hjälper sina barn ekonomiskt efter att de sålt sina hus osv, inget konstigt i det. Din morsa tycks visserligen inte ställa några krav vilket möjligtvis är de som är lite udda. Eller krav och krav... Det är väl fel ord men jag tror de flesta som ger sina barn pengar har förtroende för sina barn och litar på att dom kan hantera en större klumpsumma någorlunda vettigt.

Sen vette sjutton vad du egentligen vill ha sagt. Det är väl bara att köpa ett boende eller inredning om det är vad du vill. Annas får du väl säga till mamsen att du inte vill ha några pengar för att du inte tänker köpa dig ett boende, fattar inte problemet? Eller ville du med tråden bara berätta att din mamma ska flytta?
Citera
2023-11-17, 10:03
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbo13
Enskild gåva?
Menar du enskild egendom?

Det kan man väl inte som mottagare av pengarna bestämma?
Det är upp till den som ger arvet eller gåvan att specificera att pengarna ska anses som enskild egendom, eller har jag missat nåt?

Du har rätt, men det borde vara enkelt att be givaren om den tjänsten. 🙂
Citera
2023-11-17, 10:46
Medlem
Du kanske skulle kunna sätta in alla pengarna i en kapitalförsäkring med en global indexfond och göra ett upplägg att pengarna skall betalas ut till dig månadsvis under en 10-årsperiod.

På så vis kommer du troligast att få ut mycket mer pengar totalt, du får ett bra pengatillskott varje månad och du riskerar inte att bränna allt på en ny bil.

Lycka till!
Citera
2023-11-17, 10:55
Medlem
GruppboendetFiskens avatar
Citat:
Hej!

Ge fan i att moralisera över att "du inte har någon rätt till pengarna". Andra människor föds med gudsked i mun och har allting i livet förspänt för dem. Vissa jag känner har föräldrar eller släktingar som betalat hela kostnaden för deras första bostadsrätt, vilket ju innebär att de får ett försprång i livet på 30 år.

Du fick en miljon nu. Ta det, ditt efterblivna mångo. Det är din arvsrätt, verkar det som. Din lott i livet, om man så vill. Tänk på att andra får mycket mer ändå. Har man vettiga föräldrar som vill en väl, så börjar man inte på noll, utan.. i ditt fall på en miljon.

Du kan göra vad fan du vill med pengarna i övrigt. Betala av lånen verkar vara en god idé. Ge dig själv en bra start i livet. Eller lägg alla pengarna i fonder så att du har säkrat din pension, om 50 år från nu (för du fattar väl att du inte kommer få någon pension väl?)
Senast redigerad av GruppboendetFisken 2023-11-17 kl. 11:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in