Citat:
Ursprungligen postat av
Forbannademjolk
Hej!
Är i en situation som jag gärna skulle behöva lite råd och insikt i.
Det är så att jag och min familj bott i ett hus dom senaste 12 år. Nu bor endast jag och brorsan i huset, mamma flyttat till hyresrätt inne i stan.
Huset planeras att säljas inom 12 mån, tanken är att vinsten skall delas på 3, mamma jag och brorsan. Ca 1 miljon var.
Jag anser och känner direkt att jag inte har någon rätt till pengarna och förtjänar dom inte. Är det så att jag tar emot dom så ska det vara till köp av lägenhet eller hus samt inredningsmaterial.
Jag har haft en lite klurig tid de senaste 11 år som har innefattat många dåliga beslut. Har idag en skuld på ca 300tkr. Kommer behöva skaffa hyresrätt inom 6-7 månader.
Har en tillsvidareanställning på endast 50% på grund utav tidigare problem/depression. Jag förväntar och hoppas dock på att då en 100% anställning.
Någon som vill dela med sig av hur dom skulle göra i denna situation?
Ge fan i att moralisera över att "du inte har någon rätt till pengarna". Andra människor föds med gudsked i mun och har allting i livet förspänt för dem. Vissa jag känner har föräldrar eller släktingar som betalat
hela kostnaden för deras första bostadsrätt, vilket ju innebär att de får ett försprång i livet på 30 år.
Du fick en miljon nu. Ta det,
ditt efterblivna mångo. Det är din arvsrätt, verkar det som. Din lott i livet, om man så vill. Tänk på att andra får mycket mer ändå. Har man vettiga föräldrar som vill en väl, så börjar man inte på noll, utan..
i ditt fall på en miljon.
Du kan göra vad fan du vill med pengarna i övrigt. Betala av lånen verkar vara en god idé. Ge dig själv en bra start i livet. Eller lägg alla pengarna i fonder så att du har säkrat din pension, om 50 år från nu (för du fattar väl att du inte kommer få någon pension väl?)