2023-11-16, 01:51
Medlem
Ja som rubriken. Om jag ringer och vill veta hur stor skuld denne har hos fogden då dennes skulder indirekt drabbar mig, hur nära ska man vara? Sambo? Gift? Godman? Kan man som privat person få ut såna handlingar?
Citera
2023-11-16, 02:02
Medlem
Det enda du behöver är personnummer sen kan kfm meddela skuldsaldo över telefon eller skickat brev.
Citera
2023-11-16, 02:11
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Du behöver inte ens ringa, såvida det inte är en ny skuld. Bara ta en kreditupplysning.
Citera
2023-11-16, 07:48
Medlem
Offentliga uppgifter - bara ring o fråga, du behöver inte ens säga vem du är.
Citera
2023-11-16, 07:51
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssbb
Ja som rubriken. Om jag ringer och vill veta hur stor skuld denne har hos fogden då dennes skulder indirekt drabbar mig, hur nära ska man vara? Sambo? Gift? Godman? Kan man som privat person få ut såna handlingar?

Skämtar du, har du aldrig hört talas om offentlighetsprincipen?

https://www.regeringen.se/sa-styrs-s...hetsprincipen/
Citera
2023-11-16, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Skämtar du, har du aldrig hört talas om offentlighetsprincipen?

https://www.regeringen.se/sa-styrs-s...hetsprincipen/

Frågan är berättigad i högsta grad. Vad gäller offentlighetsprincipen så finns det många uppgifter som är sekretessbelagda hos olika myndigheter. Inte helt lätt att hålla reda på vad som tillhör den kategorin.
Citera
2023-11-16, 16:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Frågan är berättigad i högsta grad. Vad gäller offentlighetsprincipen så finns det många uppgifter som är sekretessbelagda hos olika myndigheter. Inte helt lätt att hålla reda på vad som tillhör den kategorin.

Om man bara tänker efter lite och inte är helt dum i huvudet så borde man förstå att det är offentliga uppgifter. Hur skulle annars kreditupplysningsföretagen få tag i de uppgifterna?
Citera
2023-11-20, 22:37
Medlem
Fejkits avatar
Det är helt offentliga uppgifter, bara ring, du behöver inte ens uppge namn eller syfte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in