• 2
  • 3
2023-11-16, 19:35
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Vad babblar du om, du äger ju ingenting i gården.

Exakt!
Och mindre lär han få ärva när hans tankar blir kända!

Och så är det marknadsvärdet som gäller om man köper ut folk, inte taxeringsvärdet.

TS får vänta tills han äger något av gården att sälja.
Citera
2023-11-16, 20:00
Medlem
Jag gick i skolan på den tiden den var bra, får ni inte lära er sånt här på hemkunskapen längre? Dvs om arv, och vem som ärver vem? Eller är det mattekunskaperna som brister? Om din pappa äger en tredjedel ( 1/ 3) av gården enl lagfart, hur kan man då tro att man själv har rätt till en sjundedel idag? Om du hoppar över din fars del för han dör imorn, så äger du alltså hälften av en tredjedel och det är en sjättedel. Om han dör imorn och gården säljs för 15 milj får du alltså 2,5milj, som nån redan påpekat. Eller tänkte du att din farbror ska köpa ut dig för 700 tusen och din pappa fortsätta äga en tredjedel av gården? Vad tänkte du egentligen? Bra att du blir utköpt, för du verkar ha alldeles för dåligt ekonomisk sinne för att äga och driva en gård.
Citera
2023-11-16, 21:50
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Hej.

Min far, farbror och faster äger tillsammans en gård vars marknadsvärde ligger på runt 15 miljoner SEK och vars taxeringsvärde ligger på runt 10 miljoner SEK.

Min far har två barn; jag och min syster.
Min farbror har inga barn.
Min faster har två barn; två söner.

Vi kommer alla bra överens och är måna om att gården ska förvaltas väl. Min relation till min farbror är dock en smula knepig vilket gjort att jag inte längre ser en framtid där jag vill vara delägare och jag är i en livsituation där en större summa pengar skulle betyda mycket för mig.

Min tanke är att komma med ett genröst bud från min sida där jag utgår från det jag har rätt till utifrån taxeringsvärdet och sedan halvera den summan. 10 000 000 delat på 7 blir ungefär 1 400 000 och detta då delat på 2 blir ungefär 700 000.

^ detta är en summa som skulle vara värdefull för mig just nu trots att det skulle vara en dålig affär.

Problemet är att de nuvarande ägarna OCH min syster och mina kusiner vill vänta med generationsskifte ytterligare några år, när jag vill ha pengarna nu.

Hur kan jag göra för att få tillgång till denna (ungefärliga) summa nu och har jag i juridisk mening rätt att begära det?

Du har inte rätt till någonting än så länge. Väck inte Björnen som sover.
Citera
2023-11-16, 21:57
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Tack för feedback.

Inser att det är helt meningslöst att diskutera det här med människor som inte har koll på de "emotionella" och "moraliska" aspekterna kring min specifika situation.
Startade tråden och ville medvetet inte ta upp de känslomässiga aspekterna. Men inser att det för utomstående låter bisarrt när man inte vidrör det.
Får dessutom känslan att en del av er som svarat inte har koll på skogsbruk och vad innehavet av produktiv skogsmark innebär.

Det är meningslöst att diskutera detta med anonyma flashbackare. Måste ta detta med dom som har koll på förhållandena "på marken"

Mod kan således kasta tråden.
Som flera redan har sagt. Det enda du kan göra är att prata med din far och fråga om du kan få förskott på arvet med 700 000 och att han reglerar detta i sitt testamente när han dör så att din syster blir kompenserad för ditt förtida arvet.
Citera
2023-11-17, 00:27
Medlem
Citat:
Jag är inte sur på er som svarat utan inser hur dumt (av mig, alltså) hela upplägget att skriva om detta på flashback är.
Skulle behöva författa ihop en novell för att få utomstående att inse min specifika situation.

🗑-tråd således.
Det var väldans vad folk blev sura här. Tar sedan upp lagar och regler om arv och arvsordning mm. Dom har givetvis rätt i sak, men verkar som att ingen har någon direkt erfarenhet av generationsskiften av lantbruk, och att det väldigt ofta sker långt innan ett dödsfall.

Har ni ens börjat tala om generationsskifte i familjen? Finns det någon lös plan, eller är detta något du tänkt ut innan ni ens skissat på något? I så fall bör det nog komma på initiativ från någon av nuvarande lagfarna ägarna innan du presenterar din idé.

Ta hjälp av er bank till att börja med, där finns i regel någon lantbruksansvarig att bolla lite med.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in