2023-11-15, 17:55
Medlem
Rödvins-Åsa skriver i en krönika på Aftonbladet att mannen "avslöjades 2021 för att ha köpt sex på en massagesalong på Östermalm"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-bangen-tralar

Påståendet är falskt då han bara misstänktes och utpekar honom som faktiskt skyldig till ett brott som i Sverige medför socialt stigma, allmänhetens misstycke och måste kunna hävdas uppfyller definitionen för förtal.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rtal

Vad säger ni juridiskt kunniga? Slipper hon undan eftersom hon inte nämner "vännen" vid namn?

Alla vet ju vem det handlar om.
Citera
2023-11-15, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Slipper hon undan eftersom hon inte nämner "vännen" vid namn?

Alla vet inte alls vem det handlar om och de som vet vem det handlar om visste ju redan att han var misstänkt för detta. Har svårt att se att det skulle vara förtal.
Citera
2023-11-15, 18:36
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Jag vet av egen erfarenhet att det påståendet inte är med sanningen överensstämmande.
Citera
2023-11-15, 19:36
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Jag vet av egen erfarenhet att det påståendet inte är med sanningen överensstämmande.

Ja, jag kan erkänna att åtminstone jag inte har den blekaste även om jag gissar att jag lätt skulle kunna ta reda på det genom att exempelvis leta upp tråden här på Flashback (antar att en sådan finns). Men även om "alla" skulle veta vem det var skulle det givetvis ändå inte vara fråga om förtal. Personen namnges inte och säga vad man vill med allmänintresset är nog att beteckna som högt vilket väl är ett kriterium som skulle anses väga till Åsas fullt legitima skäl till "uthängningen". Gissar förövrigt att Ts främst anser att det är fråga om förtal pga att hen inte gillar Åsa generellt vilket måste vara ett väldigt dåligt argument att skrika "förtal". Visst, jag har ingen koll på Ts historik men jag gissar att hen inte har det minsta emot alla de uthängningar som sker på det här forumet med jämna mellanrum. Uthängningar som i många fall högst troligtvis skulle leda till att Flashback fälldes om JK prövade saken.
Citera
2023-11-16, 00:20
Medlem
makuhiras avatar
Kungavännen lär nog strunta i det, personen vill nog inte att dens namn kommer ut mer än nödvändigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in