Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-11-13, 20:57
Medlem
Hur vet jag att min matta blir ren på kemtvätt? Syns det jättetydligt eller känner man det på lukten? Det är en stor och mörk och mönstrad matta så smutsen syns inte så tydligt...kan kemtvätten luras på nåt sätt? Fånig fråga kanske men har inte stor erfarenhet av sånt här.
Citera
2023-11-13, 21:09
Medlem
Timoteuss avatar
Lägg mattan uppochner och daska den lite en stund. Det lär ju trilla ut diverse skräp om det är dåligt gjort?

Men mattor med lugg brukar väl vattentvättas? Visst, man lämnar in dem hos det etablissemang som kallas kemtvätt, men den blir väl tvättad i vatten, i plant tillstånd . Ull och silke tål ju vatten.

YouTube har för övrigt en massa kanaler med mattvätt. Folk tittar tydligen på det för avslappning. Tycker själv att det är kul att se på.
Citera
2023-11-13, 21:11
Medlem
TokSpiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Lägg mattan uppochner och daska den lite en stund. Det lär ju trilla ut diverse skräp om det är dåligt gjort?

Men mattor med lugg brukar väl vattentvättas? Visst, man lämnar in dem hos det etablissemang som kallas kemtvätt, men den blir väl tvättad i vatten, i plant tillstånd . Ull och silke tål ju vatten.

YouTube har för övrigt en massa kanaler med mattvätt. Folk tittar tydligen på det för avslappning. Tycker själv att det är kul att se på.
Det står antingen plantvätt eller kemtvätt. En matta som ska kemtvättas blir förstörd i plantvätt med vatten.
Citera
2023-11-14, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Hur vet jag att min matta blir ren på kemtvätt? Syns det jättetydligt eller känner man det på lukten? Det är en stor och mörk och mönstrad matta så smutsen syns inte så tydligt...kan kemtvätten luras på nåt sätt? Fånig fråga kanske men har inte stor erfarenhet av sånt här.

Kemtvättar drivs väl av Kenneth och Glenn? Klart du blir lurad. De dränker den i ngt parfymdoftande, borstar lite. Klart. 800 spänn.

Nädu. Du får leta länge innan du hittar något legitimt.
Citera
2023-11-14, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus

Haha, visste inte att detta fanns på YouTube
Jag kommer att dammsuga mattan ordentligt innan jag lämnar den till tvätt så det kommer nog inte ramla ut skräp från den. Men om den vattentvättas som du säger borde man ju faktiskt kunna se detta på själva mattluggen sen antar jag... Det är en stor matta så jag kan tyvärr inte fixa det själv och jag lär ju få betala några hundra för den så jag vill ju veta att det gjorts ordentligt. Sen vill jag veta att det inte finns några kemikalier kvar i den som mina katter kan få i sig, vet du något om detta?
Citera
2023-11-14, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Kemtvättar drivs väl av Kenneth och Glenn? Klart du blir lurad. De dränker den i ngt parfymdoftande, borstar lite. Klart. 800 spänn.

Nädu. Du får leta länge innan du hittar något legitimt.
Snarare Abdullah eller Mohammed om jag går till min närmaste kemtvätt och det är därför jag är tveksam. Språkbarriär och sånt...kanske inställningen att man är smart om man luras?Vill absolut inte att detta blir en rasism-tråd dock. Och Kenneth och Glenn kan säkert luras också.
Citera
2023-11-14, 10:16
Medlem
pn222jws avatar
Dom kinesiska säger en del är bäst.
Citera
2023-11-14, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw

Alla kanske inte har något val iofs. 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-11-15, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Finns tyvärr ingen sån i närheten...
Citera
2023-11-15, 12:10
Citat:

Tvätta den själv. Kemisar är riktigt besvärliga att ha att göra med om något blir fel. Blir det inte rent så säger de att de gjort vad de kan, går något sönder så säger de att den var trasig från början, slarvar de bort något så kan du glömma att bli ersatt om du inte kan bevisa att de slarvat bort det.
Citera
2023-11-15, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Tvätta den själv. Kemisar är riktigt besvärliga att ha att göra med om något blir fel. Blir det inte rent så säger de att de gjort vad de kan, går något sönder så säger de att den var trasig från början, slarvar de bort något så kan du glömma att bli ersatt om du inte kan bevisa att de slarvat bort det.
Önskar att jag kunde men mattan är för stor för mig att hantera när jag inte har nånstans att lägga ut den för att tvätta el torka och ingen maskin stor nog. Jag kommer ta foton innan. Men tack för din input, förstår att du måste haft problem med kemtvätt...
Citera
2023-11-15, 12:26
Citat:
Önskar att jag kunde men mattan är för stor för mig att hantera när jag inte har nånstans att lägga ut den för att tvätta el torka och ingen maskin stor nog. Jag kommer ta foton innan. Men tack för din input, förstår att du måste haft problem med kemtvätt...

Det bästa är porös nysnö, veckla ut, banka och borsta med hjälp av snön så är det som ny sen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in