Citat:
Ursprungligen postat av
PatricHbg
Olanzapin kan i bästa fall orsaka dåsighet eller sömnighet, men det är ingen egentlig sömnmedicin. Intag av högre dos än utskiven har ingen ökad effekt, möjligtvis diarré och illamående efter några timmar. Varför du har fått den får du väl fråga din läkare om, man stoppar väl inget i munnen, som man inte vet vad det ska användas för. Har du en diagnos, för Olanzapin brukar skrivas ut för andra orsaker, nämligen när man är bipolär och har hamnat i maniskt tillstånd. För sömn finns det åtskilliga andra preparat.
Eeh va? Det där stämmer inte alls med mina egna erfarenheter eller vad jag läst. Jag blev totaldäckad av lägsta dosen första gången jag tog det. Riktiga knockout piller. Min psykiatriker berättade också att de använder detta i högre doser för att knocka personer så att de sover ett helt dygn ibland om de kommer in med kraftig psykos eller mani.
TS, har du tidigare tolerans av typ benzo eller annat som gör en dåsig? Som med alla mediciner bygger man även upp tolerans mot den sövande effekten av olanzapine och det kan finnas viss korstolerans.