• 1
  • 2
2023-11-13, 02:26
Medlem
Använd något recovery-program och skanna mapparna där det saknas filer. Om det dyker upp fullt med filer, så betyder det att filerna är där.
Citera
2023-11-14, 00:01
Medlem
Macki83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Var dina filer på något sätt länkade till någon typ av musik på internet?
Apple, Google och Microsoft tar sig friheten att gå in på dina enheter och radera filer som de anser är "olagliga" och det är allt från semesterbilder på barn (som av någon anledning har blivit haschade som BP av Google) till musikfiler som har snuttar av andras verk i dem. Har du dessutom använt filerna på YT så kan du nog räkna med att Google har hittat filerna på din dator och gått in via YT och Googles malware och raderat allt åt dig.

Nej
Citera
2023-11-14, 00:02
Medlem
Macki83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOLCOZ
Använd något recovery-program och skanna mapparna där det saknas filer. Om det dyker upp fullt med filer, så betyder det att filerna är där.

Testat utan resultat. Verkar nog som att min hårddisk håller på att ge upp helt enkelt.
Läste på nätet att det kunde förkomma att filer och mappar försvinner av den anledningen att hårddisken håller på att ge upp.
Citera
2023-11-14, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macki83
Testat utan resultat. Verkar nog som att min hårddisk håller på att ge upp helt enkelt.
Läste på nätet att det kunde förkomma att filer och mappar försvinner av den anledningen att hårddisken håller på att ge upp.

Är det en SSD eller en Hårddisk du har?

Det låter osannolikt att den håller på att ge upp så till den grad att du inte hittar några filer alls. Om den når det stadiet hade du inte ens lyckats starta upp operativsystemet. Jag hade en riktigt gammal risig hårddisk en gång och den klickade utav bara fan, men jag kunde ändå läsa de flesta filer på den.

Det här låter mer som något systemfel. Någonting har flyttats runt eller fragmenterats så att datorn inte kan hitta filerna. Det brukar bli problem ibland med SSD, eftersom dessa diskar har filer utspridda överallt och därför är det svårt att samla ihop de till en fil om det skulle uppstå något problem.

Om muspekaren låser sig, alltså att systemet fryser och du får blåskärm ofta, då har du något fel på disken.
Citera
2023-11-14, 20:25
Medlem
X_surfers avatar
Har TS provat att köra CheckDisk (eller Diskkontroll) låter som att det kanske är strul med filsystemet på disken.

Är mappen med syncad med OneDrive eller dylikt?
Citera
2023-11-15, 23:38
Medlem
Macki83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOLCOZ
Är det en SSD eller en Hårddisk du har?

Det låter osannolikt att den håller på att ge upp så till den grad att du inte hittar några filer alls. Om den når det stadiet hade du inte ens lyckats starta upp operativsystemet. Jag hade en riktigt gammal risig hårddisk en gång och den klickade utav bara fan, men jag kunde ändå läsa de flesta filer på den.

Det här låter mer som något systemfel. Någonting har flyttats runt eller fragmenterats så att datorn inte kan hitta filerna. Det brukar bli problem ibland med SSD, eftersom dessa diskar har filer utspridda överallt och därför är det svårt att samla ihop de till en fil om det skulle uppstå något problem.

Om muspekaren låser sig, alltså att systemet fryser och du får blåskärm ofta, då har du något fel på disken.

Jag har en SSD. Ganska gammal laptop som jag köpte begagnad från företag.
Den låter inte illa i alla fall. Har aldrig upplevt att datorn fryst sig så som du beskriver. Bara när jag tex försökt redigera en bild eller video och datorn inte klarar av filen och på så vis hänger sig.

När jag kollade över loggboken igen så har jag massor av systemfel på olika saker. Jag är inte så insatt i datorer, men förstår ju att det inte är normalt med så många systemfel. Det är både "fel" och "varningar".

Har dock upptäckt mera grejer som är borta också. Varför just dessa filer när det finns så mycket annat på disken? Alla mappar har varit i separata namn och underkategori mappar har funnits i vissa mappar. Dessa mappar finns kvar, men innehållet är borta. Alla filer som har försvunnit har legat i "hämtade filer" om det har något betydelse?

Fruktansvärt tråkigt det som har hänt men letar ny dator i alla fall eftersom denna inte klarar av det arbete jag behöver en dator till. Men filer som musik jag gjort, som jag inte blivit klar med riktigt är borta och massa liknande projekt. Filer till FL studio för att kunna göra musik som jag köpt tidigare och alltid använde i programmet är borta, så nu kan jag inte göra musik alls..
Citera
2023-11-15, 23:40
Medlem
Macki83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Har TS provat att köra CheckDisk (eller Diskkontroll) låter som att det kanske är strul med filsystemet på disken.

Är mappen med syncad med OneDrive eller dylikt?

Har kört "checkdisk" och det stod att inget var fel.
Har inte haft mapparna synkade med eller till någonting :/
Citera
2023-11-16, 07:33
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2023-12-22, 00:49
Medlem
Macki83s avatar
Det fortsätter att försvinna filer från datorn och det har hänt nyligen. Trodde det var en engångsförteelse men så var det inte. Tråkigt.

I mapparna där jag haft bilder nyligen så ser det ut att ligga bilder när man bara tittar på mappen utan att man klickar sig in i den. Väl inne i mappen finns ingenting. Litar inte på denna dator längre. Har inte kunnat göra någonting förutom surfa typ då jag inte kan ladda hem grejer jag behöver till att göra exempelvis musik..

Är det nytt operativsystem som behövs eller vad? Ingen med bättre tips?
Citera
2023-12-22, 10:58
Medlem
Ren installation får du nog vara beredd på att göra när det gått så långt att man inte kan lita på den längre. Antar du får vara glad att du inte hittar virus eller fel ännu.

https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10

Man kan ladda ned Windows från Microsoft. Nedre blå knappen laddar ned verktyget som i sin tur laddar ned Windows och låter dig välja mellna USB mm. Läsa och välja. Vill du ha andra Windows versioner så finns det längst upp på sidan under Windows.

Microsoft kommer ihåg och aktiverar 10/11 igen efter ett tag nästa gång datorn kopplas till internet även om man bara har haft lokalt kontot och köpt ny disk. Bara att skipa nyckeln. Vet inte hur det är med företags datorer.

Det finns flera sätt att installera om, återställa, reparera mm Windows utan USB MEN vissa fel krävde att man startade datorn från USB/DVD, tog bort alla partitioner på disken och tryckte nästa så USB själv skapade nya rätt.

Vill du ändå testa dom sätt som inte behöver USB så finns vissa sätt under inställningar. Laptop tillverkaren kan ha sätt att fabriksåterstllla som kan vara värt at testa men man behöver datorns märke modell när man söker. Trots det kan man ändå dyka upp flera sätt där bara ena funkar för att laptopen ser annolunda ut än på bilden eller youtube videon.
Senast redigerad av panpo98 2023-12-22 kl. 11:03.
Citera
2023-12-22, 11:05
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det fortsätter att försvinna filer från datorn och det har hänt nyligen. Trodde det var en engångsförteelse men så var det inte. Tråkigt.

I mapparna där jag haft bilder nyligen så ser det ut att ligga bilder när man bara tittar på mappen utan att man klickar sig in i den. Väl inne i mappen finns ingenting. Litar inte på denna dator längre. Har inte kunnat göra någonting förutom surfa typ då jag inte kan ladda hem grejer jag behöver till att göra exempelvis musik..

Är det nytt operativsystem som behövs eller vad? Ingen med bättre tips?

Om det inte är elfel på datorn som orsakar det så är det disken eller OS:et. Kontrollera disken med något bra 3:dje parts program. Googla. Är det inget fel - nyinstallera och då radera ALLT.

Är det fortfarande problem så är det hårdvaran som felar.
Citera
2023-12-23, 14:21
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Hej! För någon månad sedan insåg jag att min mapp för bakgrunder till datorn försvunnit och jag tänkte då att jag kanske raderat den mappen av misstag och sedan tänkte jag inte så mycket mera på det.

Jag håller på med musik via FL Studio och fick lite motivation till att göra musik nu för en stund sedan och inser att mina sparade filer i programmet var borta. Så jag gick in på mappen där alla filer ligger och den var tom.. Gick in på lite andra mappar och kollade och ser då att all musik jag brukar använda för videos till youtube med mera också var borta. Går inte att hitta någonstans!

Har jag fått ett virus? Det sista jag skrev om all musik och sparade filer till FL studio kan ha tagits bort i samma veva som bakgrundsmappen, för jag är inte så aktiv och kollar dessa filer. Men det är inget jag gjort själv. I mapparna ligger det olika mappar med olika namn. Dessa mappar ligger kvar, men innehållet är borta. Jag har med andra ord inte tagit bort någonting av misstag, det går inte.

Vad har hänt?
För jag har kvar andra saker på datorn, än så länge i alla fall.
Har använt mig av Recuva för att se om det finns filer jag kan återkalla men ingen av mina filer som är borta hittades.

Har kollat med AVG antivirus och det verkar inte som jag har något virus..
Så vad fan har hänt?

(Windows 10 pro)

Tacksam för svar

Det kan inte vara så att du har ett korrupt användarkonto?
https://support.microsoft.com/sv-se/...d-95896661c5c9
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in