Citat:
Ursprungligen postat av
Rimbolasse
Jag hade hoppats kunna köpa en ny bil för första gången i livet, men med dagens priser får det vänta. Jag kommer antagligen behålla den bil jag har idag, eftersom man inte får mycket för pengarna. Både nya och begagnade bilar har blivit rejält mycket dyrare de senaste 3-4 åren. När det är dags så lutar det nog åt leasing som någon föreslog.
Ja, har du inte sett till att spara ihop till en ny bil under en hel yrkeskarriär, så är det ju (som andra påpekat kanske lite mer brutalt än mig i tråden) främst en funktion av dina egna val att inte prioritera dina egna mål (du har ju lagt, enligt egna uppgifter, nästan alla pengar på direkt konsumtion).
Men tänk så här; visserligen så har bilar gått upp i pris pga. halvledarbrist, krig i Ukraina, och annat, men främst är det SEK som sjunkit i värde (vilket som sagt S-regeringarna är största boven bakom).
Detta drabbar dock inte endast bilar, utan även mat och nästan allt annat som vi importerar till Sverige. Detta kan väl ändå inte vara en nyhet för dig som du missat och plötsligt upptäckt att nästan allt blivit dyrare?
Visst kan du kika på privatleasing, och det kan ju dyka upp speciella kampanjer, men i normalfallet så är det ett dyrare sätt att äga en bil än att äga den privat. Kan vara bra att känna till du vill hålla nere kostnaderna.
Ett annat alternativ, om du tex. är singel och ensamstående, är att du kanske kan äga en bil tillsammans med en granne eller god vän. Är ni pensionärer så kanske ni inte dagligen behöver bilen för att tex. pendla till jobbet. Så det kan ju vara ett utmärkt sätt att dela kostnaderna på.