2023-11-11, 13:37
Medlem
Vitman-33s avatar
Hej

Såg på nyheterna igår att det ses som mkt allvarligt om sekretessbelagda uppgifter släpps. Nu är det så här, jag har blivit kontaktad av regionen där dom bekräftar att mina uppgifter inom hälsovården blivit använda utan min tillåtelse. Jag kommer att stämma regionen pga detta och undrar för någon som har en aning av vad man kan utkräva i skadestånd?. Datan är av vad jag förstår journaler samt all annan sekretessbelagd data inom hälsovården, kan även vara annan data. Jag har inte fått veta det.

Företaget som regionen har sina försäkringar hos är IF. Mkt tacksam om någon med erfarenhet som kan dela med sig ang detta.

Vi har sedan igår sett hur poliser samarbetar med kriminella och släpper uppgifter. Det är inte enbart ett fall där detta har uppstått utan med stor säkerhet många fler inkl mig, som har kommit undan utan att media täckt det. Detta skall ses som mycket allvarligt då du inte längre kan lita på att staten kan skydda dina sekretessbelagda uppgifter i enlighet med GDPR. Återigen mkt tacksam för råd/hjälp i detta fall, känns rätt obehagligt eller om någon själv varit med om detta och hur det har löst sig?

Mvh//
Vitman-33
Senast redigerad av Vitman-33 2023-11-11 kl. 14:23.
Citera
2023-11-11, 13:41
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Hej

Såg på nyheterna igår att det ses som mkt allvarligt om sekretessbelagda uppgifter släpps. Nu är det så här, jag har blivit kontaktad av regionen där dom bekräftar att mina uppgifter inom hälsovården blivit använda utan min tillåtelse. Jag kommer att stämma regionen pga detta och undrar för någon som har en aning av vad man kan utkräva i skadestånd?. Datan är av vad jag förstår journaler samt all annan sekretessbelagd data inom hälsovården, kan även vara annan data. Jag har inte fått veta det.

Företaget som regionen har sina försäkringar hos är IF. Mkt tacksam om någon med erfarenhet som kan dela med sig ang detta.

Vi har sedan igår sett hur Poliser samarbetar med kriminella och släpper uppgifter. Det är inte enbart ett fall där detta har uppstått utan med stor säkerhet många fler, som har kommit undan. Detta skall ses som mycket allvarligt då du inte längre kan lita på att staten kan skydda dina sekretessbelagda uppgifter. Återigen mkt tacksam för råd/hjälp i detta fall.

Mvh//
Vitman-33

Vilken skada har du lidit? Hur mycket pengar har du förlorat skulle du säga? Har oron lett till sjukskrivningar t.ex?

Skadestånd baseras på den ekonomiska skada du lidit av det inträffade
Citera
2023-11-11, 13:42
Medlem
Gosifs avatar
du lär inte få ut mkt pengar… vi är inte i usa nu
Citera
2023-11-11, 13:44
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
du lär inte få ut mkt pengar… vi är inte i usa nu
Nej jag vet, men lika bra att fråga. Jag vet att man inte får ut mkt pengar pga att landet är korrupt. Men det betyder inte att detta bör ses som allvarligt inte bara för mig utan alla andra som trott att det dom sagt inom sjukvårdens gränser är och ska vara sekretessbelagda.

Att tillägga, jag vet inte vilka fler uppgifter har släppts till vem och hur, detta har inte framförts.
Senast redigerad av Vitman-33 2023-11-11 kl. 14:27.
Citera
2023-11-11, 13:45
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Vilken skada har du lidit? Hur mycket pengar har du förlorat skulle du säga? Har oron lett till sjukskrivningar t.ex?

Skadestånd baseras på den ekonomiska skada du lidit av det inträffade
Om jag hade vetat det så hade jag inte frågat lr hur?
Citera
2023-11-11, 13:48
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Om jag hade vetat det så hade jag inte frågat lr hur?
Men hur ska vi veta hur mycket pengar du förlorat?
Citera
2023-11-11, 13:49
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Men hur ska vi veta hur mycket pengar du förlorat?
Det är därför jag frågar om hjälp, är detta ett lagbrott? Isf är detta ett grovt brott eller brott av normalgraden mot mig som medborgare och skattebetalare. Är detta något jag enbart bör skaka av mig och strunta i?
Senast redigerad av Vitman-33 2023-11-11 kl. 13:51.
Citera
2023-11-11, 13:50
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Nej jag vet, men lika bra att fråga. Jag vet att man inte får ut mkt pengar pga att landet är korrupt. Men det betyder inte att detta bör ses som allvarligt inte bara för mig utan alla andra som trott att det dom sagt inom sjukvårdens gränser är och ska vara sekretessbelagda.

jag håller med dig! det är rent för jävligt att sånt här ska ens hända! hoppas regeringen stoppar detta!
Citera
2023-11-11, 13:54
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
jag håller med dig! det är rent för jävligt att sånt här ska ens hända! hoppas regeringen stoppar detta!
Tack för dina fina ord, men mina uppgifter är redan släppta, till vilka har jag ingen aning. Har aldrig hört talats om detta. Inte kan det enbart vara jag som blivit utsatt för detta?.
Citera
2023-11-11, 13:57
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Tack för dina fina ord, men mina uppgifter är redan släppta, till vilka har jag ingen aning. Har aldrig hört talats om detta. Inte kan det enbart vara jag som blivit utsatt för detta?.

nej nej man hör om detta både nu och då..

Hoppas du får ut så mkt som du bara kan!
Citera
2023-11-11, 14:11
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
nej nej man hör om detta både nu och då..

Hoppas du får ut så mkt som du bara kan!
Tack, jag kommer nog att få ta upp detta med advokat/jurist verkar det som med tanke på att lagen ändrats sedan det som hände igår, där det framkommit att poliser jobbar för kriminella och nu finns även grovt brott inblandat inom detta. Förväntar mig inte att få ut ett öre då jag vet hur brottsoffer behandlas i det här landet. Vore dock intressant hur detta bör bedömmas/tolkas juridiskt.
Senast redigerad av Vitman-33 2023-11-11 kl. 14:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in