• 1
  • 2
2023-11-10, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Hoppas bara du får jobbet med så inte arbetsgivaren hittat en annan, Då har du tagit lån och sitter på röven på allvar. Tänkte på det när du säger du SKA börja nu in November som redan är November.
Har redan skrivit under avtal för anställning så får hålla tummarna att jag inte faller offer till varsel eller liknande. Har alltså provanställning i 6 månader.
Citera
2023-11-10, 15:49
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Att en bank skulle ta en risk idag finns inte.

De svenska bankerna gjorde kreditförluster på 15 miljarder förra året, vilket är dubbelt så mycket som året innan. I år så kommer de sannolikt inte att förbättra den statistiken. Så nog tar bankerna risker när de lånar ut pengar, men samtidigt så är de skyldiga att undersöka om du har rimliga möjligheter att betala tillbaka lånet. Då kanske man inte vill låna ut pengar till någon som inte ens har ett arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av acyd1337
Lånet jag blivit beviljad och funderar på är 20k, total återbet 26400k (33.18 % ränta).

Nu spelar väl inte räntan någon större roll på ett 20 000-kronors lån. Det är ändå ett ganska billigt sätt att slippa bli vräkt? 30 % av räntan får du ju dessutom tillbaka på skatten.
Citera
2023-11-10, 19:57
Medlem
Citat:
Hej, har sedan augusti varit arbetslös men nu fått nytt jobb och börjar nu i November. Har sen innan inga betalningsanmärkningar och annars bra kreditvärdighet, och jag försöker nu hitta ett lån på 15-25k. Har ett annat blancolån på 10k med 8k kvar. (Som jag fick med ca 7-8% effektiv ränta, när jag hade jobb)

Min bank vill ej godkänna mig ett till lån då inkomst saknas senaste tiden, och andra lån hemsidor så som Lendo, Sambla, Advisa erbjuder mig endast lån med 30-35% eff ränta.
Också blivit nekad av Coop, ICA och andra långivare. Lånet är otroligt viktigt för mig, och min fråga till er är -
Är det bara att gilla läget och ta ett lån med skyhög ränta?

Tack.

Jobbigt läge. Ett alternativ är kanske pantbank? Kräver såklart att du har något av värde att lämna in men har du det så kan du iaf få en vettig ränta. Vet dock inte hur det ser ut om du väljer att förlänga lånet efter ordinarie lånetid eller vad man säger. Brukar väl vara 3månader som gäller innan du förväntas lösa ut sakerna men jag tror att man kan förlänga den tiden om än med eventuellt lite högre ränta.

Att ta ett lång med 30-35% är en riktigt dålig idé i din sits. Med ett sådant lån riskerar du att hamna längre ner i skiten än du är i dagsläget. Förblindas inte heller av långa amorteringsplaner med låga månadskostnader. Finns ju tyvärr oseriösa långivare som gärna ser att du endast betalar ränta och det vill du definitivt inte göra i åratal.
Citera
2023-11-11, 01:04
Medlem
Citat:
Hej, har sedan augusti varit arbetslös men nu fått nytt jobb och börjar nu i November. Har sen innan inga betalningsanmärkningar och annars bra kreditvärdighet, och jag försöker nu hitta ett lån på 15-25k. Har ett annat blancolån på 10k med 8k kvar. (Som jag fick med ca 7-8% effektiv ränta, när jag hade jobb)

Min bank vill ej godkänna mig ett till lån då inkomst saknas senaste tiden, och andra lån hemsidor så som Lendo, Sambla, Advisa erbjuder mig endast lån med 30-35% eff ränta.
Också blivit nekad av Coop, ICA och andra långivare. Lånet är otroligt viktigt för mig, och min fråga till er är -
Är det bara att gilla läget och ta ett lån med skyhög ränta?

Tack.

Kanske kan någon gå in som borgenär?
Kanske du kan överleva tills skatteåterbäringen på ränteavdraget kommer?
Kanske du klarar dig bättre nu med inkomst och kan amortera mer, trots dåliga räntor?

Vad händer om du inte tar lån med skyhög ränta?
Vart går skulden då?
Vad blir räntekostnaderna under tiden
?
Kanske bättre att låta den förfalla en kortare period?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in