• 1
  • 2
2023-11-10, 14:08
Medlem
Hej, har sedan augusti varit arbetslös men nu fått nytt jobb och börjar nu i November. Har sen innan inga betalningsanmärkningar och annars bra kreditvärdighet, och jag försöker nu hitta ett lån på 15-25k. Har ett annat blancolån på 10k med 8k kvar. (Som jag fick med ca 7-8% effektiv ränta, när jag hade jobb)

Min bank vill ej godkänna mig ett till lån då inkomst saknas senaste tiden, och andra lån hemsidor så som Lendo, Sambla, Advisa erbjuder mig endast lån med 30-35% eff ränta.
Också blivit nekad av Coop, ICA och andra långivare. Lånet är otroligt viktigt för mig, och min fråga till er är -
Är det bara att gilla läget och ta ett lån med skyhög ränta?

Tack.
Senast redigerad av acyd1337 2023-11-10 kl. 14:13.
Citera
2023-11-10, 14:10
Medlem
Gosifs avatar
Ta ett blankolån… Hög ränta men du kan betala av hur mkt du vill sen
Citera
2023-11-10, 14:13
Medlem
revodnebs avatar
Ställ dig frågan, måste du ta ett lån? Att låna till 30% ränta är helt galet ju.
Citera
2023-11-10, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ställ dig frågan, måste du ta ett lån? Att låna till 30% ränta är helt galet ju.

Absolut, hade aldrig kunnat se mig själv i denna sits. I detta fall har jag hyra som måste betalas och andra utgifter. Lånet jag blivit beviljad och funderar på är 20k, total återbet 26400k (33.18 % ränta).
Citera
2023-11-10, 14:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av acyd1337
Hej, har sedan augusti varit arbetslös men nu fått nytt jobb och börjar nu i November. Har sen innan inga betalningsanmärkningar och annars bra kreditvärdighet, och jag försöker nu hitta ett lån på 15-25k. Har ett annat blancolån på 10k med 8k kvar. (Som jag fick med ca 7-8% effektiv ränta, när jag hade jobb)

Min bank vill ej godkänna mig ett till lån då inkomst saknas senaste tiden, och andra lån hemsidor så som Lendo, Sambla, Advisa erbjuder mig endast lån med 30-35% eff ränta.
Också blivit nekad av Coop, ICA och andra långivare. Lånet är otroligt viktigt för mig, och min fråga till er är -
Är det bara att gilla läget och ta ett lån med skyhög ränta?

Tack.

Om du får nytt jobb nu i november, så bör du väl få lite extra pengar. Du lär inte få något blancolån till vettig ränta med din ekonomiska bakgrund. 30' med 30% ränta,då ska du betala nästan 1000:- i ränta varje månad + avbetalningen.
Citera
2023-11-10, 14:21
Medlem
sebastian66s avatar
Som du säger ingen bank kommer låna ut pengar till en kille utan inkomst. Banker baserar på att du är fläckfri har deklarerad inkomst sedan tidigare. Banken Ica och coop har redan nekat dig.
Om du är så desperat på pengarna får du liksom bita i det sura.
Att betala 30% på en summa på 20,000 är en mindre summa on man tänker på att man får cash i näven för desperata. Det är nog det enda alternativet för dig.
Citera
2023-11-10, 14:22
Avstängd
Citat:
Absolut, hade aldrig kunnat se mig själv i denna sits. I detta fall har jag hyra som måste betalas och andra utgifter. Lånet jag blivit beviljad och funderar på är 20k, total återbet 26400k (33.18 % ränta).

Hyresvärdar kan ge anstånd, mot en rimlig förklaring, som till exempel nytt jobb. 26400:-, ja, om du betalar allt på ett år. Klarar du 2200:- per månad i avbetalning?
Citera
2023-11-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hyresvärdar kan ge anstånd, mot en rimlig förklaring, som till exempel nytt jobb. 26400:-, ja, om du betalar allt på ett år. Klarar du 2200:- per månad i avbetalning?
I mitt fall så sa hyresvärden till mig att de inte erbjuder anstånd, för att dom inte vill uppmuntra till sena betalningar. Tack för tipset hursomhelst
Citera
2023-11-10, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Som du säger ingen bank kommer låna ut pengar till en kille utan inkomst. Banker baserar på att du är fläckfri har deklarerad inkomst sedan tidigare. Banken Ica och coop har redan nekat dig.
Om du är så desperat på pengarna får du liksom bita i det sura.
Att betala 30% på en summa på 20,000 är en mindre summa on man tänker på att man får cash i näven för desperata. Det är nog det enda alternativet för dig.

Precis, trodde att det skulle vara annorlunda nu med att jag har en god inkomst, problemet är att den inte landar förrän i December. Får helt enkelt köra på detta lån, tack för ditt råd.
Citera
2023-11-10, 14:45
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Precis, trodde att det skulle vara annorlunda nu med att jag har en god inkomst, problemet är att den inte landar förrän i December. Får helt enkelt köra på detta lån, tack för ditt råd.
Tyvärr är det så för alla som inte haft inkomst. Banker har tratten över huvudet och vill bara skydda sig ända in till kaklet. Dvs man vil ALDRIG chansa och ta en risk med en ny kund eller gammal kund.
Man vill gärna se din inkomst 100 år tillbaka + att du har bil inga barn skulder etc.
Att en bank skulle ta en risk idag finns inte. Speciellt i dessa dagar depression lågkonjuktur. Företag drar ner bensinen går upp mjölken kostar mer.
Morsan farsan kan dom inte sälja bilen eller hosta upp lite kosing eller har det skurit sig?
Citera
2023-11-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Tyvärr är det så för alla som inte haft inkomst. Banker har tratten över huvudet och vill bara skydda sig ända in till kaklet. Dvs man vil ALDRIG chansa och ta en risk med en ny kund eller gammal kund.
Man vill gärna se din inkomst 100 år tillbaka + att du har bil inga barn skulder etc.
Att en bank skulle ta en risk idag finns inte. Speciellt i dessa dagar depression lågkonjuktur. Företag drar ner bensinen går upp mjölken kostar mer.
Morsan farsan kan dom inte sälja bilen eller hosta upp lite kosing eller har det skurit sig?

Precis, har testat mig runt nu på tiotal banker och nekad överallt förutom där jag fått skambud. Inga omkring mig som kan ställa upp heller för den delen och hyran skulle varit inbetald för nästan 2 veckor sen, och på topp av det så har jag ytterligare en hyra som kommer nu. Men trots allt detta bör det lugna sig nu när jag får en heltids inkomst. Kommer att signera lånet nu, stort tack för ditt råd.
Citera
2023-11-10, 14:58
Medlem
sebastian66s avatar
Hoppas bara du får jobbet med så inte arbetsgivaren hittat en annan, Då har du tagit lån och sitter på röven på allvar. Tänkte på det när du säger du SKA börja nu in November som redan är November.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in