2023-11-10, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
Fiktivt
Vad händer om man som svensk köper en prostituerad på en tysk lyxkryssare mitt i indiska oceanen. (Då det är lagligt med prostitution i tyskland)
Mitt svar blir rena spekulationer.

För några år sen(?) Diskuterades att man skulle kunna dömas för brott mot svensk lag begångna utomlands.
Huvudsyftet med det var väl åtminstone inofficiellt att ingen ska kunna åka utomlands och köpa sex lagligt.
Att köpa sex är fullt (och tar ifrån kvinnor lite av deras makt) och inget någon svensk ska få göra.... Någonstans.
Citera
2023-11-10, 10:30
Medlem
Juholks avatar
Är fartygen inom ett lands territorialgränser så gäller landets lagar.

På internationellt vatten tror jag det är nåt FN-organ som bestämmer, hörde nåt om det på ett föredrag. Tex somaliska pirater som fångats på internationellt vatten har hamnat i lite olika länders fängelser efter rådgörande med FN.
Citera
2023-11-10, 10:37
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nixxlaxx
Min fråga är kopplad till alkoholförsäljning. Idag är det ju tillåtet att via nätet beställa svensk alkohol från ett dansk bolag och få det hemlevererat. Men den svenska alkoholen måste först lämna Sverige för att sedan återvända. Helt sjukt egentligen. Så om ett dansk fartyg ligger i Sverige så borde det räcka att leverera dit och sedan transportera därifrån till svensk konsument? Eller? Frågan är vilken myndighet man skall fråga angående detta? Tips?

Jag kan tänka mig att fartyget måste utklareras först, om detta ska funka. Dvs vara redo för avgång och ha för avsikt att faktiskt avgå.
När ett fartyg kommer till kaj inklareras det av tullen. Då uppger man vad man har ombord typ. Sedan utklareras man när man lämnar.

Så det borde alltså vara tullverket som kan svara på den här frågan.
Citera
2023-11-10, 10:42
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Mitt svar blir rena spekulationer.

För några år sen(?) Diskuterades att man skulle kunna dömas för brott mot svensk lag begångna utomlands.
Huvudsyftet med det var väl åtminstone inofficiellt att ingen ska kunna åka utomlands och köpa sex lagligt.
Att köpa sex är fullt (och tar ifrån kvinnor lite av deras makt) och inget någon svensk ska få göra.... Någonstans.

Extra klurigt blir det när den prostituerade.kvinnan är polsk medborgare och hoppar på ett svenskt kryssningsfartyg och märker att hon är gravid. På internationellt vatten väljer hon att göra abort.
( jag vill minnas att abort inte är.lagligt i Polen)

Vad gäller ?
Citera
2023-11-10, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Jag kan tänka mig att fartyget måste utklareras först, om detta ska funka. Dvs vara redo för avgång och ha för avsikt att faktiskt avgå.
När ett fartyg kommer till kaj inklareras det av tullen. Då uppger man vad man har ombord typ. Sedan utklareras man när man lämnar.

Så det borde alltså vara tullverket som kan svara på den här frågan.

Ja, så är det kanske för exv Stena Line, att de måste passera passera dansk gräns innan de får sälja något. Får forska vidare, tack för alla kommentarer och tankar.
Citera
2023-11-10, 11:04
Medlem
Citat:
Fast står så här på Kustbevakningens hemsida.
Ombord på svenskflaggade fartyg gäller de flesta svenska lagar även om de befinner sig utanför svenskt territorium. Detta innebär att de flesta av de kontroller Kustbevakningen kan göra på svenskt territorialhav kan vi inte göra på utländska fartyg i ekonomisk zon eller på fria havet.

Ja, svensk lag gäller på svenskregistrerade fartyg, så länge man är på fartyget. När man väl går i land, så gäller det landets lagar. I annat fall, så hade man kunnat låtit folk gå på plankan eller kölhalt dem när man är i ett lands vatten med en inte helt så human lagstiftning.
Citera
2023-11-10, 11:08
Medlem
Citat:
Extra klurigt blir det när den prostituerade.kvinnan är polsk medborgare och hoppar på ett svenskt kryssningsfartyg och märker att hon är gravid. På internationellt vatten väljer hon att göra abort.
( jag vill minnas att abort inte är.lagligt i Polen)

Vad gäller ?
Alltså... Jag är inte jurist, så nu känner jag att det är dags att sätta ner foten och säga pass.

Intressant scenario däremot.
Om hon inte väljer att göra abort, och med tanke på att barnet är ett resultat av kriminell handling, ko.mer då myndigheterna att beslagta barnet (jämför med pengar som kommer av drogförsäljning t ex).
Eller gäller det bara om den prostituerade är svensk?
Som svensk har ju iofs inte hon begått brott.
Citera
2023-11-10, 11:13
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Alltså... Jag är inte jurist, så nu känner jag att det är dags att sätta ner foten och säga pass.

Intressant scenario däremot.
Om hon inte väljer att göra abort, och med tanke på att barnet är ett resultat av kriminell handling, ko.mer då myndigheterna att beslagta barnet (jämför med pengar som kommer av drogförsäljning t ex).
Eller gäller det bara om den prostituerade är svensk?
Som svensk har ju iofs inte hon begått brott.

Jag har funderat mycket på de na frågeställning och det blev extra tydligt nör sexköpslagen och abortfrågan kom upp i ljusterapi dessa 3 scenario är minst sagt motsägelsefulla. Det jag vill belysa är just motsägelsefulheten och hur man kan jaga den egna befolkningen utanför sin egen juristiktion detta gäller både den svenska sexköpare och den polska prostituerade.
Citera
2023-11-10, 11:17
Medlem
alisvenssons avatar
Jag har funderat mycket på denna frågeställning och det blev extra tydligt när sexköpslagen och abortfrågan kom upp i ljuset dessa 2 scenario är minst sagt motsägelsefulla. Det jag vill belysa är just motsägelsefulheten och hur man kan jaga den egna befolkningen utanför sin egen juristiktion detta gäller både den svenska sexköpare och den polska prostituerade.[/quote]
Citera
2023-11-10, 11:28
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Min fråga är kopplad till alkoholförsäljning. Idag är det ju tillåtet att via nätet beställa svensk alkohol från ett dansk bolag och få det hemlevererat. Men den svenska alkoholen måste först lämna Sverige för att sedan återvända. Helt sjukt egentligen. Så om ett dansk fartyg ligger i Sverige så borde det räcka att leverera dit och sedan transportera därifrån till svensk konsument? Eller? Frågan är vilken myndighet man skall fråga angående detta? Tips?
Är det inte det som händer ölen de säljer på färjorna? Öl lastas på i Sverige, ölen får åka en tur till 🇩🇰 och därefter kan de säljas!
Citera
2023-11-10, 11:42
Medlem
Citat:
Ponera att ett danskflaggat fartyg som ägs av ett danskt bolag ligger i svensk hamn, gäller då dansk lag ombord på det fartyget? Alltså, är jag "i" Danmark om jag är ombord?

Som sagt kan det vara en massa länders lagar som gäller, och det gäller inte bara ombord på en båt, utan även i sverige och i danmark. Så man kan inte säga att man är i danmark för att dansk lag gäller.

Citat:

Man kan väl resonera lite olika var man drar gränsen för att det skall ha varit utomlands. Talar vi interna gränser så skulle jag satsa på att det är just gränsen som gäller, man skall alltså pasera gränsen som är t.ex. mitt i öresund för att det skall räknas som danmark.

Man skulle kunna göra annan bedömning och betrakta tulllinjen som gränsen och då kunna räkna generöst (svenska tullgränsen) eller snålt (utländska), men det är rätt tveksamt om det rör sig om en gräns mellan EU-länder, och bara det faktumet gör att det är tveksamt att man skulle gå på den generösa linjen.
Citera
2023-11-10, 11:47
Medlem
Citat:
Jag har funderat mycket på de na frågeställning och det blev extra tydligt nör sexköpslagen och abortfrågan kom upp i ljusterapi dessa 3 scenario är minst sagt motsägelsefulla. Det jag vill belysa är just motsägelsefulheten och hur man kan jaga den egna befolkningen utanför sin egen juristiktion detta gäller både den svenska sexköpare och den polska prostituerade.
Det är intressanta frågeställningar, främst på grund av vad du skriver om att jaga egna medborgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in