Citat:
Ursprungligen postat av
nixxlaxx
Ponera att ett danskflaggat fartyg som ägs av ett danskt bolag ligger i svensk hamn, gäller då dansk lag ombord på det fartyget? Alltså, är jag "i" Danmark om jag är ombord?
Som sagt kan det vara en massa länders lagar som gäller, och det gäller inte bara ombord på en båt, utan även i sverige och i danmark. Så man kan inte säga att man är i danmark för att dansk lag gäller.
Citat:
Ursprungligen postat av
nixxlaxx
Min fråga är kopplad till alkoholförsäljning. Idag är det ju tillåtet att via nätet beställa svensk alkohol från ett dansk bolag och få det hemlevererat. Men den svenska alkoholen måste först lämna Sverige för att sedan återvända. Helt sjukt egentligen. Så om ett dansk fartyg ligger i Sverige så borde det räcka att leverera dit och sedan transportera därifrån till svensk konsument? Eller? Frågan är vilken myndighet man skall fråga angående detta? Tips?
Man kan väl resonera lite olika var man drar gränsen för att det skall ha varit utomlands. Talar vi interna gränser så skulle jag satsa på att det är just gränsen som gäller, man skall alltså pasera gränsen som är t.ex. mitt i öresund för att det skall räknas som danmark.
Man skulle kunna göra annan bedömning och betrakta tulllinjen som gränsen och då kunna räkna generöst (svenska tullgränsen) eller snålt (utländska), men det är rätt tveksamt om det rör sig om en gräns mellan EU-länder, och bara det faktumet gör att det är tveksamt att man skulle gå på den generösa linjen.