• 1
  • 2
2023-11-10, 09:17
Medlem
Ponera att ett danskflaggat fartyg som ägs av ett danskt bolag ligger i svensk hamn, gäller då dansk lag ombord på det fartyget? Alltså, är jag "i" Danmark om jag är ombord?
Citera
2023-11-10, 09:20
Medlem
NyaHenriksss avatar
Svensk lag gäller.
Citera
2023-11-10, 09:22
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nixxlaxx
Ponera att ett danskflaggat fartyg som ägs av ett danskt bolag ligger i svensk hamn, gäller då dansk lag ombord på det fartyget? Alltså, är jag "i" Danmark om jag är ombord?

Givetvis i det landområde fartyget är i.
Citera
2023-11-10, 09:26
Medlem
Det finns nog inget svar på frågan. Varje land har regler för vad exvis ett brott ska lagföras. Fartyget i sig har ju ingen egen jurisdiktion. Varje enskild händelse kan bedömas utifrån varje lands lag. Det finns en rad brott i Sverige som kan bestraffas här oavsett flagg på fartyget. Samma regler torde gälla i andra länder. Frågan är i praktiken inte särskilt komplicerad utan får bedömas från fall till fall.
Citera
2023-11-10, 09:30
Medlem
Fast står så här på Kustbevakningens hemsida.
Ombord på svenskflaggade fartyg gäller de flesta svenska lagar även om de befinner sig utanför svenskt territorium. Detta innebär att de flesta av de kontroller Kustbevakningen kan göra på svenskt territorialhav kan vi inte göra på utländska fartyg i ekonomisk zon eller på fria havet.
Citera
2023-11-10, 09:37
Medlem
Citat:

Tror (!) att fartygets hemlands lagar till stor del gäller utanför landets territorium, men gissar att det är mer komplicerat än så.
Citera
2023-11-10, 09:41
Medlem
alisvenssons avatar
Vad gäller i sådana fall på internationellt vatten (någon som vet om internationella sjölagar?)
Citera
2023-11-10, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
Vad gäller i sådana fall på internationellt vatten (någon som vet om internationella sjölagar?)
Som jag tolkar nedanstående så gäller svensk lag på svenskflaggade fartyg på internationellt vatten.

Citat:
Fast står så här på Kustbevakningens hemsida.
Ombord på svenskflaggade fartyg gäller de flesta svenska lagar även om de befinner sig utanför svenskt territorium. Detta innebär att de flesta av de kontroller Kustbevakningen kan göra på svenskt territorialhav kan vi inte göra på utländska fartyg i ekonomisk zon eller på fria havet.

Det här tolkar jag som att svensk lag gäller för alla fartyg på svenskt territorial hav, men i ekonomisk zon eller på fria havet (internationellt vatten?) gäller lagen i det land vars flagga fartyget seglar under.
Citera
2023-11-10, 09:53
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Som jag tolkar nedanstående så gäller svensk lag på svenskflaggade fartyg på internationellt vatten.

Det här tolkar jag som att svensk lag gäller för alla fartyg på svenskt territorial hav, men i ekonomisk zon eller på fria havet (internationellt vatten?) gäller lagen i det land vars flagga fartyget seglar under.

Fiktivt
Vad händer om man som svensk köper en prostituerad på en tysk lyxkryssare mitt i indiska oceanen. (Då det är lagligt med prostitution i tyskland)
Citera
2023-11-10, 09:53
Medlem
Min fråga är kopplad till alkoholförsäljning. Idag är det ju tillåtet att via nätet beställa svensk alkohol från ett dansk bolag och få det hemlevererat. Men den svenska alkoholen måste först lämna Sverige för att sedan återvända. Helt sjukt egentligen. Så om ett dansk fartyg ligger i Sverige så borde det räcka att leverera dit och sedan transportera därifrån till svensk konsument? Eller? Frågan är vilken myndighet man skall fråga angående detta? Tips?
Citera
2023-11-10, 09:57
Medlem
Citat:
Då gäller den nations lagar, vilken fartyget är flaggat med.
Citera
2023-11-10, 09:59
Medlem
Citat:
Fiktivt
Vad händer om man som svensk köper en prostituerad på en tysk lyxkryssare mitt i indiska oceanen. (Då det är lagligt med prostitution i tyskland)
Om lyxkryssaren för Tysk flagg gäller Tysk lag på internationellt vatten. (Och givetvis även i Tyska vatten.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in