• 1
  • 2
2023-11-10, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Nej, du deklarerar bara om du får en deklarationsblankett från Skatteverket. Inte annars. Det är vad jag förstått. Har bott utomlands i femton år och har inte deklarerat i Sverige. Jag är iofs utskriven från Sverige och har ingen väsentlig anknytning.
Men de första åren var jag som du, fortfarande skriven i Sverige.
När jag kollar på Kivra har jag inte fått någon typ av notifikation angående deklaration år 2023. Kan inte heller erinra mig om att jag fått någon fysisk post där jag är folkbokförd. Senaste gången jag fick något var 2022 och då deklarerade jag. Kan jag då ta det som att jag ej fått någon deklarationsblankett? Dock när jag kollar skatteverkets hemsida och loggar in på mina sidor står det att deklarationen ej är inskickad.
Senast redigerad av Tefalet 2023-11-10 kl. 13:57.
Citera
2023-11-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tefalet
Jag har nu bott och jobbat utomlands i 2 år. Har inte deklarerat min inkomst då jag först inte hade tänkt stanna så länge. Men nu när jag kommer fortsätta bo och leva här så kanske det är bäst att deklarera min inkomst då jag gärna vill kunna skicka över pengar till Sverige? Så vitt jag läst mig till så bör jag ej bli beskattad i Sverige för min inkomst i utlandet (sydostasien) då jag har varit anställd över 1 år, betalar skatt i landet och jag har bott här i över 2 år. Stämmer detta?

Min fråga är väl egentligen, bör jag deklarera min utländska inkomst? Finns det risk att bli beskattad fast jag bott här över 6 månader och ej besökt Sverige under tiden? Om jag då bör deklarera, bör jag gå in på förra årets deklaration och inkludera min utländska inkomst? Eller kan jag skippa det och bara börja från nästa års deklaration så att säga? Eller kommer skatteverket be om anställningsbevis och andra underlag?

Det låter som att du inte är skyldig att deklarera inkomsten i Sverige (om du inte vistats i Sverige mer än i snitt 6 dagar per månad).
Citera
2023-11-10, 15:27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tefalet
När jag kollar på Kivra har jag inte fått någon typ av notifikation angående deklaration år 2023. Kan inte heller erinra mig om att jag fått någon fysisk post där jag är folkbokförd. Senaste gången jag fick något var 2022 och då deklarerade jag. Kan jag då ta det som att jag ej fått någon deklarationsblankett? Dock när jag kollar skatteverkets hemsida och loggar in på mina sidor står det att deklarationen ej är inskickad.

Om du flyttar till ett land som har samarbete med Sverige (t.ex. Norge) så skickar det landet inkomstunderlag för de inkomster du skattat för där till Sverige och det kommer automatiskt med i skatteunderlaget. Så skatteverket kan helt enkelt ha skippat anmodan eftersom du inte är skatteskyldig i Sverige och haft för låga inkomster i Sverige. Om du loggar in på ditt skattekonto så kan du se detta utan problem. Du kommer att få ett slutskattebesked i Kivra som småningom om man över huvudtaget dragit någon svensk skatt (även om det bara är en krona).
Citera
2025-08-03, 00:37
Medlem
Om man nu fortfarande var obegränsad skatteskyldig i Sverige under 2024 när man jobbade utomlands. Vad är oddsen att man får en restskatt här i Sverige om man deklarerade att man tjänade 100-150k med 5--7k betald i ren skatt i utlandet som ligger i EU (samtidigt som man tjänade 0 kr 2024 i Sverige).

Jag frågade ChatGPT och AI:n trodde att det var låg risk att det blir något nämnvärt att betala i skatt här i Sverige utöver utlandsskatten man betalat.

Var det dumt att man ens deklarerade? Blev lite stressad när det kom till förseningsavgift och allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in