• 1
  • 2
2023-11-10, 05:02
Medlem
Jag har nu bott och jobbat utomlands i 2 år. Har inte deklarerat min inkomst då jag först inte hade tänkt stanna så länge. Men nu när jag kommer fortsätta bo och leva här så kanske det är bäst att deklarera min inkomst då jag gärna vill kunna skicka över pengar till Sverige? Så vitt jag läst mig till så bör jag ej bli beskattad i Sverige för min inkomst i utlandet (sydostasien) då jag har varit anställd över 1 år, betalar skatt i landet och jag har bott här i över 2 år. Stämmer detta?

Min fråga är väl egentligen, bör jag deklarera min utländska inkomst? Finns det risk att bli beskattad fast jag bott här över 6 månader och ej besökt Sverige under tiden? Om jag då bör deklarera, bör jag gå in på förra årets deklaration och inkludera min utländska inkomst? Eller kan jag skippa det och bara börja från nästa års deklaration så att säga? Eller kommer skatteverket be om anställningsbevis och andra underlag?
Citera
2023-11-10, 06:07
Medlem
sebastian66s avatar
Varför kommer du på detta efter två år eftersom du har jobbat på bortaplan. Har du inte fått några brev eller besked av Skatteverket om din inkomst i Sverige?
Om du kommer att bli skönttaxerad kan du skylla på att du har varit sjuk i ett annat land.
Det känns väl inte som att man kan ha krav för att skatta i Sverige när man inte har varit i Sverige och bott i Sverige.
Citera
2023-11-10, 07:50
Medlem
Ja egentligen har jag faktiskt glömt att deklarera för förra året. Och kom på det nyss att jag helt glömt bort det pga olika anledningar. Och det skulle då ha blivit första gången jag bör ha deklarerat min utländska inkomst. Men då jag bott utomlands bör jag väl ej behöva dra någon skatt på det då jag betalar skatt i det land jag arbetar? Men hur blir det med förseningsavgift?

Kan jag låtsas som att jag ej arbetat under 2022 för att sedan deklarera en inkomst för 2023 nästa deklareringsperiod 2024?
Citera
2023-11-10, 07:57
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tefalet
Ja egentligen har jag faktiskt glömt att deklarera för förra året. Och kom på det nyss att jag helt glömt bort det pga olika anledningar. Och det skulle då ha blivit första gången jag bör ha deklarerat min utländska inkomst. Men då jag bott utomlands bör jag väl ej behöva dra någon skatt på det då jag betalar skatt i det land jag arbetar? Men hur blir det med förseningsavgift?

Kan jag låtsas som att jag ej arbetat under 2022 för att sedan deklarera en inkomst för 2023 nästa deklareringsperiod 2024?
Om du bor i Asien som jag sedan flera år tror jag att du bara kan skita i detta och ta tag i detta när du kommer hem. Du kan ju faktiskt skylla på att du har slutat jobbet och behöver lufta vingarna och dra iväg från Sverige. Jag tror att detta kan vara fullt möjligt utan att man kan få restskatt. Man kan ju inte betala skatt när man inte jobbar i Sverige. Man måste ha möjligheter att rättigheter för att kunna koppla av och vara ledig ett helt år eller tre år. Det kan ju inte Skatteverket besluta om.
Sedan kan inte Skatteverket se vad du gör i Asien.
Citera
2023-11-10, 08:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Grundregeln är att man betalar skatt i det land som man tjänar dem i, undantag om man arbetar utomlands mindre än 180 dagar per år.

Är det så att du tjänat mer än ca 20.000 i Sverige det år du flyttat utomlands så är du deklarationsskyldig för den perioden innan du flyttade. Men eftersom den inbetalade skatten är större än den slutliga skatten så har nog inte skatteverket brytt sig. Du kan logga in på skatteverkets sida och godkänna förslaget, men behöver sannolikt inte göra någon direkt deklaration i övrigt.

Har du tillgångar i form av bostad, fritidshus, fonder etc så kan man behöva bli deklarationsskyldig om ränteinkomsterna är större än 20.000 per år.

Är det så att du flyttat vid ett årsskifte och tjänat mindre än 20.000 i sverige under 2022 så behöver man i regel inte deklarera alls utan ev skatteåterbäring sätts in på skattekontot.
Citera
2023-11-10, 09:07
Medlem
Är du obegränsat skattskyldig I Sverige?
Citera
2023-11-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Grundregeln är att man betalar skatt i det land som man tjänar dem i, undantag om man arbetar utomlands mindre än 180 dagar per år.

Är det så att du tjänat mer än ca 20.000 i Sverige det år du flyttat utomlands så är du deklarationsskyldig för den perioden innan du flyttade. Men eftersom den inbetalade skatten är större än den slutliga skatten så har nog inte skatteverket brytt sig. Du kan logga in på skatteverkets sida och godkänna förslaget, men behöver sannolikt inte göra någon direkt deklaration i övrigt.

Har du tillgångar i form av bostad, fritidshus, fonder etc så kan man behöva bli deklarationsskyldig om ränteinkomsterna är större än 20.000 per år.

Är det så att du flyttat vid ett årsskifte och tjänat mindre än 20.000 i sverige under 2022 så behöver man i regel inte deklarera alls utan ev skatteåterbäring sätts in på skattekontot.

Jag flyttade vid årsskiftet 21-22 och började jobba mitten av 2022. Och nu när deklarationen skulle in 2023 har jag helt glömt bort att deklarera. Kom på det nu. Så frågan är vad ska jag ta för steg nu? Har inte skickat in någon deklaration ännu och det ser ju ut från Sveriges håll att jag tjänat mindre än 20k SEK, men har haft utländsk inkomst sen mitten av 2022. Vad för dokumentation kräver skatteverket om man deklarerar utländsk inkomst? Och hur ser det ut med förseningsavgift? Har inte fått någon varning.

Har inga tillgångar i Sverige men är folkbokförd där.
Senast redigerad av Tefalet 2023-11-10 kl. 09:43.
Citera
2023-11-10, 10:00
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Jag flyttade vid årsskiftet 21-22 och började jobba mitten av 2022. Och nu när deklarationen skulle in 2023 har jag helt glömt bort att deklarera. Kom på det nu. Så frågan är vad ska jag ta för steg nu? Har inte skickat in någon deklaration ännu och det ser ju ut från Sveriges håll att jag tjänat mindre än 20k SEK, men har haft utländsk inkomst sen mitten av 2022. Vad för dokumentation kräver skatteverket om man deklarerar utländsk inkomst? Och hur ser det ut med förseningsavgift? Har inte fått någon varning.

Har inga tillgångar i Sverige men är folkbokförd där.
Har du inte fått restskat eller någon påminnelse och förseningsavgift man brukar få en förseningsavgift på 2000 spänn om man inte har deklarerat. Varför ska du deklarera i Sverige När du bor i utlandet och betala skatte något annat land.
Citera
2023-11-10, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Har du inte fått restskat eller någon påminnelse och förseningsavgift man brukar få en förseningsavgift på 2000 spänn om man inte har deklarerat. Varför ska du deklarera i Sverige När du bor i utlandet och betala skatte något annat land.

Har ej fått någon avgift för att jag deklarerade 2022 då jag jobbade i Sverige 2021. Men har inte jobbat i Sverige något 2022 och om man tjänar under 20k SEK behöver man väl inte deklarera öht? Och det var därför jag blev lite undrande vad händer om jag nu deklarerar min utländska inkomst för sent? Kommer jag få en avgift?

Man ska väl deklarera all utländsk inkomst även om man skattar på den i utlandet? Och varför jag vill deklarera är helt enkelt för att kunna skicka tillbaka pengar till mitt svenska konto.
Senast redigerad av Tefalet 2023-11-10 kl. 10:07.
Citera
2023-11-10, 10:29
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Har ej fått någon avgift för att jag deklarerade 2022 då jag jobbade i Sverige 2021. Men har inte jobbat i Sverige något 2022 och om man tjänar under 20k SEK behöver man väl inte deklarera öht? Och det var därför jag blev lite undrande vad händer om jag nu deklarerar min utländska inkomst för sent? Kommer jag få en avgift?

Man ska väl deklarera all utländsk inkomst även om man skattar på den i utlandet? Och varför jag vill deklarera är helt enkelt för att kunna skicka tillbaka pengar till mitt svenska konto.
Det känns som att du måste ta detta med Skatteverket. Eller har du inga möjligheter till att ringa till Sverige. Du menar att du sätter över pengar till ett svenskt konto och ska använda dessa pengar när du landar i Sverige och bosätter dig i Sverige? Kan det vara banken som är väldigt gnällig och undrar var pengarna kommer ifrån. Det känns som att Skatteverket har svar på alla frågor. Man kan ringa dit som anonym.
Citera
2023-11-10, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det känns som att du måste ta detta med Skatteverket. Eller har du inga möjligheter till att ringa till Sverige. Du menar att du sätter över pengar till ett svenskt konto och ska använda dessa pengar när du landar i Sverige och bosätter dig i Sverige? Kan det vara banken som är väldigt gnällig och undrar var pengarna kommer ifrån. Det känns som att Skatteverket har svar på alla frågor. Man kan ringa dit som anonym.

Jag vill helt enkelt överföra till mitt svenska konto av olika skäl. Men ja, jag måste nog ta detta med Skatteverket direkt. Jag har för mig alla utländska inkomster måste deklareras oberoende om man har skattskyldighet i Sverige eller ej.
Citera
2023-11-10, 13:24
Medlem
Citat:
Jag vill helt enkelt överföra till mitt svenska konto av olika skäl. Men ja, jag måste nog ta detta med Skatteverket direkt. Jag har för mig alla utländska inkomster måste deklareras oberoende om man har skattskyldighet i Sverige eller ej.

Nej, du deklarerar bara om du får en deklarationsblankett från Skatteverket. Inte annars. Det är vad jag förstått. Har bott utomlands i femton år och har inte deklarerat i Sverige. Jag är iofs utskriven från Sverige och har ingen väsentlig anknytning.
Men de första åren var jag som du, fortfarande skriven i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in