Citat:
Ursprungligen postat av
Tefalet
Ja egentligen har jag faktiskt glömt att deklarera för förra året. Och kom på det nyss att jag helt glömt bort det pga olika anledningar. Och det skulle då ha blivit första gången jag bör ha deklarerat min utländska inkomst. Men då jag bott utomlands bör jag väl ej behöva dra någon skatt på det då jag betalar skatt i det land jag arbetar? Men hur blir det med förseningsavgift?
Kan jag låtsas som att jag ej arbetat under 2022 för att sedan deklarera en inkomst för 2023 nästa deklareringsperiod 2024?
Grundregeln är att man betalar skatt i det land som man tjänar dem i, undantag om man arbetar utomlands mindre än 180 dagar per år.
Är det så att du tjänat mer än ca 20.000 i Sverige det år du flyttat utomlands så är du deklarationsskyldig för den perioden innan du flyttade. Men eftersom den inbetalade skatten är större än den slutliga skatten så har nog inte skatteverket brytt sig. Du kan logga in på skatteverkets sida och godkänna förslaget, men behöver sannolikt inte göra någon direkt deklaration i övrigt.
Har du tillgångar i form av bostad, fritidshus, fonder etc så kan man behöva bli deklarationsskyldig om ränteinkomsterna är större än 20.000 per år.
Är det så att du flyttat vid ett årsskifte och tjänat mindre än 20.000 i sverige under 2022 så behöver man i regel inte deklarera alls utan ev skatteåterbäring sätts in på skattekontot.