2023-11-09, 21:08
Medlem
Jag och några bekanta har börjat träna med batong av tonfa modell, och vi började prata, är det olagligt att ha den med sig (botten på träningsväskan) dit vi tränar och sen hem igen? Risken att polisen skulle få för sig att gräva igenom den är ju obefintlig, men hur är det rent juridiskt?

Är träning "godtagbar anledning" att ha den med sig? Svårt att träna batong teknik utan en batong.
Citera
2023-11-09, 21:19
Medlem
Ska man dra det till sin spets så är det nog inte ok.

Risken att du åker dit är dock väldigt liten och uppstår förmodligen bara om du gör något annat som får polisens uppmärksamhet.

Det finns övningsbatonger/tonfa.

https://www.tacstore.se/batonger/ovningsbatonger

Men det kanske inte är lika coolt att springa omkring med?

Aktuell lagstiftning:

Citat:
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
Citera
2023-11-10, 03:38
Medlem
Brott mot knivlagen, varför kan ni inte träna hemma hos någon? Utgår från att batongen med reglementsenlig befogenhet ej ingår i din utrustning för en specifik tjänst som tex. ordningsvakt, polis eller väktare.
Citera
2023-11-10, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Jag och några bekanta har börjat träna med batong av tonfa modell, och vi började prata, är det olagligt att ha den med sig (botten på träningsväskan) dit vi tränar och sen hem igen? Risken att polisen skulle få för sig att gräva igenom den är ju obefintlig, men hur är det rent juridiskt?

Är träning "godtagbar anledning" att ha den med sig? Svårt att träna batong teknik utan en batong.

Batongen är således nedpackad i din väska och då är det helt ok att transportera den till träning och hem. Men om du går och tar med dig batongen var som helst och försöker förklara med att du "tränar" så går det inte.
Citera
2023-11-10, 12:50
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Brott mot knivlagen, varför kan ni inte träna hemma hos någon? Utgår från att batongen med reglementsenlig befogenhet ej ingår i din utrustning för en specifik tjänst som tex. ordningsvakt, polis eller väktare.
Även om man tränar hemma hos någon måste man transportera batongen till och från träningen.
Nej, det är inte ett brott mot knivlagen att transportera den till och från träningen. Däremot kan det vara svårt att bevisa att man gör just detta.
Citera
2023-11-10, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Även om man tränar hemma hos någon måste man transportera batongen till och från träningen.
Nej, det är inte ett brott mot knivlagen att transportera den till och från träningen. Däremot kan det vara svårt att bevisa att man gör just detta.

Jag utgick från att TS ville ha med en riktigt batong. Ett hushåll är inte en allmän plats förmodligen har väl en av parterna batongen hemma, behöver man 2 batonger för att träna eller? Annars kan väl TS lika gärna leka starwars och fäktas med pinnar i skogen. Resten trodde jag var underförstått men ska vara övertydlig och pedagogisk nästa gång men i grund och botten är det för domstolen en bedömningsfråga och man ser till helheten kring om innehavet är befogat.

Vad jag känner till så finns det i dagsläget inget förbud mot att köpa eller inneha batong så länge det inte sker på allmän plats och att denne har åldersgränsen inne (21 år senast jag titta). Att ta med och träna med en riktig batong har jag aldrig någonsin hört eller läst skulle vara befogat för en "privatperson" och således undantas från förbudet. Det finns träningslokaler som tillhandahåller batonger. Det är ganska hårda krav på dessa batonger vad gäller omkrets, längd och vikt. Det är heller inga "riktiga" batonger utan attrapper/träningsbatonger. Skulle TS ha med sig en sådan lär det inte vara några problem.
Citera
2023-11-10, 16:25
Medlem
Tack för svaren, pratade med en bekant som tränar HEMA han blev faktiskt stoppad när han hade ett riktigt(men inte slipat) svärd med sig i bilen, det va inge problem för han va påväg hem från träning, hade hela bilen full med skydds kläder också. Så borde inte vara ett problem tänker jag.

Och det är "riktiga" batonger ordentligt in snurrade i bubbel plast. det går inte att träna att blockera slag med en träningsbaton(iaf inte dom vi testat), dom böjer sig och fungerar inte alls. Den enda gången jag gjort illa mig va det för att min tränings batong böjde sig och den andra träffa mig i ansiktet som en slapstick
Citera
2023-11-10, 16:55
Medlem
Knivlagen är rätt skarp om man säger så, men normalt aldrig ett problem för vanligt folk.
Lagen finns för att polis ska kunna tillämpa den när de har klar misstanke att ev påträffad kniv inte har en vettig förklaring, och klientelet är känt eller kan misstänkas inte ha rent mjöl i påsen.

Tänk er själva. Hur skulle knivar ens kunna säljas i butiker om man inte skulle kunna bära med sig den hem…..
Eller hur skulle folk ens kunna nyttja knivar vid normalt behov som fiske, fritid etc etc, om kniv aldrig fick vara med i en ficka eller i en bil.
Citera
2023-11-11, 11:23
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Jag utgick från att TS ville ha med en riktigt batong. Ett hushåll är inte en allmän plats förmodligen har väl en av parterna batongen hemma, behöver man 2 batonger för att träna eller? Annars kan väl TS lika gärna leka starwars och fäktas med pinnar i skogen. Resten trodde jag var underförstått men ska vara övertydlig och pedagogisk nästa gång men i grund och botten är det för domstolen en bedömningsfråga och man ser till helheten kring om innehavet är befogat.

Vad jag känner till så finns det i dagsläget inget förbud mot att köpa eller inneha batong så länge det inte sker på allmän plats och att denne har åldersgränsen inne (21 år senast jag titta). Att ta med och träna med en riktig batong har jag aldrig någonsin hört eller läst skulle vara befogat för en "privatperson" och således undantas från förbudet. Det finns träningslokaler som tillhandahåller batonger. Det är ganska hårda krav på dessa batonger vad gäller omkrets, längd och vikt. Det är heller inga "riktiga" batonger utan attrapper/träningsbatonger. Skulle TS ha med sig en sådan lär det inte vara några problem.
TS undrade om det var olagligt att transportera sin batong till och från träningen och ditt svar var att inte göra det utan använda sin tränarkompis batong hemma hos kompisen istället. Men det ville du inte skriva eftersom det skulle vara underförstått?
Varför föreslog du inte istället att han skulle träna hemma så slipper han transport helt och hållet?

I alla fall, det är inte olagligt att transportera en batong.
PS det är underförstått att mitt svar är i kontexten av TS ursprungliga frågeställning.
Senast redigerad av crocodilelilo 2023-11-11 kl. 11:35.
Citera
2023-11-11, 19:23
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87

Om det är riktig träning ni sysslar med så lär det inte vara några problem (se lagstycken citerade ovan).

Om ni däremot "tränar" genom att typ åka ut i skogen tillsammans och lattja lite med batongerna så lär det vara olagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in