Citat:
Ursprungligen postat av
crocodilelilo
Även om man tränar hemma hos någon måste man transportera batongen till och från träningen.
Nej, det är inte ett brott mot knivlagen att transportera den till och från träningen. Däremot kan det vara svårt att bevisa att man gör just detta.
Jag utgick från att TS ville ha med en riktigt batong. Ett hushåll är inte en allmän plats förmodligen har väl en av parterna batongen hemma, behöver man 2 batonger för att träna eller? Annars kan väl TS lika gärna leka starwars och fäktas med pinnar i skogen. Resten trodde jag var underförstått men ska vara övertydlig och pedagogisk nästa gång men i grund och botten är det för domstolen en bedömningsfråga och man ser till helheten kring om innehavet är befogat.
Vad jag känner till så finns det i dagsläget inget förbud mot att köpa eller inneha batong så länge det inte sker på allmän plats och att denne har åldersgränsen inne (21 år senast jag titta). Att ta med och träna med en
riktig batong har jag aldrig någonsin hört eller läst skulle vara befogat för en "privatperson" och således undantas från förbudet. Det finns träningslokaler som tillhandahåller batonger. Det är ganska hårda krav på dessa batonger vad gäller omkrets, längd och vikt. Det är heller inga "riktiga" batonger utan attrapper/träningsbatonger. Skulle TS ha med sig en sådan lär det inte vara några problem.