• 1
  • 2
2023-11-09, 10:50
Medlem
Hej,

Sitter i en diskussion med en vän som har höga skulder. Hen har hört att man kan ta ut sin pension i förväg för att betala av skulder? Jag å andra sidan har aldrig hört talas om det.

Så, kan man göra det?
Citera
2023-11-09, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagolydig
Hej,

Sitter i en diskussion med en vän som har höga skulder. Hen har hört att man kan ta ut sin pension i förväg för att betala av skulder? Jag å andra sidan har aldrig hört talas om det.

Så, kan man göra det?

Tjänstepensionen kan du plocka ut ibland redan vid 55 lite olika.
Citera
2023-11-09, 11:44
Medlem
Roidberts avatar
Har han räknat på om det kommer vara värt att betala av sina skulder då? Jag menar hans inkomst kommer förmodligen bli lägre när han går i pension och beroende på vad hans förbehållsbelopp hamnar på kanske han knappt kommer behöva betala av skulderna alls.
Citera
2023-11-09, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Tjänstepensionen kan du plocka ut ibland redan vid 55 lite olika.
Otydligt av mig, vet att man kan vid 55. Men hen är i 30 års åldern.
Citera
2023-11-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Har han räknat på om det kommer vara värt att betala av sina skulder då? Jag menar hans inkomst kommer förmodligen bli lägre när han går i pension och beroende på vad hans förbehållsbelopp hamnar på kanske han knappt kommer behöva betala av skulderna alls.
För tillfället är det de enda hen kan göra om det går. Antingen det eller skuldsanering som det ser ut nu. Hen har en bra inkomst men skulderna äter upp hen.

Förlåt för "hen" avskyr ordet men hen ville att jag skriver så.
Citera
2023-11-09, 12:41
Medlem
Pension är nog bara att glömma o ta ut vid 30.
Vidare tror jag att kronofogden kan mäta ut tjänstepensionen om hen hade varit 55+
Citera
2023-11-09, 13:36
Medlem
Skattmasen08s avatar
Vad är det för pensionsförsäkring? Privat eller tjänste?
Citera
2023-11-09, 14:19
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Hej,

Så, kan man göra det?

Borde väl kunna sökas på internet. Är hönan inkompetent?

Citat:
För tillfället är det de enda hen kan göra om det går. Antingen det eller skuldsanering som det ser ut nu. Hen har en bra inkomst men skulderna äter upp hen.

Förlåt för "hen" avskyr ordet men hen ville att jag skriver så.

Nu hänger inte jag med.. Kommer hönan få mera pengar om den tar ut sin tjänstepension nu när den är i 30 års åldern?

Nej du är inte förlåten. Löjligt.
Citera
2023-11-09, 14:36
Medlem
K-Glitchens avatar
Hönan borde prata med hönsen på banken. Kanske prata med högsta hönsen där hönan är skyldig pengar?
Om hönan inte beter sig som ung tupp kanske det går att komma överens utan allt för mycket kackel?

Har hönan några ägg i hönsgården som riskerar att bli utan foder?
Citera
2023-11-09, 14:38
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Hönan borde prata med hönsen på banken. Kanske prata med högsta hönsen där hönan är skyldig pengar?
Om hönan inte beter sig som ung tupp som bara kacklar så kanske det går att komma överens.

Kan ju faktiskt vara en riktig höna å inte en tupp oxå.

Edit. Men annars håller jag med ditt inlägg 👍Edit 2. Jag läste fel, sorry 😊 du har helt rätt i det du skriver.
Citera
2023-11-09, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Borde väl kunna sökas på internet. Är hönan inkompetent?

Nu hänger inte jag med.. Kommer hönan få mera pengar om den tar ut sin tjänstepension nu när den är i 30 års åldern?

Nej du är inte förlåten. Löjligt.
Sök du och berätta resultatet sen. Hönan har provat Inte jag.

Ta ut pensionen för att betala av sina skulder är tanken, tror hönan betalar runt 25k i månaden just nu på sina lån och krediter.
Citera
2023-11-09, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Om hönan inte beter sig som ung tupp kanske det går att komma överens utan allt för mycket kackel?

Nej, hönan har inga ägg.

Jo, jag vet inte. Hönan har väldigt mycket lån och krediter i dagsläget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in