• 1
  • 2
2023-11-09, 04:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
En lokal matbutik har infört ett utpassagesystem som kräver ett köpekvitto för att öppna, har man inget köpekvitto så är man i praktiken inlåst tills någon annan öppnar och för att krångla till det så tillhandahåller butiken vissa tjänster som man inte får köpekvitto för, till ex: pantmaskinen som står längst in.

Säg att man går in i butiken med ryggsäcken full av pantburkar, möts av en trasig pantmaskin så man inte kan tömma ryggsäcken och därför inte kan handla så man går ut igen och möts av en låst grind...vad är det som gäller rent juridiskt? sparka upp grinden eller måste man först be om tillåtelse av personalen för att lämna lokalen? vad gäller om en anställd kräver visitering för att låsa upp grinden?

Mvh A.A
Citera
2023-11-09, 05:19
Medlem
sebastian66s avatar
TS kanske bara skriver det han tror och tänker. I regel kanske det är så att man ska uppvisa kvitto på saker man köpt i butiken. Att visa upp kvitto på saker man inte köpt kan ju inte vara tekniskt möjligt direkt. Går man in med en kasse/Väska med tomburkar etc flaskor och maskinen inte funkar. Då borde man kunna visa sin väska kasse vad man har. Då kommer säkert vakten eller ve det nu är som arrangerar detta system dörren.
Detta system är sjukt vanligt i asien man får lämna in alla väskor eller saker man handlat i andra butiker. Man får en lapp när du kommer ut får du dina andra varor som inte köpts i butiken.
Citera
2023-11-09, 06:20
Medlem
RoadToPerditions avatar
Du ber personalen öppna grinden. Vill dom visitera dig kan du självklart tacka ja till det, men inget du måste.
Citera
2023-11-09, 06:24
Medlem
OldFashioneds avatar
"Hej jag har bara pantat, vill du vara så vänlig att släppa ut mig?"

"Nej, jag vill inte visa upp min väska, men tack ändå."

Personal får inte hålla kvar dig i väntan på polis om de inte sett dig stoppa på dig matvaror och sedan passerat kassan. Du får trycka upp grinden och gå ut om de inte vill släppa förbi dig.
Senast redigerad av OldFashioned 2023-11-09 kl. 06:28.
Citera
2023-11-09, 06:57
Medlem
Muppetys avatar
Det är väl bara vid självscanningen, så ingen ska "glömma" o betala. Har man inte köpt något kan man väl gå oskyldigt ut via de vanliga kassorna?

Jag tror inte det är någon som gjort något juridiskt fel i detta.
Citera
2023-11-09, 08:50
Medlem
Om den normala utgången är blockerad får du alltid nyttja nödutgångar. Oroa dig inte för larmet. Det är inte meningen att man som kund ska bli inlåst.
Citera
2023-11-09, 09:06
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
En lokal matbutik har infört ett utpassagesystem som kräver ett köpekvitto för att öppna, har man inget köpekvitto så är man i praktiken inlåst tills någon annan öppnar och för att krångla till det så tillhandahåller butiken vissa tjänster som man inte får köpekvitto för, till ex: pantmaskinen som står längst in.

Säg att man går in i butiken med ryggsäcken full av pantburkar, möts av en trasig pantmaskin så man inte kan tömma ryggsäcken och därför inte kan handla så man går ut igen och möts av en låst grind...vad är det som gäller rent juridiskt? sparka upp grinden eller måste man först be om tillåtelse av personalen för att lämna lokalen? vad gäller om en anställd kräver visitering för att låsa upp grinden?

Mvh A.A
Nej, juridiskt har du inte rätt att sparka upp någon grind. Det är inte olagligt att ha en dörr låst och sedan släppa ut kunderna en och en.
Citera
2023-11-09, 09:58
Medlem
Citat:

Mvh A.A

Rent juridiskt om de håller dig inlåst mot din vilja så är det olaga frihetsberövande. Däremot är det väl inte givet att det är mot din vilja med mindre än att du signalerar att du vill lämna så med mindre än att de ändå håller dig inlåst trots att du bett om att få gå ut så är det inte det.

Jag tänker mig att situationen är att det finns någon personal som släpper ut dig så fort du ber om det (om de inte misstänker något dvs) och då är det helt i sin ordning.

Jag är tveksam till deras rätt att visitera dig sådär för att öppna grinden. Jag tänker att det är svårt att hävda att du begått något brott innan dess. Jag tänker att det krävs att de misstänker ett brott begånget innan de kan ta till tvångsmedel. Och jo förstås så har de ju nödrätt också och kan vidta åtgärder för att freda sig mot brott (eller liknande), men det förutsätter ju lite mer än en vag misstanke om att det skulle kunna tänkas begås brott i en viss situation utan snarare en konkret misstanke om att det är direkt förestående.

På samma sätt får du också vidta åtgärder för att värja dig mot brott kan jag tycka. Om du trots tydligt uttryckt vilja att lämna lokalen så bör det vara tillåtet att forcera hinder från att lämna lokalen. Som påpekat brukar sådana hinder vara någorlunda enkla att forcera - genom konstruktion. Om du dessutom forcerar hindret utan att det tar skada så är det oavsett svårt att se vad du skulle göra dig skyldig till.
Senast redigerad av prostetnic 2023-11-09 kl. 10:02.
Citera
2023-11-09, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
"Hej jag har bara pantat, vill du vara så vänlig att släppa ut mig?"

"Nej, jag vill inte visa upp min väska, men tack ändå."

Personal får inte hålla kvar dig i väntan på polis om de inte sett dig stoppa på dig matvaror och sedan passerat kassan. Du får trycka upp grinden och gå ut om de inte vill släppa förbi dig.
Är en laglydig medborgare. Skulle jag bli stoppad i en butik skulle jag kräva att de kallar på polis. Jag skulle också vägra att lämna platsen för att följa med in i några bakre utrymmen. Hade personalen hindrat mig från att gå därifrån skulle jag omedelbart göra en polisanmälan för olaga frihetsberövande. Vad gäller?
Citera
2023-11-09, 11:29
Medlem
Citat:

Mvh A.A

Rent jurdiskt är det bara att kliva över staketet och de kan inte göra ett skit
Citera
2023-11-09, 12:33
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det är väl för att göra det svårare för snattare.

Ica som ligger närmast mig har inte bara en grind utan en hel glasdörr. Där ska man scanna sitt kvitto oavsett om man betalat i den bemannade eller obemannade kassan.

Ofta är den bemannade kassan inte bemannad, ska man då gå runt i butiken och leta efter personal för att få gå ut eller ska man sparka sönder dörren? Jag är ingen snattare.

TS ställer en viktig fråga. Vilken lag låter Ica låsa in sina besökare på detta sätt?
Citera
2023-11-09, 12:39
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Nej, juridiskt har du inte rätt att sparka upp någon grind. Det är inte olagligt att ha en dörr låst och sedan släppa ut kunderna en och en.
Det måste ju finnas någon säkerhetsaspekt för utrymmning. Det kan ju bli rena dödsfällan med låsta hinder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in