• 1
  • 2
2023-11-16, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det handlar om urkundsförfalskning, osant intygande, bedrägeri och arbetsmiljöbrott.
Utöver det kan det beröras av speciallagstiftning beroende på vad det handlar om, men det är omöjligt att säga vilka lagar som kan beröras utan att veta vad det faktiskt handlar om.
Det kan t.ex. handla om brott mot elsäkerhetslagen om det handlar om elinstallationer, det kan handla om brott mot strålskyddslagen om det handlar om kärnkraft etc etc. finns massor med speciallagstiftning men vilka som är applicerbara går inte att svara på utan att veta exakt vilken typ av arbeta detta företag gör.

Hahaha!
Otroligt, du fick med elsäkerhetslagen och då kom jag genast på en sak till de trixar med.
- De använder även (uppe på allt det andra) icke-elektrikerutbildad personal till att utföra arbete på elektriska installationer (inte reparation eller installation), och dessa personer får inte den där säkerhetsutbildningen som man skall ha. Tror det är en årlig utbildning på någon timme om säkerhet, för all personal som arbetar med ström. Första hjälpen och sånt. Jag kan inte reglerna, för jag jobbar inte med det.

Personalen arbetar på kundernas anläggningar, och inte lokalt, detta kanske är straffbart för kunden också. Osäker på om kunden måste säkerställa att alla som arbetar på deras anläggningar måste vara elektriker.

Vart faller alla förfalskade CVer och organisationsplaner in? De är använda i förbindelse med upphandling LOU, och andra kontrakt mot privata kunder.

Börjar detta att bli en lista?
-urkundsförfalskning
-osant intygande
-bedrägeri
-arbetsmiljöbrott
-brott mot elsäkerhetslagen
-anstiftan (tidigare nämnt?)
-avtalsbrott
Senast redigerad av fotonreflex 2023-11-16 kl. 17:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in