Citat:

Okay, @Raggarspinn tillbringar mycket tid ute på vägarna - det har jag förstått.
Han ser samma saker som jag.
"Hastighetsskillnader" är egentligen den förenklade förklaringen. Den djupare betydelsen är brist på fantasi, avsaknad av empati och hänsynslöshet.
Säljare Stefan har många möten inbokade, han har en bra tjänstebil, dom bästa däcken och alla fartkameror inlagda i GPSen. Han har koll.
Han kan momsa ovanpå det som står på skyltarna. Han klarar det.
Faran uppstår när Anna-Greta svänger ut längre fram. Hon är äldre men vital. Hon ställer upp och kör sina väninnor till läkarbesök och andra viktiga möten. Anna-Greta har sina begränsningar klart för sig och kör därefter.
Problemet är att ingen av dem förmår leva sig in i den andres situation. Bägge kör på samma väg, men dom befinner sig i olika universum.
"Hastighetsskillnaden" är det som är enklast att peka på, men det är en avgrund mellan deras förhållningssätt till resandet och framförandet av fordonet.
För att transferera denna tesen till Stallbackabron så hittar man den perfekta beskrivningen till varför det händer grejer just på denna bron.
Somliga skall till eller från distribunalerna kring Jönköping och leverera till Oslo. Dom har ett jävligt pressat schema.
Andra skall bara över bron. Dom har bilen full med kassar från köpcentret och är snart hemma.
Det är en ocean mellan de olika förarnas förhållningssätt till det dom håller på med - och där uppstår olyckorna. Skillnad i hastighet, skillnad i förhållningssätt, brist på fantasi.
Jag lovar att en personbilsbilist som skall köra familjen till Sundsvall har en helt annan syn på sin uppgift då, än när han eller hon skall köra kassar och kartonger över bron, till hemmet.
Åkarskvallret berättar att denna olyckan uppstod genom att två personbilar krokade ihop uppe på bron och att Frejabilen försökte undgå att mangla dem genom att styra undan.
Jag vet inte om det stämmer ännu, eller om ryktet bara ropats i en och samma ekokammare och kommer tillbaka i olika nyanser av samma myt. Vi får se vad som kommer ut i slutändan.
Men, är det så - så dog lastbilsföraren en fruktansvärd död bara för att han försökte rädda några andra som inte visste vad dom höll på med.
Hade han haft en aning om hur klena Trafikverkets räcken är hade han nog struntat i det.