• 1
  • 2
2023-11-07, 20:00
Medlem
Vänsterpartiet 2.0 - Vill stanna i EU, exportera vapen och inte krossa kapitalismen

Sveriges Radio berätar att Vänsterpartiet föreslagit ett nytt partiprogram

https://sverigesradio.se/artikel/v-s...rige-lamnar-eu
Vänsterpartiet ska inte längre kräva att Sverige lämnar EU, och de är heller inte längre motståndare till svensk vapenexport.

står inte längre att kapitalismen ska krossas

Vad säger ni om detta?
Varför ändrar sig Vänsterpartiet?
Vad betyder det i praktiken?
Är Vänsterpartiet trovärdiga?
Citera
2023-11-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Vänsterpartiet 2.0 - Vill stanna i EU, exportera vapen och inte krossa kapitalismen

Vänsterpartiet ska inte längre kräva att Sverige lämnar EU, och de är heller inte längre motståndare till svensk vapenexport.

Vad säger ni om detta?

Trovärdiga?

Vi lever i en värld som kommer att krossas under sig självt om inget görs.
Det behövs mer radikala svängningar än detta för att undkomma det ofrånkomliga.
Tvärtom så bör vi lämna EU, skrota det ekonomiska systemet och hålla i hatten. Att vänsterpartiet säger detta skulle vara intressant att höra, men intitialt så tänker jag mig att det är till för att blidka alla kortsiktiga idioter där ute.
Citera
2023-11-07, 20:07
Medlem
Bewnhurs avatar
Tråkigt att de har blivit EU-vurmare. Jag respekterade deras ståndpunkt i frågan även om jag inte höll med om anledningen till hållningen.
Citera
2023-11-07, 20:09
Medlem
Citat:

Vad säger ni om detta?

Stinker populism lång väg. Eftersom Vänsterpartiet i stort sett är kommunister så ser jag ingen större sanningshalt i dessa ord. Dem är väl desperata efter röster nu när förtroendet för vänstern hänger på en skör tråd eller är förbrukat. Skulle inte lita en sekund på detta då kommunister brukar vara väldigt gränslösa. Alltså är det troligt att dem ljuger ihop någon smörja om dem vet att det kan få folk att rösta på dem.

Det enda trovärdiga jag ser här är att dem vill stanna i EU. Jag själv är EU-motståndare då jag anser att då något blir toppstyrt så brukar sämre beslut fattas, åtminstone över tid. Men är det något kommunister gillar så är det att ha det toppstyrt.
Senast redigerad av volvo230 2023-11-07 kl. 20:13.
Citera
2023-11-07, 20:09
Medlem
zombie-nations avatar
En effekt av att sossarna inte velat arbeta med dem. Så de går åt höger för att makt är viktigare för politiker än vilka beslut som fattas. Vidrigt. Men vi lever i en sådan värld.
Citera
2023-11-07, 20:11
Citat:

Vad säger ni om detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Tråkigt att de har blivit EU-vurmare. Jag respekterade deras ståndpunkt i frågan även om jag inte höll med om anledningen till hållningen.

Nja, nu är inte V mitt parti men det stod något om att den officiella hållningen är att reformera EU någonstans.

För övrigt är svensk politik lite väl utstuderad på något vis, mycket kappvändande och sånt som gör det svårt att lita på damer och herrar bestämmare.
Citera
2023-11-07, 20:19
Medlem
Dimpens avatar
Citat:

Vilken kapitalism är det de ska "krossa"?

Vad säger ni om detta?
Vilken kapitalism är det som de ska "krossa"?
Citera
2023-11-07, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Vilken kapitalism är det som de ska "krossa"?
Kapitalismen vann. Överlägsen i att producera levnadsstandard. Och folk uppskattar tvättmaskiner och mobiltelefoner mer än brödköer. Ryssland, Kina, Vietnam alla kapitalistiska. Bara Kuba och Nordkorea som fortfarande står emot. Återstår bara för V precis som övriga vänstern att sadla om och bli kulturkrigare istället när de ekonomiska idéerna är stendöda.
Citera
2023-11-07, 20:33
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Kapitalismen vann. Överlägsen i att producera levnadsstandard. Och folk uppskattar tvättmaskiner och mobiltelefoner mer än brödköer. Ryssland, Kina, Vietnam alla kapitalistiska. Bara Kuba och Nordkorea som fortfarande står emot. Återstår bara för V precis som övriga vänstern att sadla om och bli kulturkrigare istället när de ekonomiska idéerna är stendöda.
Kapitalismen brukar vinna
Citera
2023-11-07, 20:37
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
-
De vänsterextrema konspirationsteorierna är debunkade om och om igen. De borde bara skämmas och kallas för foliehattar. Vänstern är en låg IQ dödskult
Citera
2023-11-07, 20:42
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Nja, nu är inte V mitt parti men det stod något om att den officiella hållningen är att reformera EU någonstans.

För övrigt är svensk politik lite väl utstuderad på något vis, mycket kappvändande och sånt som gör det svårt att lita på damer och herrar bestämmare.

Vänsterpartiet är inte mitt parti för den delen, men det låter ganska likt det som Sverigedemokraterna sa när det lade om sin hållning till EU. Lycka till att reformera EU säger jag, antingen så är man smart nog och vill gå ut ur projektet eller så anammar man det helt.
Citera
2023-11-07, 20:47
Medlem
Vänsterpartiet har troligen nu valt samma politiska kurs som Enhedslisten har valt i Danmark:

https://enhedslisten.eu/det-mener-vi-om-eu/

https://www.altinget.dk/artikel/enhe...ffe-militaeret
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här