• 1
  • 2
2024-03-13, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Wake up. bor hemma ensamma som gamla istället för familj generationsboenden/ålderdomshem.

Ålderdomshem är skit men där är gamlingarna mer skyddade mot ZiggeROM/TiggerROM o Ali Baba
Scams än som ensamma hemma halvdementa o deppade. Hemtjänst kommer bara begränsad tid
o har hårda tidspresseade scheman
Jo numera kanske det stämmer, ålderdomshem osv är lost, skulle aldrig lämna in någon där
Citera
2024-03-13, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
"Riktiga" arv, d.v.s arv vid dödsfall är för många ändå ganska ointressant. Vad jag menar med det är att folk lever längre och längre. Medelåldern i Sverige är runt 85 år. Tar man hänsyn till att vissa dör unga så lever många till 90 år och längre. Det gör att arv för många inte är aktuellt förrän mottagaren är 60-70 år. I den åldern har man förhoppningsvis byggt upp en stark privatekonomi och är knappast "beroende" av arv från föräldrarna.

Många med förmögenheter utöver privatbostaden skiftar dock förstås ut större delar av tillgångarna ganska många år tidigare, men då är det ju "egentligen" inte arv.
Fast det är just här man ser, samt man själv upplevt.

Mitt ex föräldrar fick arv av sina föräldrar, föräldrar kände att dom behövde inte arvet utan skicka det vidare till sina barn, 20 år efter gick även föräldrar bort och även deras arv kom till dom godo.

Jag ser det även själv, mina föräldrar är bara 20 år äldre än mig, det menas att barnen kommer få både mitt o mina föräldrars arv kort in på varandra.
Ringde för skojskull en spådam, hon berätta en massa roligt hon aldrig kunde googla fram, men en sak som slog mig, var ditt barn kommer börja jobba inom bank, hon gillar o leka med pengar, enda sättet för dottern att få dessa pengar är om jag dör, men å andra sidan handlar det om två generationers arv, en skaplig slant, hon behöver inte ens jobba.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in