2006-08-04, 20:26
Medlem
Ignatius Is avatar
Jag såg den elake kocken göra risotto med tomat härom veckan. Såg otroligt gott ut. Testade att göra en själv nu enligt följande eget påhittade recept:

Ris
Rödlök
Rött vin
Grönsaksbuljong
Parmesan
Färsk basilika
En burk krossade tomater
Salt & peppar

Fräser löken i olivolja & smär. Häller på riset och rör ner det. Efter ca 2-3 minuter häller man på ett glas vin. Låter riset ta upp vinet, sänker värmen och häller på en skopa grönsaksbuljong. Upprepar till riset är halvkokt. Häller då i en burk krossade tomater samt basilika. Låter det koka in, på med parmesanosten och sen ställ av risotton för att kylas av och stelna. Smaken är bra, men tomaterna slår inte igenom på det sätt jag riktigt ville. Har ni några förslag?
Citera
2006-08-04, 20:29
Medlem
Min herre

Gifv oss en smakrapport sedan!

I fläsk,

Konsensus
Citera
2006-08-04, 20:48
Medlem
Antevantes avatar
Vet ej om det funkar, men använd färska tomater och lite tomatpure. Då kanske tomaten blir mer domineande.
Citera
2006-08-04, 20:51
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Vet ej om det funkar, men använd färska tomater och lite tomatpure. Då kanske tomaten blir mer domineande.

Ja, jag tänkte så också. Möjligen lite puré i oljan i början och sen även färska tomater som ersätter lite av löken. Men jag tror även det är bra med de krossade på slutet framförallt tack vare spadet. Vad tror ni om tomatsoppa istället för grönsaksbuljong för kokningen? Allså tomater och buljong kört i mixer?

Måste dock säga att det blev rätt gott. Smakerna kommer fram bra när det svalnar av lite.
Citera
2006-08-04, 20:52
Medlem
MeatAbstracts avatar
Använd lite socker också för att runda av och höja smaken av tomaterna.
Ska du använda tomatpuré så rosta det innan för att frigöra mer smak.
Citera
2006-08-04, 20:56
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
Använd lite socker också för att runda av och höja smaken av tomaterna.
Ska du använda tomatpuré så rosta det innan för att frigöra mer smak.

Vad tror du om soltorkade tomater för sötman? Socker i matlagning är jag skeptisk till av tradition, men det kan vara klokt här kanske.
Citera
2006-08-04, 21:01
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Vad tror du om soltorkade tomater för sötman? Socker i matlagning är jag skeptisk till av tradition, men det kan vara klokt här kanske.

Soltorkade tomater har en stark smak, och i en risotto vill man inte ha gummikänslan soltorkade kan ge. Iaf inte jag.
Socker är en extremt viktig ingridiens Speciellt i såser och t.ex tomater som kan vara beska, speciellt de vi har i sverige.
Gör en tomatsås t.ex helt vanlig. När den är klar smaka av, tillsätt sen lite socker och smaka av igen. Du kommer att märka en stor skillnad.
Men laga med passion och det är din tunga som ska avgöra om det är gott eller inte, våga misslyckas bara.
Fräscht att du gör en risotto iofs.
Citera
2006-08-04, 22:56
Medlem
ExCowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
Soltorkade tomater har en stark smak, och i en risotto vill man inte ha gummikänslan soltorkade kan ge. Iaf inte jag.
Socker är en extremt viktig ingridiens Speciellt i såser och t.ex tomater som kan vara beska, speciellt de vi har i sverige.
Gör en tomatsås t.ex helt vanlig. När den är klar smaka av, tillsätt sen lite socker och smaka av igen. Du kommer att märka en stor skillnad.
Men laga med passion och det är din tunga som ska avgöra om det är gott eller inte, våga misslyckas bara.
Fräscht att du gör en risotto iofs.

Jag måste bara instämma här. Socker är skillnaden mellan en bra och en dålig tomatsås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in