• 1
  • 2
2023-11-02, 21:34
Medlem
Hej Flashback, jag brukar inte skriva här men behöver lite nya ögon i denna situation. Jag har lån och skulder på över 2.1 miljoner. Jag jobbar och sliter har en årsinkomst på 470.000 kr.

Jag har massa inkasso o kronofogden krav på mig då jag inte har råd att betala räkningar på över 22,000 kr i månaden och leva samtidigt.

Kronofogden sa att det är nästan omöjligt att få skuldsanering då jag tjänar för bra.

Många av mina lån är sms-lån på över 300% i ränta, hade en jobbig period i mitt liv där jag skuldbelagde mig och sen ville ta självmord.

Men idag försöker jag vända på allt men det verkar som hoppet e redan nere, vad ska jag göra? jag jobbar jag försöker spara men ingenting räcker till, kan inte ta lån har för dålig kreditvärdighet.
Citera
2023-11-03, 09:32
Moderator
Maviels avatar
Övrigt - ämnen som saknar eget forum --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2023-11-03, 09:37
Vad är det för lån och skulder? 2,1 miljoner låter inte jättemycket om det är exempelvis bostadslån. 470000 i årslön är nästan 40000 i månadslön. Hur kan du ha det så dåligt ställt med den lönen?

Känns som viktig information saknas här.
Citera
2023-11-03, 09:39
Medlem
_killahs avatar
2.1miljoner i blancolån borde räcka för skuldsanering förutsatt att du försökt lösa det själv. Sålt saker, som tex en bil eller motorcykel.
Speciellt om du har de där räntorna.

Hade jag varit du hade jag ansökt.
Citera
2023-11-03, 14:41
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Vad är det för lån och skulder? 2,1 miljoner låter inte jättemycket om det är exempelvis bostadslån. 470000 i årslön är nästan 40000 i månadslön. Hur kan du ha det så dåligt ställt med den lönen?

Känns som viktig information saknas här.
Det är naturligtvis hur enkelt som helst att få de problemen TS beskriver oavsett om man tjänar 40k, 50k, 60k, 200k, eller valfritt belopp i månaden. Det är nämligen inte intäkterna som spelar roll utan intäkterna - utgifterna. Sålänge man lever över sina tillgångar och gör efterblivna val (t.ex tar sms-lån) spelar det ingen roll hur mycket man tjänar.
Citera
2023-11-03, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
2.1miljoner i blancolån borde räcka för skuldsanering förutsatt att du försökt lösa det själv. Sålt saker, som tex en bil eller motorcykel.
Speciellt om du har de där räntorna.

Hade jag varit du hade jag ansökt.
Tror du att ju mer lån man har desto lättare blir det att få skuldsanering? Då hade väl alla som varit körda bara lånat ännu mer för att få till en sanering..
Citera
2023-11-03, 15:46
Medlem
GruppboendetFiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluberri666
Hej Flashback, jag brukar inte skriva här men behöver lite nya ögon i denna situation. Jag har lån och skulder på över 2.1 miljoner. Jag jobbar och sliter har en årsinkomst på 470.000 kr.

Jag har massa inkasso o kronofogden krav på mig då jag inte har råd att betala räkningar på över 22,000 kr i månaden och leva samtidigt.

Kronofogden sa att det är nästan omöjligt att få skuldsanering då jag tjänar för bra.

Många av mina lån är sms-lån på över 300% i ränta, hade en jobbig period i mitt liv där jag skuldbelagde mig och sen ville ta självmord.

Men idag försöker jag vända på allt men det verkar som hoppet e redan nere, vad ska jag göra? jag jobbar jag försöker spara men ingenting räcker till, kan inte ta lån har för dålig kreditvärdighet.

1) Begå självmord heter det. Inte ta självmord.

2) Ta för i helvete inte fler lån. Du får nog se fram emot att betala av detta i typ 3 årtionden nu. Leva fattigt och knapert. Nästa år kanske de sänker räntorna, då får du råd med en godispåse på lördagarna.

3) Du kan fly till Kongos djungler och försöka slå dig fram på någon ny stig där. Ett äventyr om du inte orkar med mer skuldhelvete.
Citera
2023-11-03, 15:47
Medlem
ta inga nya lån och låt alla inkassokrav gå till kronofogden.

har du löneutmätning idag?
Citera
2023-11-03, 16:28
Medlem
Vill du ha praktiska tips eller är det mer psykologiskt och du behöver generell motivation?

Kolla på lyxfällan.

För övrigt är det lovande att du har en hyfsad inkomst.

Vad kan du spara in på? Hur hög är boendekostnaden?

Kan du tjäna ännu mer pengar genom att söka nytt jobb (lättaste sättet att få löneökning) medan du jobbar vidare där du är nu?
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Vad är det för lån och skulder? 2,1 miljoner låter inte jättemycket om det är exempelvis bostadslån.
Citat:
Många av mina lån är sms-lån på över 300% i ränta, hade en jobbig period i mitt liv där jag skuldbelagde mig
Kan man få en mer exakt beskrivning. Hur stora summor ligger i galna sms-lån vs vettiga lån?
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-11-03 kl. 16:37.
Citera
2023-11-03, 16:52
Medlem
Citat:

Du kan rada upp varje individuellt lån här (räntesats, räntekostnader, amortering och totalbelopp), så kan vi försöka vägleda dig vilka lån du ska fokusera extra på.

Även abonnemang, medlemskap, försäkringar, matkostnader, boendekostnader, bil/bränsle m.m. så kan vi se ifall det går att trimma ner utgifterna där.

Med så mycke ränteutgifter borde du väl få tillbaka mycket på skatten tack vare ränteavdraget?
Nu är det ett tag dit, men när de pengarna kommer in ska de amorteras med, inte lyxkonsumera.

Kan du sälja av komp och semesterdagar på arbetsplatsen?
Kan du jobba övertid?
Citera
2023-11-03, 17:33
Medlem
Klart att du inte får skuldsanering när du har så otroligt lätt att lösa problemet själv????

Du kan utan problem leva på 150-200k/år, du har då kvar ca 300k om året som kan gå till att lösa dina skulder... Vad är problemet? Antar att det är för att du inte vill vara vuxen och ta konsekvenserna av ditt agerande igenom att leva fattigt ett par år?

Efter 1-3 år kommer dina lånekostnader minskat drastiskt, det går då ännu fortare att betala av resten.

Med en inkomst på nästan en halv miljon så går det säkert att hitta någon som är villig att ge dig ett vettigare lån om din inkomst är stabil, men då gäller det ju att du bokar in möten med alla banker och pratar med dom.
Senast redigerad av Myztico 2023-11-03 kl. 17:56.
Citera
2023-11-03, 17:36
Medlem
Om du slutar betala allt så blir det löneutmätning, har du ägodelar som du inte anses behöva kan de ta dom också. Löneutmätning borde låta dig få betala hyra eller avgifter, mat osv. Utan skuldsanering så kommer skulderna dock växa till du dör med bibehållen ränta + avgifter till kronis.

Slutar du betala så har dock kronis handläggningstider och du kan ju motsätta dig skulderna under en tid. Det ger dig lite andrum.

Pengar du får in lägger du i kryptovalutan monero på en gömd hårdvaruplånbok. Nu planerar du din exit från Sverige. Skulle jag gjort. Turkiet kan ju vara ett alternativ.

Har du föräldrar? Bo hos dem och lägga 95% av lönen på lånen? Beta av den med högst ränta först. Direkt när du får skatteåterbäringen så betalar du in på lånen.
Senast redigerad av carlydeveloper 2023-11-03 kl. 17:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in