Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-29, 19:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Ja eller vi andra. Det var mycket mer japanskt tal än vad jag trodde att det skulle vara.

Tokyo vice som pågår samtidigt på HBO nu tar till alla möjliga tricks för att det ska bli mer engelska. I Shogun är det ju 90% japanska.
Japanska ger det autenticitet och lite mystik också, så hoppas de inte tullar på detta.
Citera
2024-02-29, 20:24
Medlem
Klas-Vegass avatar
Sett första avsnittet. Jag såg hela när det begav sig, och såg om för ett par år sedan så jag kan historien väl.

Men det känns lite som om de rusar fram. Jag hänger med då jag kan historien, men blir kanske svårare om det är första gången man ser shogun. Känns som om det fick ta mer tid då att berätta historien.
Citera
2024-02-29, 23:50
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Sett första avsnittet. Jag såg hela när det begav sig, och såg om för ett par år sedan så jag kan historien väl.

Men det känns lite som om de rusar fram. Jag hänger med då jag kan historien, men blir kanske svårare om det är första gången man ser shogun. Känns som om det fick ta mer tid då att berätta historien.
Det är säkert en serie som hade varit 12 och inte 10 avsnitt om den gjorts på 2010 talet.

Jag tycker själv att det var väldigt svårt att hänga med i alla klaner och namn.
Citera
2024-03-01, 00:15
Medlem
DragonOnWall8s avatar
E01/02, helt ok start.
Väldigt sugen på att se mer!
Citera
2024-03-01, 01:32
Medlem
Första två avsnitten var fantastiska, helt i linje med originalet. Håller tummarna för att geishan inte nu MÅSTE förvandlas till någon odödlig krigare bara för att. Blev lite orolig när recensionerna började använda ord som "culturally sensitive" och liknande uttryck, det är ju allmän kännedom att de inte får resurser till att göra serier numera om de inte uppfyller vissa "krav" på innehåll, och vad dessa krav är kan ni som inte redan vet nog räkna ut.

Citat:

Det var väl uppdelat till fyra långa avsnitt/minifilmer på totalt 9½ timme från början så med tio avsnitt på 1 timme så ska de ju iaf i teorin inte behöva stressa sig igenom.
Senast redigerad av Kayana 2024-03-01 kl. 01:36.
Citera
2024-03-01, 11:06
Medlem
Citat:

Jag har inte läst boken eller sett 80-talsserien men hade inga problem med att hänga med i turerna.

Edit: Men jag sitter å andra sidan inte och flärpar med luren medan jag kollar. Moderna människor som man måste banka in historien i skallen på eftersom de inte kan fokusera kanske får det svårt.
Citera
2024-03-01, 23:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Bra två första avsnitt. Var lite tveksam de första minuterna då de såg mest ut som en skolpjäs men det tog sig och blev bättre. Det är lite som så att det blir svårt för Disney att Woke förstöra det när det gäller Asien. De har alltså bara japaner med när det gäller Japan. Det vågar de inte förstöra. Men klart om Elizabeth I dyker upp en scen kanske hon kommer spelas av en svart lesbisk kvinna så de kommer sabba det ändå.
Citera
2024-03-02, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Bra två första avsnitt. Var lite tveksam de första minuterna då de såg mest ut som en skolpjäs men det tog sig och blev bättre. Det är lite som så att det blir svårt för Disney att Woke förstöra det när det gäller Asien. De har alltså bara japaner med när det gäller Japan. Det vågar de inte förstöra. Men klart om Elizabeth I dyker upp en scen kanske hon kommer spelas av en svart lesbisk kvinna så de kommer sabba det ändå.

Det är FX - Fox extended - som gör Shogun. Men grattis till att du fick in lite helt irrelevant woke-gnäll ändå.

Ni låter som gnälliga vänsterfittor gjorde för tio-tjugo år sedan.
Citera
2024-03-02, 12:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Dock allt du skriver saknar betydelse för handlingen, och ni snöflingor verkar ha rätt stora problem att bedöma handlingen och istället springer till verkligheten som är irrelevant för fiktion.

Som tur har inte jag dessa problem, och njuter av serien/serierna istället.
Citera
2024-03-02, 16:53
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drinksareonme
Tycker vi kan enas om att alla tre är rejält lika varandra.

Haha, tycker han ser ut som en mix mellan Tom Hardy och Andrew Lincoln från Walking dead
Citera
2024-03-02, 19:42
Medlem
kyrkstockens avatar
Nu var det ju en kvinnlig mördare istället för "amida tong" (?) som i 80-tals serien. Och av trailerna att döma väntar det fler kvinnliga krigare som tar 200 i bänkpress med en hand.

Måste man hålla på så?

Kvinnor vill inte se kvinnor porträtterade så och inte män. Så vad är syftet? Samtidigt ifrågasätter den andra samuraien varför han hustru över huvud taget skall gå utanför dörren.
Citera
2024-03-03, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Japanska ger det autenticitet och lite mystik också, så hoppas de inte tullar på detta.

Så även du kan alltså uppskatta sånt trots ditt eviga tjafs att det är helt irrelevant för historien..

Autenticitet bidrar till upplevelsen, du ser..

-

Tycker serien börjat bra och något jag kommer kolla vidare, det fast den tidigare serien ligger lite för färskt i minnet, tyvärr.

Känns påkostat och snyggt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in