2023-11-02, 15:26
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Sundsvalls kommuns bilar används privat av anställda. Fusket ska ha pågått i över tjugo år, menar personer med god insyn i verksamheten.

– Det funkar att mygla så länge ingen säger ifrån, säger en av de kommunanställda som kontaktat SVT Västernorrland.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ebilar--otebyp

Är det en signal att det är dags att höja lönerna för kommunpolitikerna eller varför fuskas det?
Citera
2023-11-02, 15:28
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Sosse styrt. Det säger väl allt..
Citera
2023-11-02, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Är det en signal att det är dags att höja lönerna för kommunpolitikerna eller varför fuskas det?
Antagligen fuskar man för att man kan, och ingen reagerar.

Efter att Skattemyndigheten förmånsbeskattat ett gäng gratisåkare, så kommer det troligen försvinna.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-11-02 kl. 15:59.
Citera
2023-11-02, 15:43
Medlem
Det ser likadant ut i alla kommuner. Förstår inte ens varför kommuner stripear upp bilarna eftersom det bara blir dålig PR i förlängningen.
Citera
2023-11-02, 15:46
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Sundsvall styrande tillhör ett visst parti.
Socialdemokratiska Arbetar Partiet (SAP)
Då är detta en naturlig del i deras maktmissbruk.

Ganska självklart om någon granskar övriga SAP styrda kommuner/landsting så kommer det se likadant ut.

Ta även exemplet Sölvesborg där SAP i sin makthunger och privata ekonomi sålde bort sina värderingar bara för att sitta vid makten och kunna smörja kråset med hummer och champagne.
Citera
2023-11-02, 15:54
Medlem
Är det på riktigt någon som är förvånad över detta?

Har och kommer alltid vara så.
Citera
2023-11-02, 15:56
Medlem
Vilken förvaltning/ar är mest troliga?

Själv lägger jag en peng på "Servicecenter och Drakfastigheter" och möjligtvis "Vård- och omsorg" med sina hemtjänstbilar.

Gissar att det rör sig om chefer & mellanchefer som ägnat sig åt det här fusket sen kan det självklart vara andra anställda längre ner då det rör sig om runt 80 personer enligt rapporten.

Sen beror det lite på vi tar som exempel att en fastighetskötare eller hemtjänstpersonal som åker runt och gör jobb sen har denne lunch och befinner sig relativt nära hemet så åker denne hem istället för att åka till arbetsplatsen för att byta till privatbil för att åka hem. Då kan jag tycka det är tids och miljösmart även om det egentligen är fel. Här verkar det dock att det funnits en kultur att missbruka tjänstefordon i en vidare utsträckning som inte är okej.
Citera
2023-11-02, 16:11
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Sundsvall styrande tillhör ett visst parti.
Socialdemokratiska Arbetar Partiet (SAP)
Då är detta en naturlig del i deras maktmissbruk.

Ganska självklart om någon granskar övriga SAP styrda kommuner/landsting så kommer det se likadant ut.

Ta även exemplet Sölvesborg där SAP i sin makthunger och privata ekonomi sålde bort sina värderingar bara för att sitta vid makten och kunna smörja kråset med hummer och champagne.

Det är väl precis samma sak som när maskinentreprenörer som oftast är företagare och moderater tanker hela familjens bilar främst ungarnas A-traktorer på firman. Jag har själv hört uttrycket det som är bra i entreprenad branschen är att skatteverket aldrig kan kolla hur mycket en maskin drar, då det skiljer sig markant på vad man utför för arbete.
Citera
2023-11-02, 16:40
Medlem
Lite som nästan alla hantverkarbilar.

Reglerna är ganska stenhårda. Är du ute på uppdrag och behöver stanna på vägen för att svänga in på Ica för att köpa en dricka eller huvudvärkstablett räknas hela körningen som privat resa.
Alla är vi människor och inga robotar.

Sen skriver inte dom kommunala parkeringsvakterna p-böter på kommunens bilar.
Citera
2023-11-02, 16:41
Medlem
LexSinners avatar
Haha 1 gång har jag vid droghandel använt metoden då man sätter sig i en främlings bil och genomför affären där inne. Chocken jag fick när det var en av Sundsvalls kommunbilar Så dessa används till allt möjligt. Om dom skulle låta en polishund lukta i en av bilarna, vilken som helst typ imorgon så tror jag dom får en jackpot.
Citera
2023-11-02, 17:04
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Det är väl precis samma sak som när maskinentreprenörer som oftast är företagare och moderater tanker hela familjens bilar främst ungarnas A-traktorer på firman. Jag har själv hört uttrycket det som är bra i entreprenad branschen är att skatteverket aldrig kan kolla hur mycket en maskin drar, då det skiljer sig markant på vad man utför för arbete.

Så du menar att de som myglar och låter skattebetalarna ta notan (kommunanställda) är bättre än de som betalar med egna pengar (företagare)? För mig är det en signifikant skillnad
Citera
2023-11-02, 17:08
Bannlyst
Idioter och idiotiskt beteende finns, för att det får finnas!

Det gäller stort som litet, om detta är ett jätteproblem är det väl bara att åtgärda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in