2023-11-03, 07:00
Medlem
Amortera extra?
Citera
2023-11-03, 07:03
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbo13
Amortera extra?
Bästa sparformen!
Citera
2023-11-03, 09:43
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Han är väl inte en större snyltare än husägare som utnyttjar ROT-avdraget? De slipper betala skatt bara för att de äger hus. Inte särskilt rättvist då det inte gynnar oss som inte äger hus.

Avdrag och bidrag är två helt olika saker.
Citera
2023-11-03, 09:51
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Avdrag och bidrag är två helt olika saker.

Ser inte den stora skillnaden. I praktiken får husägarna gratis pengar till sina renoveringar. Varför behöver de som redan har det gott ställt skattelättnader?
Citera
2023-11-03, 10:28
Medlem
Citat:
Ser inte den stora skillnaden. I praktiken får husägarna gratis pengar till sina renoveringar. Varför behöver de som redan har det gott ställt skattelättnader?

Husägare betalar fastighetsskatt och renoveringar ökar förhoppningsvis värdet vilket ger vinst vid försäljning. Vinst vid försäljning beskattas, så genom att ge husägare ROT-avdrag får staten in mer stålar på vinstskatten.
Citera
2023-11-03, 12:30
Medlem
george.sthlms avatar
Köp 10-15 kg ladd . Behåller sitt värde och inflationssäkert.
Citera
2023-11-03, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoss
Istället för att bunkra en massa varor som du sen måste förvara så kan du köpa presentkort på 4-5 ställen där du vet att du ska handla nästa år. T.ex. ICA, Willys, Biltema, IKEA, OKQ8.
Förmodligen den smartaste kommentarerna än så länge.
Citera
2023-11-03, 14:14
Medlem
Hur kan du ha så mycket pengar över, låter som du får mer bidrag än du behöver. Köper du mat och annat för nästa år som många tipsat om hamnar du troligtvis i samma situation igen nästa år då du fortsätter få bidrag men utgifterna minskar. Jag skulle lagt pengarna på lyx, tex resa, amorterat eller låtit dem sitta kvar på kontot och tagit smällen att få mindre bidrag nästa år.

Föresten är du säker på att du inte redan nu får mer bidrag än du är berättigad? Kan bli en tuff smäll när återbetalningskravet kommer...
Citera
2023-11-03, 14:24
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Andra veckan i mars 2024?!?!
Vad ska hända menar du?
Judgement day?

Jag har iofs aldrig hört nån månad nämnas,.men antar att det syftar på att 2024 är året då kärnvapenkriget startar. Enligt Tucker iaf.

Och då är det ju bra om man får fullt bostadsbidrag, det låter viktigt.
Citera
2023-11-03, 16:10
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Perfekt. Jag har använt rot och rut. Var kan jag hämta ut mina pengar? Nej just det. Jag får inte gratis pengar, jag betalar mindre. Om jag köper något billigare får jag inte pengar, jag betalar mindre.

Får jag däremot en insättning på mitt konto, utan motprestation får jag pengar.

Du verkar ju ha en ganska märklig syn på ekonomi.

Vad spelar det för roll om du betalar 50.000kr mindre för en tjänst istället för att få in samma summa pengar på kontot? Slutresultatet blir detsamma. Jag klandrar dig inte för att du nyttjar systemet, men det är bara löjligt att låtsas att man är bättre än någon annan för att det tekniskt sett inte är ett bidrag.
Citera
2023-11-03, 17:01
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Vad spelar det för roll om du betalar 50.000kr mindre för en tjänst istället för att få in samma summa pengar på kontot? Slutresultatet blir detsamma. Jag klandrar dig inte för att du nyttjar systemet, men det är bara löjligt att låtsas att man är bättre än någon annan för att det tekniskt sett inte är ett bidrag.

Det spelar väl en ganska stor roll om jag spenderar mina pengar eller om jag får någon annans pengar? Jag är inte emot bidrag eller avdrag, men vill ändå understyrka att det är olika saker.

Det blir ju viktigt här då man som TS medvetet försöker planera för att få så mycket pengar som möjligt, utan att tekniskt sett ha rätt till dem.
Citera
2023-11-03, 17:10
Citat:
Ursprungligen postat av uddai6
Enligt lagar och regler så räknas den 31:e december en viss procentandel av löst kapital och kontanter över 100.000 kr som inkomst. Procentsatsen av den överskjutande delen anses öka inkomsten följande år och således minska bostadsbidraget.
Två hemmavarande vuxna barn över 15 år men under 18 som klarar sig själva. Till dem behövs inte mycket köpas. Bostadsbidraget ger 2000 kr netto per månad.

Vad hade ni handlat och gjort eller fixat innan 31:e december eftersom det är då summan ska vara under 100.000 kr på kontot för att optimalt boosta bostadsbidraget för att inte bidraget ska minskas gradvis i takt med överskjutande belopp?
Inget fusk eller olagliga förslag önskas. Inga renoveringar är aktuella då bostaden är nybyggd. Vad hade ni bunkrat upp med för slags förnödenheter och dylikt så att det håller och kan användas hela nästa år?

Silver ligger lågt.
Passa på och köp på dig fysiska silvertackor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in