2023-11-01, 23:58
Medlem
Hoeullebecqs avatar
https://sannegardens.se/om-oss/

Citat:
Sannegårdens Pizzeria har vunnit priset för Sveriges bästa pizzeria 3 gånger! Och priset för Göteborgs bästa pizzeria 9 gånger! Vi älskar att göra rätter som gör dig glad.

Visst...

De sprider sig som gul skunkkalla över landet, minst 28 snabbmatställen:

https://sannegardens.se/kontakt/

Jag är helt säker på att jag förstår hur ekonomin för en juggepizzeria fungerade. Jag tror mig även förstå hur ekonomin för en arabpizzeria fungerar. Men jag förstår inte hur Sannegården får det att gå runt.

Kan någon förklara hur det fungerar? Vilka är framgångsfaktorerna?
  • Är det vanliga arabpizzerior som övertas?
  • Är det franchising?
  • Är det överlägsen logistik?
  • Är det nystartsbidrag hela vägen?
  • Fuskas det med något?
Citera
2023-11-02, 00:43
Medlem
Enligt dem själva handlar det om kvalitet:

Hemligheter bakom vår framgång:

• Kvalitén på råvaror – Äkta bra råvaror vinner man mycket på att ha.
• Bemötandet – Det är A och O. Halva restaurangupplevelsen bedöms av servicen.
• Höga förväntningar – Gästernas förväntningar ger oss stor press att producera.
• Bra leverantörer – De är här flera gånger i veckan och ger oss färskvaror.
• Kärlek – Vi lägger väldigt mycket kärlek bakom allt vi gör.
Citera
2023-11-02, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoeullebecq

Visst...

Jag är helt säker på att jag förstår hur ekonomin för en juggepizzeria fungerade. Jag tror mig även förstå hur ekonomin för en arabpizzeria fungerar. Men jag förstår inte hur Sannegården får det att gå runt.

• Är det franchising?
  • Fuskas det med något?
En pizza har en bra vinstmarginal. Du rör ihop lite deg som du sen bakar med ost, tomat och kött och säljer för 100-150 kr. Plus drickor för 30 kr. Varför skulle det vara märkligt att det går att expandera? Svenskarna älskar ju pizza. Det handlar väl mer om modet och viljan att ta banklån och köpa fler ställen och ta risken det innebär att nyetablera. Du är nog bara avundsjuk.
Citera
2023-11-02, 01:56
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
En pizza har en bra vinstmarginal. Du rör ihop lite deg som du sen bakar med ost, tomat och kött och säljer för 100-150 kr. Plus drickor för 30 kr. Varför skulle det vara märkligt att det går att expandera? Svenskarna älskar ju pizza. Det handlar väl mer om modet och viljan att ta banklån och köpa fler ställen och ta risken det innebär att nyetablera. Du är nog bara avundsjuk.

Det tvättas nog en hel del stålar från andra verksamheter, så det är inte säkert att kostnaden för lån är så stor. Dessutom "serverar" nog många mer än pizza, när ingen ser...
Citera
2023-11-02, 04:16
Medlem
Från början hade den en, stor förvisso, pizzeria i just Sannegården. Den vann "bästa pizzeria" genom onlinepizza vilket också är det pris de vunnit fler gånger. Det är alltså inte människor som röstar om bästa pizzeria utan de har lyckats få bäst rating av kunder som handlar random.

Genom det började de öppna ett par till för att sedan ta över andra pizzerior men dessa måste handla samma råvaror eller om dessa köps in centralt och distribueras till respektive pizzeria, oklart för en lekman som mig själv.

Detta gör att kebaben är den samma, pizzorna smakar desamma oavsett var du köper dem. Det är inte konstigare än hur Utby pizzeria i kortedala blev i Love Pizza som sedan vuxit sig större.

Är maten bra? Ja, helt okej och man får vad man förväntar sig. Är den bäst i Sverige? Nej, inte en chans. Standardiserad mat av den enkla anledningen att det ska smaka likadant vilket av deras ställen du än besöker. Kärleken är således borta.
Citera
2023-11-02, 05:34
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Sannegårdens pizza var bra när dom öppnade, numer är dom inte ens en av dom bästa på Hisingen.
Citera
2023-11-02, 07:09
Medlem
GruppboendetFiskens avatar
Köp inte deras produkt. Den skapas av äckliga babbeluringar som helt jävla garanterat inte har rent mjöl i påsen.
Hur expanderar de så snabbt? Varför har kvaliteten sjunkit så enormt? Det är några chef-babbar på toppen som fifflar såklart.

Över huvud taget bör man undvika att köpa mat från babbe-hak. Deras asvidriga kultur innebär att de inte kan driva hederliga fräscha livsmedelsaffärer av något slag. Det fifflas alltid, de är asvidriga i hur de hanterar maten. De fattar inte sophantering, så problemet med råttor i våra städer har exploderat. Går det bra så är det för att de har någon edge i sitt fifflande. Vissa av babbehaken tvättar knarkpengar, speciellt de som man undrar hur fan de kan gå runt för att kvaliteten är så jävla dålig.

Läs tidningarna och fatta att det som kommer fram där bara är toppen på ett stort isberg. Öppna ögonen och se alla råttorna.

Det finns en massa andra invandrargrupper som inte fifflar som fan, och har faktiska fräscha restauranger. Många indiska restauranger exempelvis. Grekiska och asiatiska ställen är också relativt okej. Om man ska äta snabbmat så bör man nog söka sig dit i stället. Lägg ner tanken att äta kebab och pizza, öppna upp för tanken med indisk plockmåltid i stället? Du kommer må bättre, samhället mår bättre.
Senast redigerad av GruppboendetFisken 2023-11-02 kl. 07:41.
Citera
2023-11-02, 08:09
Medlem
Bara svenskar som har så dålig smak att rösta fram en pizza som använder odefinierbar okänd (antagligen holländsk skräpost som de flesta)istället för mozzarella.
Citera
2023-11-02, 08:39
Medlem
Dom var bra en gång i tiden. Tror att deras framgång kommit genom att dom vunnit pris för bästa pizzeria och det stigit dom över huvudet och börjat öppna ställen här o där... vafan Sannegården ligger ju inte varken i Hovås eller Onsala...

Nä, personligen så köper jag inte pizza där längre pga att dom blivit så jävla dåliga, inte ens pizzasalladen är bra längre.

OT så kan jag rekommendera Hempizza i Lindome, svingoda pizzor
Citera
2023-11-02, 11:21
Medlem
Citat:

Visst...

• Är det franchising?
  • Fuskas det med något?

Om du förstår hur "juggepizzerior" och "arabpizerior" går runt undrar jag varför du inte förstår varför Sannegårdens inte skulle gå runt. Nu vet jag inte om det är något speciellt som gör att du anser att de skulle ha det svårare så du får gärna upplysa om det.

Annars kostar det nödvändigtvis inte mer att göra bra pizzor. Gör man egen tomtsås och deg sätter man en egen prägel, vilket nog värdet av underskattas av många. Det är ingen slump att pizzor smakar likadant i de flesta fall åtminstone regionalt. Det lär handla om att man använder sig av samma leverantörer av det mesta. Detsamma gäller kebab.

Sålänge man gör goda pizzor och erbjuder rimliga priser så om Sannegården tycks göra är det inte allt för knepigt att få återkommande kunder. Att kunna skryta med att man belönats med olika priser är givetvis även det värdefullt. Det gäller bara att man inte börjar nalla på kvaliteten eller får för sig att man är så pass populära att en prishöjning på 50% är skälig så som vissa pizzabagare tycks resonera. Jag har exempelvis inte köpt en enda pizza på min lokala pizzeria sedan de höjde priserna och ska ha 189kr för en sketen Margherita. Pizzabagaren bönade och bad att jag skulle ge pizzorna en chans och bedyrade att ingredienserna var top noch. Förklarade att jag inte misstrodde honom men att jag inte är intresserad av att köpa en pizza för över 200kr en torsdagskväll och gick till nästa pizzeria istället som ligger 30meter bort.

Det är en jäkla balansgång att gå.
Citera
2023-11-02, 11:25
Medlem
416.5hps avatar
Citat:

Det där får du gärna utveckla. Vad är de ekonomiska skillnaderna mellan en juggepizzeria och en arabpizzeria? Arabpizzerian har kebab också?
Citera
2023-11-02, 11:33
Medlem
Det säkert bara turkar som har röstat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem