Citat:
Ursprungligen postat av
Hoeullebecq
https://sannegardens.se/om-oss/
Visst...
De sprider sig som gul skunkkalla över landet, minst 28 snabbmatställen:
https://sannegardens.se/kontakt/
Jag är helt säker på att jag förstår hur ekonomin för en juggepizzeria fungerade. Jag tror mig även förstå hur ekonomin för en arabpizzeria fungerar. Men jag förstår inte hur Sannegården får det att gå runt.
Kan någon förklara hur det fungerar? Vilka är framgångsfaktorerna?
- Är det vanliga arabpizzerior som övertas?
- Är det franchising?
- Är det överlägsen logistik?
- Är det nystartsbidrag hela vägen?
- Fuskas det med något?
Om du förstår hur "juggepizzerior" och "arabpizerior" går runt undrar jag varför du inte förstår varför Sannegårdens inte skulle gå runt. Nu vet jag inte om det är något speciellt som gör att du anser att de skulle ha det svårare så du får gärna upplysa om det.
Annars kostar det nödvändigtvis inte mer att göra bra pizzor. Gör man egen tomtsås och deg sätter man en egen prägel, vilket nog värdet av underskattas av många. Det är ingen slump att pizzor smakar likadant i de flesta fall åtminstone regionalt. Det lär handla om att man använder sig av samma leverantörer av det mesta. Detsamma gäller kebab.
Sålänge man gör goda pizzor och erbjuder rimliga priser så om Sannegården tycks göra är det inte allt för knepigt att få återkommande kunder. Att kunna skryta med att man belönats med olika priser är givetvis även det värdefullt. Det gäller bara att man inte börjar nalla på kvaliteten eller får för sig att man är så pass populära att en prishöjning på 50% är skälig så som vissa pizzabagare tycks resonera. Jag har exempelvis inte köpt en enda pizza på min lokala pizzeria sedan de höjde priserna och ska ha 189kr för en sketen Margherita. Pizzabagaren bönade och bad att jag skulle ge pizzorna en chans och bedyrade att ingredienserna var top noch. Förklarade att jag inte misstrodde honom men att jag inte är intresserad av att köpa en pizza för över 200kr en torsdagskväll och gick till nästa pizzeria istället som ligger 30meter bort.
Det är en jäkla balansgång att gå.